Hlavní obsah

Babiš navštívil Maďarsko. Jeho továrna pak dostala stamilionovou dotaci

Foto: Profimedia.cz

Český premiér Andrej Babiš.

Reklama

20. 4. 9:35

Maďarská továrna na výrobu jedlých olejů, kterou má ve svěřenském fondu český premiér Andrej Babiš, dostala od maďarské vlády podporu ve výši 120 milionů korun.

Článek

Továrna na výrobu jedlých olejů, která sídlí v maďarském městě Kiskunfélegyháza a patří do svěřenského fondu českého premiéra Andreje Babiše, dostala od maďarské vlády finanční podporu ve výši 1,7 mld. forintů (asi 120 milionů korun). O zprávě, kterou přinesla maďarská média, informoval server Neovlivní.

Český premiér byl přitom v únoru na návštěvě Maďarska, kde podle svých slov sbíral informace o řešení koronavirové pandemie, vymáhání dodržování opatření, zajišťování vakcín proti covidu-19 nebo fungování hygienických stanic. Uvedl to na tiskové konferenci po jednání s maďarským premiérem Viktorem Orbánem v Budapešti.

Vláda Viktora Orbána přispěje podle informací maďarského nezávislého portálu Telex na investice společnosti NT Kft, která je součástí premiérova holdingu Agrofert. Telex uvádí, že díky investici by mělo v továrně vzniknout například dalších 55 pracovních míst.

Server Neovlivní uvádí, že Babišova továrna se těší Orbánově podpoře dlouhodobě. V roce 2019 dostala finanční podporu v podobné výši. Investice měla směřovat na rozšíření kapacit jednoho z výrobních závodů. Konkurenti z jiných zemí, kteří v Maďarsku rovněž podnikají, podobnou podporu neobdrželi.

Agrofert má v zemi prominentní postavení. V zemědělském odvětví jde o druhého největšího hráče. Orbán přitom patří k jednomu z mála evropských spojenců českého předsedy vlády. Postavení Agrofertu komentoval v loňském roce maďarský liberální týdeník HVG, který napsal, že firmy českého premiéra získaly výsadní postavení v maďarském zemědělském byznysu. „Babiš si ale dává pozor, aby nezkřížil cestu a zájmy tamním zemědělským podnikatelům, spojencům premiéra Viktora Orbána. Ten Babišovi naopak pomáhá penězi z maďarského rozpočtu,“ uvedl týdeník.

Server Neovlivní připomíná dokument německé veřejnoprávní televize ZDF, který mapoval zneužívání evropských dotací v postsovětských zemích. Ve snímku je kromě Babiše a Orbána zmíněn i šéf rumunských sociálních demokratů Liviu Dragnea. Podle německé televize využívají všichni tři politici dotace z Evropské unie k posílení svého vlastního vlivu.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované