Hlavní obsah

Nejdražší města světa zlevní. Po pandemii budou chtít přilákat turisty

Foto: Profimedia.cz

Vyhlídka na noční Hongkong.

Reklama

Hongkong, Singapur a Ósaka – tato asijská města byla nedávno zařazena na čelo seznamu nejdražších měst na světě z pohledu nákladů na život obyvatel. Dopady koronaviru však žebříčkem pravděpodobně zamíchají.

Článek

A vzhledem k nastalé situaci by to ani nemuselo dlouho trvat.

Města, která jsou z větší části závislá na příjmech z cestovního ruchu, by se kvůli bezpečnostním opatřením – omezení cestování, zákazu létání a karanténám – mohla dostat do problémů. Nedostatek turistů bude poté tlačit cenu služeb na nižší hodnoty.

Alespoň takový scénář předpověděla Economist Inteligence Unit – EIU, která sleduje životní náklady ve vybraných městech po celém světě.

Celosvětový průzkum agentury, který se zaměřoval na životní náklady v roce 2020, byl sestaven už v listopadu 2019, tedy ještě před tím, než vypukla koronavirová pandemie. Dá se však předpokládat, že dopady nákazy, která zcela jistě významně ovlivní oblast cestovního ruchu, výsledky průzkumu EIU promění a ten příští by mohl vypadal velmi odlišně.

„Města, která se spoléhají na cestovní ruch, zaznamenají tlak na snižování cen. Takže Singapur a Hongkong by nadále nemusely udržet přední místa žebříku,“ sdělil Simon Baptist, hlavní ekonom EIU.

Drahá Asie

Právě Hongkong a Singapur jsou dvě města, která podle odborníků postihne velký pokles příjmů – ať už kvůli snížené poptávce po volnočasových aktivitách, v návštěvnosti restaurací nebo poklesu rezervací v ubytovacích zařízeních. To se odrazí i na cenách pro obyvatelstvo nejdražších měst světa.

Podle zprávy EIU japonské město Ósaka odsunulo z pohledu nákladů na život ze třetí příčky hlavní město Francie Paříž. Důvodem byla silná pozice japonské měny.

Analytici EIU srovnávali více než 400 cen 160 produktů a služeb. Jednalo se například o automobily a elektroniku, které nyní v Číně zaznamenaly zásadní narušení dodávek.

Zatímco během ledna a února byl automobilový průmysl v Číně vážně zasažen odstávkami továren, výroba se postupně obnovuje a dostává se na úroveň před útokem koronaviru.

„Jakmile se poptávka začne vracet, obecně bychom očekávali, že ceny vozidel budou spíše nižší, protože výrobci automobilů a prodejci se snaží získat zpět ztracené příjmy. V některých zemích nebo regionech, kde je automobilový průmysl důležitým odvětvím, dotace dále poženou ceny na nižší hranici,“ vysvětlila Ana Nichollsová, průmyslová ředitelka EIU.

Agentura však nevylučuje, že v některých městech by ceny za zboží a služby naopak mohly růst. Bezpečností opatření totiž zvyšují režijní náklady mnoha podniků.

Reklama

Doporučované