Hlavní obsah

Poučení z krize. Ať mají dodavatelé energií nakoupeno nebo dost na účtu

Rozhovor s Jiřím Matouškem.Video: Zuzana Kubátová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Lidé i firmy, jejichž dodavatel energie skončil, čelí cenovému šoku. Elektřina i plyn jim zdražuje tak, že to nemusí ustát. Vláda by měla svou pomoc mířit hlavně na ně, míní Jiří Matoušek z Centropolu.

Článek

Pády firem, jako je Bohemia Energy, dostávají do těžké situace jejich klienty, jimž prudce vzrostla cena. Ti si musí rychle hledat nové dodavatele a na hektickém trhu nezřídka čelí nekalým obchodním praktikám.

Běžní odběratelé přitom nemají šanci zjistit, jak je který obchodník s energiemi jištěn proti výkyvům na trhu a zda bude schopen své závazky vůči nim plnit. Energetický regulační úřad (ERÚ) se sice snaží narychlo situaci mezi obchodníky zmapovat, má však omezené pravomoci.

Společnost Centropol, po pádu Bohemia Energy největší domácí alternativní dodavatel elektřiny a plynu, v této situaci přichází s návrhem na zpřísnění požadavků na obchodní firmy a na jejich větší transparentnost.

„Je třeba zajistit větší zodpovědnost dodavatelů,“ říká marketingový šéf Centropolu Jiří Matoušek v rozhovoru pro SZ Byznys. Obchodníci by podle něj měli mít povinnost prokázat, že mají zajištěné dodávky pro klienty. Tedy že mají buď nakoupené energie například na rok dopředu, nebo dostatek kapitálu na případné cenové výkyvy.

Nová pravidla by podle Matouška měla být časem zakotvena v legislativě, už teď je však třeba o nich zahájit odbornou diskusi.

Za poslední dva týdny skončilo několik dodavatelů energií včetně velkého hráče Bohemia Energy. Čekáte další krachy?

Nechci spekulovat. Pokud dodavatelé dodržovali své nákupní strategie, nemuselo by k tomu dojít. Pokud nedodržovali, tak se to může ještě stát.

Jiří Matoušek a Centropol

  • Jiří Matoušek je členem představenstva a marketingovým šéfem Centropolu, významného domácího obchodníka s energiemi.
  • Centropol na trhu působí od roku 2002.
  • Roku 2021 dodal 1,3 TWh elektřiny a 0,9 TWh plynu, výnosy se blíží 6 mld. Kč.
  • Po pádu Bohemia Energy je Centropol největší alternativní dodavatel energií v ČR (téměř 300 tisíc odběrných míst).
  • Vlastníkem je podnikatel Aleš Graf
Foto: Centropol

Jiří Matoušek

Dodržovat správnou obchodní strategii znamená nakupovat energii v dostatečném množství s předstihem. Potom obchodníka nezaskočí, když cena prudce roste. Odhadnete, kolik dodavatelů je u nás takto zajištěno?

Chci věřit, že většina.

Kolik elektřiny na příští měsíce má v této chvíli nakoupeno Centropol?

Můžeme ujistit všechny své zákazníky, že máme nakoupenou elektřinu nejen na tento a na příští rok, ale i na důležitou část roku 2023. My máme velmi přísnou konzervativní nákupní strategii.

Přesto i vy v Centropolu zdražujete. Proč, když  jak říkáte  máte zajištěnou energii za ty mírnější starší ceny?

Obchodník nakupuje postupně. A například elektřina meziročně vzrostla o 300 procent pro příští rok a o 200 procent pro rok 2023. V takovém případě musíte postupně propsat ty vyšší ceny do cen pro zákazníky. Ale dlouhodobí zákazníci, jejichž dodavatel pro ně nakupoval dopředu, budou mít ceny výrazně nižší, než zákazníci, kteří teď k dodavatelům přicházejí nově.

I stálí zákazníci bývají překvapeni. Na nás se obrátilo několik klientů Centropolu, kteří užívali váš tarif zvaný Ekonomik E. Byli přesvědčeni, že u vás mají dlouhodobou fixaci, ale vy jste jim nedávno začali sdělovat, že jim cenu zvedáte. Vysvětlovali jste to nedorozuměním. Jak je to možné?

My máme několik typů produktů. Produkty s fixovanou cenou samozřejmě zdražit nejde. Nikdy jsme o tom ani neuvažovali. Pak máme produkty na dobu neurčitou a produkty na dobu určitou, kde ale cena není fixovaná. Toto jsou starší, historické produkty, už dlouho je nenabízíme. Dnes dáváme produkty pouze s cenou fixovanou, protože to tak zákazníci žádají. A my jsme upravili cenu u té části produktů, kde cena nebyla fixovaná.

Vliv pádu Bohemia Energy

Projevuje se nějak na počtu vašich klientů pád Bohemia Energy? Dokážu si představit, že lidé, kteří přišli o dodávku, atakují jiné obchodníky. Ale možná je to naopak, zavládla panika a lidé od alternativních dodavatelů utíkají?

K nám zákazníci přicházejí, situace je opravdu mimořádná. Zákazníci, které jejich dodavatel nechal na holičkách a poslal je k dodavatelům poslední instance, úplně vytížili naši zákaznickou linku, naše zákaznická centra. Aktuálně uzavíráme až tisíce smluv denně.

Samozřejmě i pro tyto zákazníky musíme nakupovat s předstihem a dopředu. Ale pro tyto nové zákazníky teď nakupujeme za aktuální vyšší ceny, které na burze s elektřinou i plynem panují. Třeba u elektřiny se teď platí bohužel přes 3 000 korun za MWh, u plynu 1 700 korun za MWh. Pro nově přicházející zákazníky je to v zásadě zhruba stoprocentní rozdíl.

Jakou strategii teď mají volit klienti, kteří přišli o dosavadní dodávky? Jaké typy smluv uzavírat, aby to pro ně bylo co nejméně bolestivé?

Já bych doporučoval uzavřít smlouvu s pevnou cenou na maximálně dva roky. To je také produkt, který u nás noví zákazníci poptávají nejvíce. Nechci, aby to znělo neuctivě, ale my tyto zákazníky v prvním období dotujeme. Protože pokud bychom jim měli do té fixované ceny propsat aktuální ceny, za které nakupujeme na burze, tak by ta cena jedné megawatthodiny musela být výrazně vyšší než čtyři tisíce korun. Teď se jim snažíme pomáhat a zbytek roku bude trošku levnější.

Pro řadu lidí, kteří topí elektřinou nebo plynem v rodinném domku, může být stoprocentní navýšení nákladů na provoz neřešitelný problém. Odhadujete, kolik lidí v Česku nezaplatí dnešní ceny energií, protože nemají nastavené domácí rozpočty na tak prudký růst, který mohli jen těžko předvídat?

Pro lidi, kteří museli změnit dodavatele, je ten růst opravdu velký. Ale pro zákazníky, kteří dodavatele nezměnili, tak dramatický nebude. I když bude velmi nepříjemný. Ale myslím, že ti, na které to opravdu dopadá, omezí jiné výdaje a budou se soustředit na to, aby zaplatili účty za elektřinu a plyn. A že stát v nějaké formě přijde s pomocí pro ty, kteří to nebudou zvládat.

Nacházíme se v 21. století, Evropa je vysoce sociálně zaměřená. Takže ti, kteří na to nebudou mít, si budou moct požádat o různé formáty dávek, které už dneska jsou dostupné.

Ceny se vymkly kontrole

Pojďme k příčinám dnešního stavu. Co se na energetickém trhu odehrálo? Proč cena roste tak prudce?

Situace je opravdu mimořádná. Ještě nikdy v historii nebyly tak vysoké ceny elektřiny ani plynu. V zásadě se začátek růstu datuje ke konci roku 2020, kdy se Evropská komise dohodla, že ještě zpřísní limity pro snižování oxidu uhličitého. V tu chvíli na to zareagovala emisní povolenka a ceny začaly růst. Rostly po celý rok 2021, až do astronomické výšky, kdy se dnes elektřina pro rok 2022 nakupuje za 125 až 130 eur.

Jak dlouho to podle vás potrvá?

Dle mého názoru je cena elektřiny teď mimořádně vysoká a měla by se časem vrátit na úroveň někde kolem 80 až 90 eur. Bohužel ale nemám dobrou zprávu, cena elektřiny už se nikdy nevrátí na cenovou hladinu z roku 2020. Ale tak to vlastně Evropská unie chtěla, plánovala každoroční zvyšování cen emisní povolenky zhruba o pět eur. Ale v roce 2020 stála povolenka 25 eur a v tuto chvíli je nad 60 eury a je velmi volatilní (nestabilní, pozn. red.). Cenový vývoj se vymkl kontrole.

