Hlavní obsah

O výjimku od Babiše se hlásí další. Kdo dřív otevře, ten může přežít

Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Reklama

Autobazary chtějí zařadit prodeje s ojetými vozy mezi výjimky, které mohou i nadále poskytovat svoje služby.

Článek

Další a další profesní asociace přesvědčují vládu, aby právě je zahrnula mezi výjimky, které i v době omezeného pohybu osob mohou otevřít svoje prodejny nebo provozovny.

Nejnověji Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů (APPAA) napsala vládě otevřený dopis, že bazary s ojetými vozy jsou schopny zajistit dodržování velmi přísných hygienických pravidel a podmínek nouzového stavu vyhlášeného Babišovým kabinetem.

Dále žádají odložení daní, sociálního a zdravotního pojištění na dobu šesti měsíců po skončení nouzového stavu nebo rozložení těchto plateb do splátkového kalendáře na dobu 12 měsíců.

Ze dne na den bez tržeb

Autobazary postihl stejně jako další obory - restaurace, cestovní kanceláře nebo pořadatele výstav - prakticky kolaps jejich byznysu. Snaží se prodat nějaká auta přes internet, ale ten zatím nedokáže nahradit tržby z prodeje v kamenných pobočkách.

Největší síť autobazarů v tuzemsku, AAA Auto, už také oznámila, že propustila desítky lidí a další to možná čeká.

„Vážený pane předsedo vlády, vážená vládo, obracíme se na vás jako oborová asociace, která zastřešuje podnikatelské subjekty v oboru prodeje použitých automobilů. Tento obor přímo nebo nepřímo zaměstnává přibližně 75 tisíc lidí a generuje roční obrat zhruba 150 miliard korun. Tisíce těchto zaměstnanců jsou však nyní v existenční nejistotě, jejich pracovní místa jsou ohrožena a jejich rodiny jsou oprávněně ve stresu z toho, co bude následovat,“ uvedl předseda asociace Petr Přikryl v dopisu, z něhož citovala agentura ČTK.

760 tisíc aut ročně

V loňském roce se podle údajů společnosti Cebia v Česku prodalo nebo bylo dovezeno 760 tisíc ojetých osobních aut, meziročně zhruba stejně. Průměrná cena prodávaných ojetých aut loni klesla o jedno procento na 223 900 korun.

„Ovšem nejde jen o prodej ojetých vozů. Naši členové zajišťují spoustu dalších služeb. Například autoservis zákazníkům, administrativní služby jako třeba převody vozidel, pojistky, finanční služby STK nebo emise,“ doplnil Přikryl.

Odvětví si podle něj neumí poradit s okamžitým zastavením ekonomiky a zavřením prodejen, které nastalo na základě vyhlášení nouzového stavu bez varování a v podstatě ze dne na den. Každým dnem tak přicházejí firmy v oboru o desítky milionů korun.

„Odklad zálohy na daně, tedy v podstatě bezúročné půjčky státu, nebo odpuštění pokuty za pozdě podané kontrolní hlášení k DPH za kompenzaci nepovažujeme. Ani bezúročné půjčky vzniklou situaci neřeší,“ dodal Přikryl.

Reklama

Související témata:

Doporučované