Hlavní obsah

Koronavirus děsí svět. Tuhle českou firmu zachránil

Ilustrační fotografie.

Reklama

Byznys ryze české firmy nanoSPACE se odráží ode dna. Díky obrovskému zájmu zákazníků je její prodej za několik březnových dní srovnatelný s celým loňským rokem. Sklady zejí prázdnotou. Odpověď na otázku, co nabízí, lze snadno uhodnout.

Článek

Podnik působící v oblasti antialergických výrobků a nanovláken začal jako první na světě vyrábět protiroztočové lůžkoviny s nanovlákennou membránou. V součinnosti s českými nanotechnologickými firmami okrajově prodává také respirátory a antivirové ústenky. V posledních dnech by jim lidé utrhali ruce.

Společnost byla založena v roce 2012, vede ji obchodní ředitel Jiří Kůs, jenž je předsedou výkonné rady Asociace nanotechnologického průmyslu České republiky. Podnik se původně nezaměřoval na výrobu, té se věnuje až několik posledních let. Od samotného začátku se nejedná o vzkvétající byznys, ba naopak – každá firma v tomto odvětví potřebuje investice do nových technologií a kvůli tomu doslova bojuje o přežití. Moc dobře to zná právě Jiří Kůs, který několik let neúspěšně sháněl investory. Obrat firmy se totiž pohyboval v minusových číslech.

Národ kutilů doporučení neřeší

Jak říká obchodní ředitel společnosti, zatímco v minulosti se respirátor jevil jako neúspěšný výrobek, současná situace mu dala úplně jiný potenciál. Dříve prodávali dva až tři měsíčně, před nedělním zastavením e-shopu jich lidé stihli objednat až 2500 kusů.

To je pro společnost visící na vlásku pořádná bomba. Byznys jim ovšem výrazně pozvedl hlavní prodejní výrobek, a to protiroztočové lůžkoviny, tedy povlaky a povlečení z nanobavlny. „Lidé nám vykoupili protiroztočové lůžkoviny, šijí z nich roušky. Kvůli tomu jsme museli v neděli během dvou hodin zastavit objednávky,“ vysvětluje Kůs.

„V minulém týdnu si lidé spojili nanomembránu s nanotextilií, čímž se zvýšily objednávky povlaků na matrace a prostěradla v řádech desítek kusů. Tomu jsme nevěnovali takovou pozornost. Zásadní byla neděle, kdy se u nás objevili první nakažení. To způsobilo nával objednávek. Po dvou hodinách jsme to museli zastavit, nebyly by kapacity. Po kontrole objemu jsme zjistili, že se vykoupil sklad i výroba na několik týdnů dopředu,“ popisuje situaci Kůs.

Nanovlákenné lůžkoviny však nejsou vhodným materiálem na výrobu ochranných roušek a šátků. „Ačkoliv je v nich nanotkanina, jedná se o jiný laminát, nelze přes něj dobře dýchat,“ upozorňuje firma na Facebooku. Jak se ale zdá, na chování zákazníků to nemělo žádný vliv. „I přes upozornění, že povlaky a povlečení nejsou vhodné k výrobě roušek, jejich prodej rapidně stoupl. Jako první začaly mizet povlaky na malé polštáře,“ vypráví Kůs.

Slibná budoucnost nanoprůmyslu

Poté, co Ministerstvo zdravotnictví zakázalo prodej a vývoz respirátorů s označením FFP3 mimo Česko a nemocniční a sociální zařízení, se na firmu nanoSPACE obracejí nemocnice, ambulance a lékaři. Požadují dodání respirátorů, ty ale zatím nejsou. Firma sice očekává dodávku od výrobce, společnosti Pardam, ale prioritně bude vyřizovat lednové objednávky.

Obecně nanotechnologickému odvětví šíření koronaviru paradoxně prospělo. Podle Kůse přispívá k větší informovanosti o technologiích a k rozvoji českých firem, čímž mění jejich výchozí pozici. Osvěta se mezi lidmi šíří, i pokud jde o výrobky s membránou. Lidé mají více informací o jejich využití, které je velmi široké.

„Ozývají se nám teď i distributoři materiálů na lůžkoviny pro alergiky. V minulosti o nich moc nevěděli, takže propagace tohoto výrobku se zvýšila. Až zmizí panika, mohlo by odvětví z většího povědomí lidí těžit,“ myslí si Kůs.

Reklama

Související témata:

Doporučované