Mně na tom mrzí jedna věc. Výnosy z emisní povolenky měly směřovat do transformace energetik, do výstavby zdrojů, které nebudou zatěžovat životní prostředí. Ale povolenka je pod vlivem spekulantů, kteří do ní investují. A to se nám hrubě nelíbí.

Většina spotřebitelů, kteří přišli o dodávky, protože jejich dosavadní obchodník skončil, je chráněna institutem dodavatele poslední instance. Automaticky je přebírá předem určená dodavatelská firma. Jsou ale velcí firemní spotřebitelé, kteří do poslední instance nespadají a teď si musí sami rychle zajistit energie. Máte přehled, kolik jich je?

Na nás se obrací nejen tisíce zákazníků z domácností, ale i velcí zákazníci, kteří nejsou pod ochranou dodavatele poslední instance. Pro ně je to taktéž velmi nepříjemné, vysvětlím to na příkladu.

Vezměte si síť 200 samoobsluh. Každá má modelovou spotřebu 100 megawatthodin za rok. Pokud taková firma uzavřela kontrakt na dodávku elektřiny na příští rok letos v lednu nebo v únoru, mohla být cena o 1 300 korun za jednu MWh nižší, než když se ten kontrakt uzavřel v září nebo v říjnu. V praxi pak ta jedna samoobsluha bude mít příští rok zvýšené náklady o 130 tisíc korun a u majitele těch 200 prodejen už to je 26 milionů korun navíc. A takové navýšení už zákazník bude muset nějakou formou propsat do cen svých vlastních služeb.

ERÚ zkoumá situaci

Energetický regulační úřad zahájil šetření, jestli mají dodavatelé v Česku v dostatečné míře nakoupenou elektřinu a plyn na příští měsíce. K čemu podle vás ERÚ dojde?

Chtěl bych hlavně poděkovat ERÚ, že k tomuto kroku přistoupil a že žádá všechny dodavatele, aby mu doložili své nákupní pozice a finanční zajištění. Je to vlastně jediný způsob, jak aspoň částečně predikovat situaci do budoucna. I my jsme ten dotazník od ERÚ dostali, je velmi obsáhlý. Kdybych byl na místě ERÚ, udělal bych totéž. Možná o trochu dřív, mohlo se předejít tak velkému překvapení, jaké jsme zažili minulý týden.

ERÚ ale nemá pravomoc nutit obchodníky, aby drželi bezpečnou nákupní strategii a nadměrně neriskovali. Pokud nemají dostatečně nakoupeno za rozumné ceny, tak s tím úřad nic nenadělá, ne?

Ne, ale je to regulační orgán celého trhu a myslím, že v mimořádné situaci může přistupovat k mimořádným krokům. Běžně třeba ERÚ neoznamuje začátek šetření vůči dodavatelům. A toto porušil. Za mě správně to porušil, když před 14 dny zveřejnil, že zahajuje šetření s některými dodavateli, kteří minulý týden ukončili činnost.

On také přímo oznámil, že vyšetřuje, jestli se dodavatelé nedopouštějí nekalých obchodních praktik. Dochází podle vašich zkušeností k nekalým, jak se říká „energošmejdským“ praktikám?

My o tom neevidujeme žádné signály, s výjimkou toho, co se dělo zákazníkům dodavatelů, kteří minulý týden ukončili činnost. Já třeba za nekalou praktiku považuju i pouhé doporučení pro zákazníky přejít na ceny denního, tzn. spotového trhu.

Ale ještě k tomu šetření ERÚ. My jsme v pondělí vystoupili na konferenci „Budoucnost české energetiky“ s návrhem propsat do budoucí legislativy, tedy do Energetického zákona, přísnější regulaci. Přesněji regulatorní povinnost, která bude znamenat, že dodavatelé budou vůči svým zákazníkům mnohem zodpovědnější.

První blok konference o budoucnosti české energetiky, kterou pořádal Institut Equilibrium.Video: Institut Equilibrium, Seznam Zprávy

Jak by se to dalo udělat?

