Hlavní obsah

Nástup do elektra se Škodovce povedl, vyhráno ale nemá

Jak se vyrábí první plug-in hybrid Škody Auto? Podívejte se na montážní linku v Kvasinách v reportážní analýze. (Video: Zuzana Kubátová, Seznam Zprávy)

 

Reklama

6. 2. 2020 7:13

Největší česká automobilka Škoda Auto odstartovala loni na podzim výrobu prvních elektrických aut. Snaží se tím vyhovět novým emisním limitům, které pro osobní auta letos zavedla Evropská unie. Nástup vypadá podle prvních prodejních statistik impozantně, zárukou úspěchu ale není.

Článek

Během letošního roku chce Škoda Auto nabízet už tři nízkoemisní modely, jimiž startuje řadu automobilů s novým označením iV. Rodina elektromobilů a plug-in hybridů se má do tří let rozrůst na 10 typů. A do roku 2025 pokrývat čtvrtinu škodováckých prodejů.

Už koncem loňského roku Škoda začala prodávat Superb iV – tzv. plug-in hybrid (kombinuje benzinový motor a elektromotor s baterií, kterou lze nabíjet ze zásuvky). Postupně firma rozjíždí prodej malého městského vozu Citigoe iV. A do konce roku slibuje přidat plně elektrickou Octavii.

Každý šestý Superb s kabelem

Zatímco Citigoe vyrábí filiálka v Bratislavě, Superby iV se dělají v závodě v Kvasinách. Hybridy sjíždějí ze stejné výrobní linky jako konvenční Superby, baterie se montuje do každého šestého auta. Úpravy technologie si v Kvasinách vyžádaly v loňském roce 12 milionů eur. Změny probíhaly hlavně ve svařovně a na montážních linkách.

Kromě toho bylo třeba vybudovat v montážní hale zcela nové dokončovací pracoviště. Zatímco totiž běžné Superby odjíždějí z výrobní linky po vlastní ose, hybridy je třeba ještě dokončit a oživit.

Baterie pro Superb iV se vyrábějí v Mladé Boleslavi. A v mladoboleslavské továrně se letos rozjede i výroba elektrické Octavie. S rozjezdem se počítá na podzim po celozávodní dovolené, během níž se na nový produkt upraví technologie.

„Doufáme, že právě s tímto autem dokážeme zasáhnout podstatně větší skupinu zákazníků,“ plánuje člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar.

Rozhovor s Bohdanem Wojnarem (Video: Zuzana Kubátová, Seznam Zprávy)

Zlomí Škoda nedůvěru?

Přestože jsou čeští zákazníci vůči elektroautům nedůvěřiví – stát poskytuje dotace na koupi nových elektromobilů pouze firmám, podnikatelům či úřadům a navíc je u nás zatím slabá nabíjecí infrastruktura –, byl počáteční zájem o první škodovácké elektrovozy nečekaně silný.

Už za loňský rok, tedy v období, kdy nabídka teprve startovala, si nový škodovácký hybrid zaregistrovalo 85 nových majitelů. Citigoe vykázalo 28 registrací. A to loni nebylo oficiálně ještě na trhu.

Nejde ještě o klasický prodej, první noví vlastníci jsou hlavně škodováčtí dealeři nebo spolupracující firmy. I tak byl nástup iV škodovek úspěšný: už s prvními 85 Superby iV se škodovácký plug-in hybrid stal nejprodávanějším typem v této kategorii na českém trhu (celkově se u nás loni zaregistrovalo 636 nových elektromobilů a 470 hybridů).

Pro prvních pět set zájemců o Citigoe Škoda nabídla jako benefit rok dobíjení elektřinou zdarma, to zřejmě spustilo silnou lavinu zájmu. Už dnes má firma na Citigoe přes tisíc objednávek.

Efektní start ale nemusí být zárukou vítězství. Nabídku elektromobilů rozšiřují všechny evropské automobilky, které musí už letos srazit průměrné emise u 95 procent svých vozů prodávaných v Evropě na 95 gramů CO2 na ujetý kilometr. Toho se nedá dosáhnout jinak než nasazením elektroaut. Firmy je budou muset chtě nechtě svým zákazníkům vnutit, jinak nové emisní stropy nesplní a čekají je tučné pokuty.

Nošovická konkurence

Rozjezd výroby svého prvního elektromobilu už ohlásil další tuzemský výrobce, nošovická továrna Hyundai Motor Manufacturing Czech. Ta chce v březnu odstartovat elektrickou verzi SUV Kona, které se zatím dělalo se spalovacím motorem v Jižní Koreji.

Elektrické škodovky tak budou čelit tvrdé konkurenci a teprve za rok se ukáže, zda nejúspěšnější domácí průmyslová firma zvládá technologickou změnu, která se v oboru odehrává.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované