Hlavní obsah

Otázky a odpovědi: Co nyní víme o havárii boeingu a o jejich zákazu

Boeing 737 MAX 8. (Video: Jan Marek, Aleš Černý , AP, Reuters, Youtube.com)

Necelý týden po tragické havárii Boeingu 737 MAX 8 v Etiopii začali vyšetřovatelé ve Francii analyzovat data z černých skříněk. Co dosud o příčinách i následcích havárie víme? Seznam Zprávy přináší otázky a odpovědi.

Článek

Co bylo příčinou havárie?

Na oficiální výsledky vyšetřování si budeme muset ještě počkat. Hodně napovědět ale mají údaje z černé skříňky, která ve čtvrtek dorazila na analýzu do francouzského úřadu pro bezpečnost civilního letectví.

Aktuální bezpečnostní opatření pramení zejména z toho, že stejný typ letadla (Boeing 737 MAX 8) havaroval dvakrát v rozmezí několika měsíců. Nedělní pád, při němž zahynulo všech 157 lidí na palubě, je navíc velmi podobný tomu, ke kterému došlo loni v říjnu, kdy při havárii letadla indonéských aerolinií Lion Air zemřelo 189 lidí. Ani vyšetřování této nehody ale dosud není uzavřeno.

V obou případech šlo o skoro nové stroje. K oběma nehodám došlo při vzletu, pouhých několik minut po startu. Záznamy z online monitoringu navíc shodně vykazovaly potíže strojů s udržováním výšky.

Debaty se nyní čím dál tím víc stáčí k novému stabilizačnímu systému MCAS, který je v centru vyšetřování říjnového pádu letounu v Indonésii.

Boeing 737 MAX 8 má velké, ale palivově úsporné motory, které posunuly těžiště letadla. Problém vyrovnává právě systém MCAS, který se automaticky aktivuje v případě, když stroj stoupá příliš prudce, nebo když jeho rychlost naopak nebezpečně klesne.

Podle agentury Reuters navíc vyšetřovatelé v troskách v Etiopii nalezli kus stabilizátoru s klapkami v neobvyklé pozici, která byla podobná té, jaká byla objevena u havarovaného letadla indonéské společnosti Lion Air loni v říjnu.

Předběžná zpráva o příčině pádu letadla společnosti Lion Air se soustřeďovala na údržbu, výcvik pilotů a chování automatického systému při poklesu vztlaku pod křídlem. Konstatovala, že piloti měli potíže s udržením kontroly nad strojem ve chvíli, kdy automatický bezpečnostní systém opakovaně poslal letadlo do střemhlavého letu.

Jaká byla reakce na neštěstí?

Už v pondělí začaly první aerolinky a země vydávat zákazy létání pro stroje stejného typu, tedy Boeingy 737 MAX. Jako první byly samotné Ethiopian Airlines následované čínským úřadem pro civilní letectví.

Následovaly Indonésie a Británie a v úterý s platností od osmi hodin večer uzavřela pro problematické Boeingy 737 MAX 8 a 9 evropský vzdušný prostor agentura EASA. Tento úkon mimo jiné zkomplikoval cestu několika letadlům, která byla tou dobou ve vzduchu a musela přistát jinde.

To na vlastní kůži pocítili i čeští pasažéři, když dvě letadla společnosti SmartWings mířící do Prahy musela přistát v Ankaře a Tunisu.

Jako poslední odolával „domovský“ americký úřad FAA. Také společnost Boeing vytrvale tvrdila, že její letadla jsou bezpečná a uzemnění není potřeba. Dokonce kvůli tomu volal ředitel leteckého výrobce americkému prezidentu Donaldu Trumpovi.

I Američané ale nakonec reagovali stejně a Trump ve středu oznámil, že vydává nouzové nařízení zakazující provoz Boeingů MAX 737 8 a 9. Opatření potvrdil i úřad FAA.

Nakonec toto řešení ve čtvrtek podpořil i samotný americký výrobce. „Boeing má nadále plnou důvěru v bezpečnost 737 MAX. Ale po konzultaci s FAA, americkým Národním úřadem pro bezpečnost v dopravě (NTSB) a leteckými úřady a zákazníky z celého světa se Boeing rozhodl, z přemíry opatrnosti a snahy znovu přesvědčit leteckou veřejnost o bezpečnosti stroje, doporučit FAA dočasně odstavit z provozu celosvětovou letku 371 letadel 737 MAX,“ uvedla společnost v prohlášení.