Několika způsoby. Chtěl bych, abychom o tom diskutovali stejně, jako jsme diskutovali s ostatními energetickými společnostmi při vzniku Deklarace dodavatelů na ochranu spotřebitele, která definovala pravidla slušného chování dodavatelů mezi sebou a dodavatelů k zákazníkům ještě dřív, než se tato pravidla dostanou do legislativy, do novely Energetického zákona. To se stane od ledna roku 2022, ale už dnes řada dodavatelů – Centropol nevyjímaje – tato pravidla dodržuje.

My považujeme za správné otevřít toto téma na stejné platformě, kde vznikla Deklarace dodavatelů na ochranu spotřebitele. A pokračovat s tím, jak zajistit větší zodpovědnost všech dodavatelů na trhu i vůči nákupní strategii. Jak dát zákazníkům najevo, kdo a jakým způsobem má zajištěné dodávky a případně kdo a jakým způsobem má zajištěnou kapitálovou přiměřenost.

Protože zjednodušeně buď můžete mít nakoupeno, nebo musíte mít peníze na to, abyste nákup realizovali.

Takže by obchodníci měli zveřejňovat, jaké mají dopředu zajištěné zásoby energie, případně jak jsou na tom kapitálově?

My v Centropolu navrhujeme podívat se na minimální dobu, na kterou dodavatel musí mít zajištěnou elektřinu a plyn pro své zákazníky. Přicházíme s návrhem zhruba 12 měsíců, ale jistě se o té minimální době bude diskutovat. A připouštíme, že ty zajištěné dodávky na 12 měsíců nemusí být třeba ze 100 procent. Také to záleží na typech produktů. Ale když není zajištěná dodávka, tedy není nakoupeno, tak je potřeba mít připravené peníze, zajištěnou kapitálovou přiměřenost.

Vládní pomoc

Jak by měli na současnou situaci zareagovat politici – kromě toho, že by se měla změnit legislativa? Končící vláda slíbila odpuštění DPH z energií do konce tohoto roku. Zlevní to automaticky klientům energii o 21 procent?

Zlevní. Já bych na rozdíl od spousty kritiků chtěl poděkovat, že se vláda okamžitě zabývá situací spotřebitelů. Možná jen toto není nejlepší řešení.

Jaké byste navrhoval?

Je důležité, že se o tom zahájila diskuse. Nechci kritizovat první návrh, který padl, tedy odpuštění DPH na měsíce listopad a prosinec a odpuštění poplatků za obnovitelné zdroje. Ale já bych se asi víc zaměřil na ty spotřebitele, kteří spadli do dodávky poslední instance, protože pro ně dodavatel poslední instance musí nakoupit elektřinu a plyn právě za ty aktuálně vysoké ceny, takže tito spotřebitelé jsou dotčeni cenovým růstem nejvíce.

Je tu ještě 50 nebo 55 procent zákazníků, pro které mají dodavatelé nakoupenou elektřinu a plyn s předstihem, mají tedy ceny fixované nebo nezvýšené. Pokud by ta pomoc měla dopadat i na ně, přišlo by mi to trochu nespravedlivé.

Jakou zkušenost vy osobně vyvozujete z letošní mimořádné situace?

Musíme být připravení na příjem většího množství zákazníků. Dnes jsme kvůli ukončení činnosti jiných dodavatelů žádáni doslova o pomoc od tisíců zákazníků každý den. Máme 11 zákaznických center, máme call centrum, ale ty na ten nápor aktuálně nestačí. Zdvojnásobili jsme počet kolegů, kteří se o zákazníky starají, ale i tak teď je náš parametr zvaný „service level“ (procento zákazníků, které jsme schopni obsloužit okamžitě, jakmile zavolají) na velmi nízké úrovni.

Takže mé první ponaučení je být připraveni na to, že k dodavatelům, kteří jsou na trhu dlouho, bude přicházet čím dál víc zákazníků. Myslíme si, že počet dodavatelů, kterých je v tuto chvíli zhruba 100, se pravděpodobně sníží. Je možné, že se sníží i tím, že menší dodavatelé budou muset doložit i to, že mají kapitálovou přiměřenost pro nákup a budou muset vykazovat, že jsou schopní pro své zákazníky nakupovat. Ale zase na druhou stranu to pak vytvoří prostor pro ty větší dodavatele, kteří budou tuto nákupní propozici schopni těm menším poskytnout.

Reklama

Doporučované