Hlavní obsah

Povodí Vltavy začne v Českých Budějovicích stavět přístavní hranu

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Povodí Vltavy začne stavět 255 metrů dlouhou přístavní hranu v Českých Budějovicích, nové vývaziště lodí. Bude fungovat od plavební sezony 2022. Investice bude 26 milionů Kč, práce potrvají do příštího podzimu.

Článek

Investice bude 26 milionů Kč, práce potrvají do příštího podzimu. Přibudou možnosti, jak přistát poblíž centra. Státní podnik naopak ruší záměr rozšířit přístaviště v Týně nad Vltavou, nedostal na něj peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). ČTK to řekl mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.

V Budějovicích u náplavky vznikne přístavní hrana, bude mít historický vzhled. „Obslužné molo bude plnit zároveň funkci chodníku, navazujícího na obou koncích na vyhlídkovou pěšinu po hraně břehu řeky. Součástí svahu budou přístupové a pobytové rekreační schody,“ sdělil Roldán.

Cílem je umožnit sportovním plavidlům a posádkám navštívit centrum města. Hranu postaví firma VHS - Vodohospodářské stavby. Stavba pod kavárnou Lanna bude hotová příští rok v září, jak řekla ČTK mluvčí magistrátu Jitka Brůha Welzlová.

Po Novém roce chtělo Povodí Vltavy rozšířit přístaviště v Týně nad Vltavou. Teď je možné, aby tam stálo 12 malých plavidel, kapacita se měla zvýšit na 24 malých plavidel a jednu výletní loď. Povodí počítalo s náklady 17,5 milionu Kč. Centrální komise Ministerstva dopravy ale teď rozhodla, že plán nesplňuje podmínky efektivity, aby ho bylo možné zaplatit ze SFDI. „To znamená, že Povodí Vltavy nemůže záměr uskutečnit. Rozhodnutí nás jako správce vodní cesty mrzí,“ řekl Roldán.

Povodí Vltavy pracuje v kraji na několika investicích. Dokončilo již první část modernizace lodního výtahu na Orlíku. Kolejová dráha je o 12 metrů delší a o 3,5 metru vyšší, čímž stoupla možnost převážet plavidla, když jsou špatné hydrologické podmínky. Modernizovat se bude i kabina výtahu pro převoz sportovních lodí. Investice je 93 milionů Kč.

Hotová je první část prohloubení plavební dráhy v dvoukilometrovém úseku pod vodním dílem Kořensko až o dva metry. Další fáze potrvá do začátku plavební sezony v roce 2021. Investice je 50 milionů Kč. V posledních letech byly kvůli suchu a chybějící vodě v orlické nádrži omezené možnosti plavby v úseku Podolsko - Kořensko. Plavba se musela předčasně zastavovat, v letech 2003 až 2018 v průměru 62 dní z 214 dní plavební sezony.

Vltavskou vodní cestu v jižních Čechách proplulo od května do září rekordních 47.613 lidí na 11.933 plavidlech. V červenci zaznamenali dopravci nejvyšší počet lodí, které propluly komorou v Hluboké nad Vltavou. Bylo to 1017 lodí a téměř 4000 lidí. ČTK to již dříve řekl předseda destinační společnosti Českobudějovicko-Hlubocko David Šťastný.

Doporučované