Americký výrobce zároveň pracuje na aktualizaci softwaru, která upraví činnost systému MCAS. Vydání aktualizace se očekává do dubna.

Kolika letadel se uzemnění týká?

Po světě muselo být dohromady vyřazeno z provozu 371 letadel, tedy všechny stroje Boeing 737 MAX 8 a 9. Ve flotile je má celkem 59 světových dopravců. Sedm z nich vlastní i česká skupina Smartwings.

Jak situaci řeší aerolinky?

Předně musí zajistit „parkování“ pro uzemněné stroje. Kromě toho ale musí vyřešit situaci, kdy mají méně letadel na pokrytí pravidelných a nepravidelných linek.

Výhodou může být skutečnost, že k zákazu došlo z pohledu evropských cestujících ještě před hlavní sezonou.

Například skupina Smartwings, pod kterou patří kromě charterového dopravce i České aerolinie, zatím žádné lety nezrušila. „Většinu letů v nejbližších dnech jsme schopni pokrýt vlastní flotilou za cenu přeletů a zvýšených provozních nákladů,“ řekla mluvčí Smartwings Vlaďka Dufková.

Jedno letadlo navíc společnost Smartwings do flotily narychlo doplnila – jde o Airbus A320 pronajatý i s posádkou od bulharské letecké společnosti Fly2Sky.

Zároveň aerolinky začaly náklady na uzemněná letadla požadovat po výrobci, tedy po americké firmě Boeing. Jako první to oznámila norská aerolinka Norwegian Air Shuttle. Záhy se přidala i česká společnost Smartwings. „Zvažujeme všechny právní kroky. Kompenzace budou otázkou jednání s Boeingem,“ řekla Dufková pro ČTK.

Kolik stojí následky?

Podle zdroje z leteckého byznysu přijde uzemnění jednoho stroje Boeing 737 MAX v přepočtu na jeden až dva miliony korun za den. To souhlasí i s odhadem společností Melius Research a Jefferies, podle nichž by tříměsíční uzemnění všech 470 letadel stálo mezi jednou a pěti miliardami dolarů, tedy v přepočtu mezi 22 až 112 miliardami korun.

Jak uzemnění finančně zasáhne Boeing?

Podle amerických médií by Boeing neměl mít s náklady v řádech jednotek miliard dolarů zásadní problém. Vycházejí hlavně z aktuálních výsledků společnosti, která za loňský rok vykázala rekordní tržby 101 miliard dolarů a zisk ve výši 10,5 miliardy dolarů.

I když se hodně mluvilo o pádu ceny akcií, když se na ni podíváme z dlouhodobějšího pohledu, ani ta zatím není nijak katastrofální. Od nehody k pátečnímu ránu klesla hodnota akcií výrobce o 11 procent. I tak stojí ale akcie Boeingu skoro o 6 procent víc než před rokem.

Co bude s letadly typu Boeing MAX 737 8 a 9?

Zatímco samotné (rychle vyřešené) uzemnění by měl Boeing ekonomicky přestát, horší by to bylo, kdyby začaly aerolinky hromadně rušit domluvené objednávky. Boeing má podle serveru AirlinerWatch.com objednávky na pět tisíc strojů, z nichž 80 procent tvoří modely 737 MAX. Konkrétně 2600 objednávek registruje výrobce na model MAX 8, který za poslední půlrok dvakrát havaroval.

Podle agentury Bloomberg už například indonéská aerolinka Garuda Indonesia plánuje zrušení objednávky 49 boeingů. Podobné plány mají mít i Lion Air (201 letadel), VietJet Air (200 letadel) a UTair (30 letadel). O tom, zda dál pokračovat s Boeingem, samozřejmě přemýšlí i havárií postižené Ethiopian Airlines.

Objednávky na dalších 32 „MAX osmiček“ má i český letecký dopravce SmartWings, z nichž 16 si měla společnost přebrat do poloviny letošního roku. Jak to s nimi bude teď, není jasné. „Přebírat nyní letadlo, které nemůže létat, nedává žádný smysl. Teď ale žádné závěry dělat nechceme a věříme, že Boeing stávající situaci vyřeší v co nejkratší době,“ uvedla pro ČTK mluvčí letecké společnosti Vladimíra Dufková.

Samotný Boeing zatím ohlásil přerušení dodávek, ale útlum výroby letadel 737 MAX neplánuje. Podle CNN pokračuje v tempu 52 vyrobených letadel 737 Max za měsíc.

Doporučujeme