Hlavní obsah

Polovina obžalovaných v kauze Studénka se vrátí před soud

Foto: ČTK

Snímek tragédie.

Reklama

aktualizováno •

Krajský soud v Ostravě dnes jako odvolací soud u pěti obžalovaných předchozí zproštění viny zrušil a nařídil nové projednání jejich případu.

Článek

Krajský soud v Ostravě dnes jako odvolací soud potvrdil zproštění obžaloby pěti z deseti obžalovaných v kauze železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku. U pěti dalších obžalovaných ale zproštění viny zrušil a nařídil nové projednání jejich případu. Případ se tak potřetí dostane před Okresní soud v Novém Jičíně, který obžalované už dvakrát obžaloby zprostil.

Nehoda se stala 8. srpna 2008. Do trosek zříceného silničního mostu narazil mezinárodní rychlík. Osm cestujících tragédii nepřežilo a desítky dalších utrpěly zranění, někteří s dlouhodobými následky.

Případ se tak potřetí dostane před Okresní soud v Novém Jičíně, který obžalované už dvakrát obžaloby zprostil.

Mezi obžalovanými, jejichž zproštění soud zrušil, je většina hlavních obžalovaných z řad manažerů dvou firem, které se na stavbě podílely. Vyhlášení rozhodnutí se účastnili jen tři obžalovaní. Dorazilo i několik cestujících či příbuzných obětí. Většina rozhodnutí odmítla komentovat. Richard Salamon, který ve vlaku cestoval, vyslechl verdikt soudu se slzami v očích. „Pokud nebude někdo odsouzen, nemáme jistotu, že se taková tragédie nebude opakovat. Myslím si, že jsou vinni všichni,“ dodal.

Na lavici obžalovaných usedli tři pracovníci společnosti Ostravské dopravní stavby (dnes Eurovia) Petr Janouškovec, Michal Foniok a Jiří Vlach. Janouškovec a Foniok budou souzeni dál. Vlach byl zproštěn. Část prací jako subdodávku zajišťovala firma Bögl a Krýsl. Obžalobě čelilo pět jejich zaměstnanců - Miroslav Kovalík, Zdeněk Malý, Oldřich Magnusek, Marek Krejčiřík a Michal Adam. Znovu před soudem stane jen Kovalík, Malý a Magnusek. Odpovědnost za neštěstí podle policie nesl i živnostník Jiří Karásek a Ladislav Novický ze Správy silnic Moravskoslezského kraje. Oba byli zproštěni.

„Pád mostu byl důsledkem celé řady pochybení,“ uvedl předseda senátu. Hlavně podle něj ale chyběl dokument, který by popsal metodický postup prací. Pochybení pětice obžalovaných kteří ještě budou dál souzeni, označil soudce za natolik významné, že bez něj by k pádu mostu nedošlo. „Každý z nich mohl ve svém postavení zabránit pádu mostu či tomu, aby pod stavbou jezdily vlaky,“ řekl.

Státní zástupce Pavel Šára, který je přesvědčen o vině všech obžalovaných, dnešní rozhodnutí označil za remízu. V případě obžalovaných, jejichž zproštění soud potvrdil, počká na písemné vyhotovení rozsudku. Zvažuje ale dovolání. V případě pěti dalších, které čeká pokračování hlavního líčení, uvítal závazný pokyn, na jehož základě mají být odsouzeni. „Okresní soud pokyn musí respektovat. Pokud tak neučiní, případ by měl být soudci odebrán a přidělen jinému,“ řekl.

8. srpna dopoledne probíhaly přípravy na zasunutí konstrukce mostu. Stavební firma nevyhodnotila tyto činnosti jako natolik závažné, aby o nich informovala provozovatele dráhy a žádala ho o omezení provozu, takže vlaky po trati jezdily plnou rychlostí. Omezení dopravy a zvláštní dozor si stavbaři vyžádali až navečer. Téměř maximální povolenou rychlostí proto k místu oprav přijížděl i o deset minut zpožděný EC 108 Comenius z Krakova do Prahy asi se 400 cestujícími.

V 10:30 se opravovaný most rozvlnil a sjel z pomocných podpěr z pohledu strojvedoucího na levé straně a spadl do kolejiště přímo před vlakem EuroCity. Strojvedoucí zaregistroval rozkmitání a pád mostu a v několika sekundách, které zbývaly do nárazu, stihl použít rychlobrzdu, stáhnout sběrače, zapískat a utéci z řídicího stanoviště do strojovny – její střední rám je nejpevnější místo lokomotivy, pod ním má v podobné situaci největší šanci na přežití. Přežil s lehkými zraněními a jeho jednání odborníci i mluvčí ČD označili za nejlepší možné.

Náraz lokomotivy zdeformoval, potrhal a posunul ležící most, jenž se zarazil o odstavené nákladní vagony stojící na sousední koleji. Poté značně poškozená lokomotiva ještě vyjela na ležící mostní konstrukci a zastavila se. Několik vagonů za lokomotivou díky setrvačné síle zbytku vlaku vykolejilo a vytlačilo se na ležící most, kde většinou zleva minuly lokomotivu a následně se ještě bočně střetly s odstavenými nákladními vagony.

Zemřelo 8 lidí – 5 žen a 3 muži – a asi 95 dalších bylo zraněno.

Reklama

Doporučované