Hlavní obsah

Nesnáze maturantů: Musím lhát, abych mohla ke zkoušce „z dospělosti“

Foto: Profimedia.cz

Maturanty nečeká jenom učení, ale i řada obtížných rozhodnutí. (Ilustrační snímek)

Reklama

Na rozdíl od Slovenska nezvolilo Česko úřední maturitu, a tak se letošní maturanti musí vyrovnat s řadou obtíží. Čeká je třeba neřešitelný výběr mezi vlastním zdravím a maturitou.

Článek

Sabinu trápí už několik let chronický kašel. To je obtíž, se kterou se dokáže vyrovnat. Jenže letos by měla maturovat, a v době částečného uzavření škol tak musí řešit i další nepříjemnost. Právě kvůli jejím obtížím ji škola nepustí ani na konzultace, a to proto, že právě kašel je jedním z infekčních projevů koronaviru.

„Ve škole mi řekli, že mě s kašlem do školy nepustí, i když vědí, že mě trápí pořád,“ vysvětluje studentka (celá jména všech citovaných studentů redakce zná, ale z důvodu ochrany jejich soukromí je neuvádí).

To se ale paradoxně týká jen konzultací, k maturitě ji připustí.

„Když prý podepíšu čestné prohlášení, tak maturitu složit mohu. Půjdu první den úplně na začátku a měla bych být sama ve třídě. V tom čestném prohlášení ale budu muset lhát,“ vysvětluje Sabina. V čestném prohlášení se totiž student zavazuje, že se u něj neprojevily příznaky infekčního onemocnění, tedy mimo kašle také horečka, dušnost nebo náhlá ztráta chuti a čichu.

Ministerstvo školství na dotaz Seznam Zpráv uvedlo, že škola musí takovým studentům umožnit přítomnost ve škole včetně konzultací, pokud o ně mají zájem a předloží potvrzení od lékaře.

„Škola by v takovém případě mohla požadovat nějaký prokazatelný doklad o tom, že kašel není projevem virového onemocnění. Pokud by takový doklad nemohl žák předložit, pak má škola opravdu v této situaci možnost žáka do školy nepustit, pokud má některý z projevů virového onemocnění,“ říká mluvčí Ministerstva školství Aneta Lednová.

Jak MŠMT uvádí, dominantní formou výuky je stále ta dálková a studenti se mohou na maturitu připravovat i doma. Jenže Sabina studuje technický obor střední školy a čeká ji také praktická zkouška.

„Ta obsahuje deset úloh, ale s učiteli jsme stihli projet jen pět. Takže na polovinu z nich jsme si ani jednou nesáhli,“ říká.

Škola ale nehodlá z nároků slevit. V praktické části si tedy budou studenti vybírat ze všech deseti okruhů. Nezbude jim než doufat, že si vylosují otázku, kterou si mohli vyzkoušet. Školy by přitom neměly lpět na praktické nebo závěrečné (v případě nematuritních oborů) zkoušce v původní formě, tedy takové, jaká platí za normálních časů. Tuhle možnost dalo školám MŠMT novelou zákona.

„V rámci naší asociace jsme se shodli na tom, že školy uzpůsobí podmínky tomu, co se ve školním roce skutečně odehrálo. Využijí třeba možnosti zkrácení praktické a závěrečné zkoušky,“ vysvětluje předseda Asociace energetického a elektrotechnického vzdělávání a zároveň ředitel Střední školy energetické a stavební v Chomutově Jan Mareš.

Ne všechny školy jsou ale členy asociace a ne všechny mají vůli studentům vyjít vstříc. MŠMT ale nemá žádné páky na to donutit ředitele, aby byli ke studentům mírnější. Sabině tak nezbývá než doufat, že učitelé přihlédnou k tomu, že se nemohla na praktickou část maturity připravit. V jejím případě by v současné situaci pomohla úřední maturita, stejně jako platí na Slovensku, jenže podle Ministerstva školství je taková varianta už ze hry.

Projekt bez praxe

Matouš studuje střední průmyslovou školu. Mimo státní a profilové maturity tak odevzdává i maturitní projekt, jenže na něm v době uzavření škol nemohl pracovat. Po otevření škol pro maturanty mu pro jeho dokončení zbyly jen dva týdny, za které nemá šanci ho stihnout.

„Potřebuji k tomu hodně výkonný počítač, protože musí zvládnout náročné programy, třeba na 3D modelování a navrhování, nastavení obráběcího stroje nebo výpočetní systémy,“ vysvětluje Matouš, proč nelze takovou práci dělat doma.

Bez toho, aby měl možnost na projektu pravidelně pracovat ve škole, se tedy neobejde.

„Učitel po nás chtěl, abychom do školy chodili, i když byla zavřená, a projekty dodělali. To se nám teda ale moc nezamlouvalo, protože bychom přece jen porušovali zákon,“ vrací se pár týdnů zpátky Matouš.

Bude tedy odkázaný na to, jestli mu učitelé vyjdou vstříc a přivřou oči nad tím, že nemohl splnit zadání práce.

„Touhle dobou bych měl mít také dávno odmaturováno a měl bych už pracovat. Místo jsem měl už domluvené, ale teď musím čekat,“ dodává navíc další komplikaci, kterou musí teď kvůli odložení termínů maturity řešit.

Zdraví, nebo maturita

Zdravotní problémy trápí i studentku Charlotte. Před čtyřmi lety podstoupila transplantaci srdce a musí užívat léky na potlačení imunity. Bývá tak velmi často nemocná a případná nákaza koronavirem by pro ni mohla být fatální. Od začátku pandemie tak zůstává doma.

„Hrozně se bojím jít na konzultace, protože kdybych se nakazila koronavirem, tak si myslím, že by to pro mě mělo fatální dopad,“ obává se maturantka.

Ptala se proto Ministerstva školství, zda pro ni a případně další podobně ohrožené studenty je připraven v rámci maturit nějaký speciální režim.

„Bylo mi řečeno, že se všechno dozvím od školy. Ptala jsem se tedy ředitele, zástupkyně a pár učitelů, ale vlastně mi řekli, že o tom nic nevědí a ať se obrátím na ministerstvo,“ vysvětluje studentka, že tak stále neví, co ji čeká.

Jedinou oporu poskytuje manuál MŠMT. Podle něj smí na didaktické testy přijít studenti z rizikových skupin jako první a sedět co nejdále ode dveří a co nejblíže oknu. Ve třídě ale budou normálně s ostatními maturanty a po odevzdání práce budou odcházet jako poslední. U ústních zkoušek by měli být zkoušení první a zase co nejrychleji z budovy odejít.

„Přijde mi to strašně nesmyslné. Ve třídě sice třeba i budu sama, na chodbě se ale se všemi potkám. Také se musím do školy nějak dopravit. Je to jedno, jestli to chytnu na cestě, nebo až ve škole, budou mě mít stejně na triku,“ říká Charlotte.

Musí se tedy rozhodovat, jestli je pro ni přednější vlastní zdraví, nebo maturita. Tedy, jestli počká se zkouškou z dospělosti do podzimu, případně příštího roku, nebo to riskne už v červnu.

„Měla jsem čtyři roky vyznamenání, úřední maturita tak není pro mě cestou, jak se zkouškám vyhnout. Ale upřímně je pro mě přednější zdraví než nějaký cár papíru,“ dodává maturantka.

Bojíte se? Přijďte na podzim

Zatímco Charlotte přemýšlí, jestli se jí kvůli maturitě vyplatí riskovat, další studentka Denisa se obává o zdraví svých prarodičů. Stejně jako řada dalších studentů s nimi žije v jedné domácnosti, a proto vychází z domu jen v nejnutnějších případech, aby je neohrozila. Teď ji ale čeká maturita a přijímací zkoušky, takže se větším kolektivům ve škole nemůže vyhnout.

„Musím se rozhodnout, jestli budu riskovat, že je nakazím, nebo půjdu k maturitě,“ říká Denisa.

Komunikovala proto se školou, jestli by pro ni existovala nějaká možnost, jak riziko nákazy co nejvíce snížit.

„Jediné, co mi řekli, bylo, že můžu přijít na podzimní termín,“ dozvěděla se Denisa.

To by jí ale mohlo zkomplikovat studium na vysoké škole. Navíc není ani jasné, jestli v září bude epidemiologická situace výrazně lepší, protože odborníci varují, že by mohla přijít druhá vlna nákazy nového typu koronaviru.

Pro školy je ale situace rovněž velmi náročná. Do rizikové skupiny totiž spadá velké množství studentů. A to právě nejen proto, že mají sami zdravotní problémy, ale velmi často žijí v jedné domácnosti s někým, kdo je potenciálně velmi ohrožený v případě onemocnění.

Nejdřív děti, pak možná učení

Michaela se pustila před třemi lety do dálkového studia. Letos měla maturovat, jenže přišlo uzavření škol, a tak teď vůbec neví, jestli zkoušky složit zvládne. Má totiž čtyři děti a manžela policistu, který je v době pandemie koronaviru v první linii.

„Když jsme se zase konečně mohli vrátit zpátky do školy, tak já mám stopku, protože můj nejmenší je kvůli nemoci v rizikové skupině,“ říká Michaela s tím, že by to pro ni ale bylo stejně problematické, protože se musí postarat i o ostatní děti, z nichž dvě chodí na základní a jedno na střední školu.

Připravuje se tak hlavně sama, protože dálková výuka na její střední škole úplně nefunguje.

„Vypadla jsem z toho a navíc jsem za celou tuhle situaci bita. Naše škola s námi nekomunikuje, takže pořád nevíme, kdy budeme dělat praktickou a kdy ústní část,“ nelíbí se Michaele.

Zatím si tedy ani její manžel nemůže naplánovat volno, aby se v době, kdy bude maturovat, mohl postarat o děti.

„Neříkám, že bych nebyla ráda, kdybych dostala úřední maturitu. Ale spíš kvůli té úlevě a jistotě. Přestože mám totiž třeba syna v páté třídě, tak ho kvůli tomu mladšímu do školy dát nemůžu. Vypadá to, že ministr Plaga na dálkaře prostě zapomněl,“ dodává Michaela.

Pro dálkové studenty jsou současná omezení kvůli pandemii koronaviru obrovsky náročná. Musí se starat o rodinu, učit děti na domácí výuce, k tomu pracovat a starat se třeba ještě o své starší rodiče. Maturitu musí ale složit stejně jako jiní studenti, žádná úleva není podle Ministerstva školství možná.

„Všichni mají pro vykonání maturitní zkoušky stejná pravidla a po úspěšném získání maturitního vysvědčení mají stejná práva a výhody ze stupně vzdělání s maturitní zkouškou vyplývající. O náhradním způsobu vykonání maturitní zkoušky pro vybranou skupinu maturantů MŠMT neuvažuje,“ uvádí mluvčí Ministerstva školství Lednová.

Reklama

Doporučované