Hlavní obsah

Přestřelili jste a ublížili jí, napsal soud Nově v kauze sestry Marešové

Foto: Jan Handrejch / Právo / Profimedia, Profimedia.cz

Věra Marešová vyhrála zatím nepravomocně spor s TV Nova.

24. 1. 14:43

Soud sepsal písemné znění rozsudku ve známém příběhu týkajícím se Věry Marešové – zdravotní sestry, která byla neprávem obviněna.

Článek

Soudkyně z Obvodního soudu pro Praha 5 sepsala, jak mají podle ní novináři referovat o osobě, která je sice obviněna z vážného trestného činu, ale její případ ještě neskončil pravomocným rozsudkem.

Uvádí to v písemném verdiktu o případu bývalé zdravotní sestry Věry Marešové, kterou policisté v roce 2014 na základě znaleckého posudku obvinili z vraždy šesti pacientů v nemocnici v Rumburku. Věra Marešová od počátku vinu odmítala a nakonec u soudů uspěla, když byla po dvou letech zproštěna obžaloby.

O rok později pak zažalovala několik mediálních společností, jejichž novináři o rumburském případu referovali. Tento týden Obvodní soud pro Prahu 5 doručil svůj písemný (a zatím nepravomocný) rozsudek, podle něhož má Věře Marešové zaplatit TV Nova odškodné jeden milion korun.

Věra Marešová přitom požadovala 12 milionů.

Seznam Zprávy mají písemné znění verdiktu, proti němuž se TV Nova může odvolat, k dispozici.

Největší pozornost však soudkyně věnovala spojení „sestra Smrt“, které televize Nova ve svých zpravodajských příspěvcích o rumburském případu používala.

Ve verdiktu se mimo jiné uvádí, že Věra Marešová zmínila konkrétních třicet článků, které televize Nova v její souvislosti publikovala. Redakce v titulcích psala, že vraždila nebo zabíjela pacienty rumburské nemocnice.

Právní zástupci TV Nova u soudu uvedli, že „sestra Smrt“ nebylo tvrzením jejich reportérů, ale hodnotícím soudem, který odrážel fakt, že Marešová byla podezřelá ze šesti vražd.

Jenže podle soudu nebyl tento výrok pravdivý a nešlo ani o přípustnou novinářskou zkratku.

„Sdělení, že žalobkyně je ‚sestra Smrt’, hodnotícím soudem není, nevyjadřuje subjektivní názor autora, naopak čtenáři předkládá konkrétní informaci. Nemůže se přitom jednat ani o přípustné novinářské zjednodušení, neboť výrok je nepravdivý,“ uvedla soudkyně Šárka Malíková Petříčková.

Navíc televize se také bránila tím, že poté, co přišla předžalobní výzva, články ze svých stránek sama odstranila, i když to Věra Marešová ani nepožadovala. Podle TV Nova přitom žalující strana navíc napadla většinou jen titulky jejich článků nebo reportáží.

Jenže i ty podle soudkyně způsobily Věře Marešové újmu.

„Uveřejnění výroků, které žalobkyni popisují jako osobu, jež ‚zabíjela’ či ‚vraždila’ a označují ji za ‚vražedkyni’, ‚vraždící sestru’ nebo ‚sestru Smrt’, jsou zasahující do osobnostních práv žalobkyně. Je jasné, že újmu by v takové situaci pociťovala jakákoli osoba ve stejném postavení,“ napsala soudkyně Malíková Petříčková.

A dodala ještě, v čem je právě u jednotlivých titulků největší problém.

„Titulky jednotlivých reportáží a článků jsou do určité míry novinářskou zkratkou, které jsou zpravidla v navazujícím textu rozvedeny a dále doplněny a platí pro ně určitá specifika. Přesto by i titulky měly obecně sledovat význam celého článku a ne ho významově posunout,“ doplnila.

Jak soudkyně, tak i TV Nova pak shodně uvedly, že primární odpovědnost za následky, které byly Marešové způsobeny, způsobil stát. Tím, že bylo proti ní zahájeno trestní stíhání, přišla o soukromí i práci, objevily se u ní zdravotní komplikace.

U soudu také zaznělo, že zdravotní sestra musela opustit Rumburk a přestěhovat se do Prahy. Nejprve pracovala v Nemocnici Na Homolce, ale pracovní poměr byl ve zkušení době ukončen. Nyní tak pracuje v jiném zdravotnickém zařízení, kde je spokojena.

Kvůli tomu, že byla neprávem obviněna a strávila několik měsíců také ve vazbě, se Marešová soudí se státem o téměř pět milionů korun. V tomto případě ještě rozsudek nepadl.

Věra Marešová také nezažalovala jenom TV Nova, ale i další vydavatelství, tyto spory některé soudy ještě řeší. Pravomocný je zatím jen spor Marešové s firma Czech News Center, která vydává například bulvární deník Blesk.

Městský soud v Praze už dříve řekl, že Věře Marešové má za způsob referování o kauze zaplatit 900 tisíc korun.

U Obvodního soudu pro Prahu 5 zažalovala pak Věra Marešová ještě další dvě vydavatelství: Vltava Labe Media a Mafra.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené