Hlavní obsah

Pořídil jsem si autodrom, protože jsem blázen. Mistrovství světa je sen

Majitel Autodromu Most Josef Zajíček popisuje přípravy na mistrovství světa superbiků i to, kolik musí investovat. (Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy)

 

Reklama

19. 6. 13:30

Mostecký autodrom v srpnu poprvé ve své historii hostí mistrovství světa, světový šampionát superbiků. Uzavřel totiž pětiletý kontrakt s Dornou, promotérem superbiků a MotoGP.

Článek

Majitel Autodromu Most Josef Zajíček popisuje v rozhovoru pro SZ Byznys, kolik musí kvůli blížícímu se mistrovství investovat a kam dál s areálem míří. Událost je podle něj splněným snem lidí, kteří v Mostě pracují. Přípravy jsou intenzivní.

„Bylo to velmi rychlé, v dubnu jsme podepisovali smlouvu a už v srpnu pořádáme první mistrovství světa. Je to pro nás vrchol čtyřicetileté kariéry Autodromu Most,“ přiznává Josef Zajíček, který má kromě autodromu ještě firmu na výrobu hodinek Bohematic a také dvě firmy dodávající komponenty pro automobilový průmysl.

Jak velké jsou to investice?

Velké, plán je pětiletý. Abychom dostali toto mistrovství světa, tak jsme museli splnit jiné parametry, homologace trati, bezpečnostní a únikové zóny, opravu asfaltu, naklopení zatáček, takže se dělaly úpravy 24 hodin denně, abychom to zvládli. V tomto roce je to kolem 15 milionů, které musíme takhle narychlo investovat, v dalších letech řekněme 50 až 70 milionů korun.

Co to přinese finančně Autodromu Most? Jaká je návratnost?

Dobrá otázka. Jestli jste předtím sledovali tyto aktivity, když se konaly v Brně, tak se tam na to nějak skládal stát nebo CzechTourism, kraj, město, vlastně všichni. My jsme o řád někde jinde, superbiky nestojí stovky milionů, ale desítky. Snad nám stát také pomůže s nějakou částí, ale hlavní příjem je ze vstupného. Zahájili jsme prodej vstupenek, zájem je zatím dobrý.

Autodrom Most

– Tržby 2020: 86,5 milionu Kč

– Tržby 2019: 129,6 milionu Kč

– Počet zaměstnanců: 35.

– V průběhu letní sezony zaměstnává až 150 brigádníků, podle náročnosti pořádané akce a požadavků na technické zajištění.

– Stávající vlastník od roku 2014.

Pro nás je to hlavně otázka image. Pro mé kolegy, kteří tam pracují srdcem patnáct let a teď se dočkali, že sem někdo přivede mistrovství světa. Přitáhne to pozornost k autodromu. Týmy, které jsou součástí mistrovství, u nás budou testovat, budou si pronajímat dráhu, všimnou si toho média, všimnou si toho jiní uchazeči, partneři a tak dále, děláme to hlavně z tohoto důvodu.

Image je jedna věc, ale co se týče tržeb, máte propočty?

Máme to spočítané. Tento rok, jak jsem říkal, jsme museli hodně investovat, takže to bude podle mě mírně ztrátové. Příští rok už bychom měli být plusoví. Motorkáři, to je jiný svět než auta. Motorkáři si nekupují jednodenní vstupenky, ale víkendové. Budou kempovat a mít to jako dovolenou, chtějí si to užít a my se o ně chceme postarat a zajistit jim krásnou podívanou. Musíme investovat včetně marketingu, když to přeženu, 100 milionů. Výnosy počítám kolem 150 milionů korun.

Ten areál je rozsáhlý a byl finančně značně poddimenzovaný. Od té doby, co tam jsem, jdou vlastně veškeré vydělané peníze zpět do podnikání, takže se modernizuje, upravuje, nakupujeme potřebné věci nutné pro provoz. Školí se personál, posílá se do zahraničí, aby viděl, jak se ta práce dělá venku za hranicemi. Abychom se mohli porovnávat a měli nějakou vizi.

Před několika lety se dotklo vyšetřování státních zakázek Ministerstva pro místní rozvoj právě i Autodromu Mostu a vy jste byl u toho. Jak to dopadlo?

Pro nás to dopadlo dobře, podnikáme slušně a poctivě, takže pro nás to byl jenom šok. Samozřejmě, že to nebylo příjemné. Sebrali nám nějaké vybavení, ale po dvou a půl letech, myslím, že už je to za námi. Je to pro mě životní zkušenost.

Proč jste si vlastně pořídil autodrom?

Protože jsem blázen. Možná.

Jste blázen?

Vyrůstal jsem v automotive sektoru, zajímal se o auta, pracoval jsem i pro Škoda Motorsport. V České republice se hodně lidí zajímá o auta, o veterány, motosport jako takový. Dělali jsme pár eventů pro klienty a vždycky jsme naráželi na to, že tady v Česku nebyl důstojný areál, kam si můžu pozvat třeba 500 svých zákazníků, půjčit jim hezká auta, nechat je svézt se. A pak přišla nabídka, že je Autodrom Most na prodej, tak jsem se tam zajel podívat, a když jsem porovnal tu cenu versus ten areál, jak je velký, rozsáhlý, řekl jsem si, že to zkusíme.

Josef Zajíček

  • narodil se v roce 1972, střední škola se zaměřením na robotiku
  • 1993 začal podnikat v oblasti automotive
  • 2002 začal dodávat do prvovýroby Škoda Auto
  • 2014 koupil Autodrom Most a.s.
  • 2018 zahájili výrobu hodinek Bohematic. Značku vytvořil spolu s Michalem Froňkem a Janem Němečkem ze studia Olgoj Chorchoj.
  • investor, zakladatel firmy Benet, českého lídra v oblasti automotive. Dnes má dvě jiné firmy v automotive, Viscuma Plastic, a.s. a AAS Automotive s.r.o.
  • milovník historických sportovních vozů, moderních technologií a československého průmyslového designu.

Takže jsme se s kolegou dohodli a autodrom převzali. Začali jsme to stavět na nohy, dělat marketing, začalo se modernizovat. A ono nám to pořád přinášelo nějaké plusové body, protože i ti zákazníci, kteří znali Autodrom Most historicky, protože tam je 40 let a v Mostě se závodí možná ještě déle, tak se nám začali vracet. Hlavně ze západní Evropy, což mi dělalo radost, že německá klientela přijde a řekne: Hele, tady to funguje, tady to děláte dobře.

Vy říkáte, že si stejně zase vymyslíte něco nového. Prodáte autodrom?

Všechno je na prodej. Určitě, už tím, jak stárnu. Také bych si chtěl někdy třeba odpočinout. Určitě k tomu někdy dojde, to nevylučuju. Ale nic mě netlačí. Může to být pár let, když přijde zajímavá nabídka. Určitě bych si vybíral, určitě bych chtěl, aby to dál žilo. Vážně nerad bych, aby tam někdo postavil rodinné domky, to je asi špatně. Klidně to předám někomu, kdo je silnější a finančně zdatnější a posune to podnikání dál.

Jsem trochu nacionalista, rád v Čechách podnikám a rád dokazuju v zahraničí, že my tady umíme, a to jsou věci, které mě motivují k tomu, abych něco budoval na zelené louce a vždycky to i předal do těch nejlepších rukou.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované