Hlavní obsah

Návrat Concordu? Nový komerční nadzvukový letoun má být ještě rychlejší

Foto: Virgin Galactic

Nadzvukový letoun od Virgin Galactic a Rolls-Royce.

Reklama

Druhý vesmírný podnik na scéně se nevzdává. Společnost Virgin Galactic sice dostává od SpaceX ve vesmíru na frak, ale teď se pustila do vzdušného souboje na Zemi po boku Rolls-Royce. Spolu chtějí vyrábět rychlejší Concorde.

Článek

Americký miliardář Elon Musk dopravil na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) ve své vesmírné lodi Crew Dragon dva astronauty NASA a v neděli tentýž kousek zvládl se svojí firmou SpaceX i opačným směrem.

Den poté musel Muskův britský konkurent Richard Branson sledovat, jak jeho společnost Virgin Galactic zveřejňuje výsledky hospodaření za druhé čtvrtletí a znovu končí s 63 miliony dolarů ve ztrátě - tentokrát však ještě o tři miliony hlouběji než v předešlém kvartálu.

V hotovosti a jejích ekvivalentech měla ke konci června 360 milionů, píše server Space News. Přitom ještě začátkem května uváděla, že má 419 milionů dolarů. Teď chce prý nicméně získat 460 milionů prodejem 20,5 milionu svých kmenových akcií.

Podívejte se dovnitř suborbitální lodi od Virgin Galactic.Video: Jan Marek, Virgin Galactic

Do třetice všeho dobrého poletí šéf

Vypadá to tak, že firmě nepomohlo ani poslední odhalení interiéru její suborbitální lodi VSS Unity, na kterou bude každého ze šesti pasažérů jeho místo stát 250 tisíc dolarů. Zakoupené ho má už 600 lidí a vratnou kauci ve výši jednoho tisíce dolarů na rezervaci lístků v další emisi složilo podle pondělní zprávy 300 nových zájemců - celkově jich už je 700, jak v tiskové zprávě uvádí sama firma.

Společnost však navíc musela oznámit, že první komerční „orbitální“ let odkládá nejdříve na první čtvrtletí příštího roku. Předcházet mu budou dva testovací s profesionální posádkou a piloty, načež už ale nastoupí samotný Richard Branson a odstartuje éru soukromého kosmického cestování přinejmenším za hranici vesmíru uznávanou podle norem americké armády v 80 kilometrech.

Třikrát rychlejší než zvuk

Aby to ale nebyla samá ztráta a odklad, Virgin Galactic se pochlubila také novým designem komerčního nadzvukového letounu, který by měl létat rychlostí Mach 3, tedy třikrát rychleji než zvuk.

+1

Vesmírné firmě k tomu pomůže  britský výrobce leteckých motorů Rolls-Royce, která vyrobila i tryskový Olympus Turbojet pro později nechvalně proslulý Concorde, jenž až do své osudové nehody v Paříži v roce 2000 pod vlajkou Air France létal také u British Airways, a to rychlostí Mach 2,04.

Vedle zašlé slávy britsko-francouzského dopravního stroje nebo ruského Tupoleva se ale musí Virgin Galactic potýkat se současnými konkurenty - nebo spíše tedy těmi, co svůj debut teprve plánují, jako třeba Lockheed Martin ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA, jejichž letoun X-59 by měl vzlétnout za dva roky, nebo Aerion a Boeing ve stejném časovém horizontu se strojem Aerion AS2. A o rok později doufá ve svůj nadzvukový Overture také start-up Boom Supersonic, píše web Space.com.

Po Concordu bezejmenné dítě

Bransonova firma spolu s národním podnikem Rolls-Royce pro své dítě ještě jméno nemají. Deltovým tvarem křídel a ostrým čumákem rozhodně připomíná známý Concorde, ale oproti jeho 100 místům nabídne kapacitu pro devět až devatenáct pasažérů. Letová výška ovšem také bude asi 18 kilometrů a zrovna tak se Virgin Galactic zaměří na to, aby cestující měli standard byznysové, ale i první třídy.

„Snažíme se pro náš letoun vyvinout udržitelný, špičkový pohonný systém a jsme rádi, že spolupracujeme s Federálním úřadem pro letectví (FAA), abychom zajistili, že naše návrhy budou praktické od samého začátku,“ uvedl v prohlášení George Whitesides, generální ředitel Virgin Galactic. „Dosud jsme učinili velký pokrok a těšíme se na prolomení nové hranice vysokorychlostního cestování.“

Reklama

Doporučované