Hlavní obsah

Od Bannona k nekoukatelným Fox News. Jak Trump měnil oblíbená média

Jeden z nemnoha snímků zachycujících spolu Donalda Trumpa a Steva Bannona.

Reklama

19. 1. 20:19

Donald Trump se v Bílém domě mnohokrát tvrdě opřel do liberálních televizí CNN či MSNBC, deníků New York Times či Washington Post. Lehké to s ním ale neměla ani média, která měl na začátku mandátu v oblibě.

Článek

Konzervativní kanál Fox News podporoval prezidenta Donalda Trumpa prakticky po celou dobu jeho mandátu. I když vloni Trump blouznil o léčení koronaviru pomocí vpichování dezinfekce do žil, moderátoři Fox News komentovali následnou kritiku tím, že zkreslila prezidentova slova. Moderátor Sean Hannity dokonce ve své talkshow prohlásil, že „New York by byl bez Trumpa mrtvý“. Navzdory naprostému nezvládání pandemie ze strany Trumpovy administrativy televize politiku Bílého domu opakovaně vychvalovala.

Nakonec ale konzervativní kanál skončil pro Trumpa ve stejné kategorii jako CNN, kterou s oblibou označoval za „fake news televizi“. Trumpův spor s Fox News začal podle deníku The Guardian už vloni na jaře, zřejmě kvůli protitrumpovským reklamám, které si v Trumpově oblíbené show Fox & Friends zaplatili republikáni sdružení v organizaci Republikáni za vládu práva. „50 tisíc lidí zemřelo,“ začal reklamní spot, který jasně ukazoval na Trumpa jako neschopného a nepřijatelného muže, který svoji funkci nezvládá.

Pro Trumpa se postupem času stal kanál příliš liberálním a prezident začal dávat přednost konkurenci v podobě One America News Network (OANN), která bez rozpaků šířila různé konspirační teorie. V dubnu pak Stephanie Grishamová z tiskového oddělení Bílého domu pozvala reportéra OANN na brífink věnovaný koronaviru. Trump později onoho reportéra několikrát vyvolal, aby mu pokládal otázky – samozřejmě velmi pochvalné a zmiňující prezidentovy zásluhy v boji s pandemií.

Fox News se nicméně i přes Trumpovo prohlášení, že je třeba hledat alternativy k ní, dařilo loni výborně. V listopadu před prezidentskými volbami zažívala skvělé časy – v prime timu ji podle měření agentury Nielsen sledovaly na tři miliony Američanů, což byl rekord.

Ve volební den se pak stal kanál Fox News nejsledovanější americkou televizí, liberální CNN skončila na druhém místě. Když ale Fox News jako první televize označila za vítěze hlasování v Arizoně Joea Bidena, stávající prezident zuřil. „Ten vztek ani nelze popsat slovy,“ citoval známý reportér CNN slova jednoho z Trumpových poradců.

Samotný Trump pak osobně volal majiteli Fox News Rupertu Murdochovi, na kterého měl v telefonu křičet a žádat ho o okamžitou opravu. Murdoch to ale odmítl a fakt, že se Arizona stane modrým demokratickým státem, později potvrdila i agentura AP. Prezident později označil zpravodajství televize za nekoukatelné.

Konspirace a protrumpovská propaganda

Na rozdíl od mainstreamové televize Fox News patřil svého času mezi oblíbená Trumpova média i server Breitbart News, který vedl krajně pravicový stratég Steve Bannon. Trump podle serveru BuzzFeed platil Breitbartu za pozitivní pokrývání prezidentské kampaně, což redakce Bannonova média popřela. Část redaktorů ale server opustila s tím, že se stal hlásnou troubou Trumpa a že se Bannon k politikovi přiblížil až moc.

Breitbart News byl v roce 2016 velmi vlivným médiem, které mělo blízko k takzvané alt-right, tedy alternativní pravici. Server šířil značné množství konspiračních teorií i fakticky lživých zpráv, mnohé z nich byly veřejně označeny za xenofobní, rasistické a antisemitské.

Bannon, který měl podle mnohých pozorovatelů značný vliv na Trumpově volebním vítězství, se v zimě 2017 stal hlavním stratégem Bílého domu. S Trumpem se ale nakonec po pouhých sedmi měsících rozešel, pouhý týden po pochodu bílých nacionalistů a rasistů ve městě Charlottesville. Zatímco demokrati i republikáni jejich násilí shodně odsoudili, Bannon nabádal Trumpa, aby mluvil o chybách na obou stranách.

Na rezignaci muže, jenž krátce po svém jmenování médiím vzkázal, že teď mají mlčet, už tlačili i Trumpovi spojenci v Bílém domě. Bannon nakonec Bílý dům opustil a vrátil se do pozice šéfredaktora Breitbartu. V té době už ale popularita a čtenost serveru strmě padala kvůli sérii bojkotů ze strany inzerentů. Breitbart tehdy přišel o 90 procent inzerce a stejně rychle klesal i počet čtenářů: zatímco v době vrcholu četlo web na 17 milionů lidí, v roce 2019 to už bylo pouhých 4,6 milionu.

Internetová encyklopedie Wikipedia pak v roce 2018 zakázala s výjimkou komentářů citace z Breitbartu – reagovala tak na přílišné množství nepravd, které se na webu v průběhu času objevovaly.

Extremista Jones nabízel lék na covid

Podobně špatnou pověst jako Breitbart News má i další krajně pravicový server, který se dříve těšil Trumpově přízni – InfoWars provozovaný extremistou Alexem Jonesem. Server, který má měsíční návštěvnost asi deset milionů, už na svých platformách zakázal Facebook, Twitter i YouTube. Stejně jako v případě Breitbartu jde i zde o šíření lží a konspiračních teorií, podle nichž je svět ohrožován spiknutím elit a globalistů.

Po vtrhnutí Trumpových stoupenců do budovy Kapitolu se Jones nechal slyšet, že právě on zaplatil demonstraci, z níž se trumpovci vydali dobýt Kapitol. V posledním roce proslul server mimo jiné tím, že nabízel údajné léky na koronavirus. Některé ze svých článků musel stahovat, protože čelil trestním oznámením.

S tím, že existuje lék na koronavirus, ostatně přišlo i poslední Trumpovo oblíbené médium – výše zmíněný televizní kanál One America News Network. V listopadu jeho videa na týden zablokoval server YouTube kvůli šíření nepravd o covidu.

Jinak se OANN od jiných trumpovských médií příliš neliší – krajně pravicové a extrémně konzervativní vidění světa se i zde snoubí s šířením konspiračních teorií a lží. Například o tom, že chemický útok v syrském městě Duma mají na starosti záchranáři z organizace Bílé přilby nebo že Kalifornie zakáže prodej Bible. Jak je nynější Trumpova nejoblíbenější televize úspěšná, je těžké říci, v ratingu agentury Nielsen není kvůli jeho vysokým poplatkům zařazena.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované