Hlavní obsah

Drahá nehoda. Kvůli lodi v Suezu stojí přeprava zboží za stovky miliard korun

Foto: Profimedia.cz

Delší blokáda Suezského průplavu by mohla ovlivnit deset až 15 procent světové kontejnerové dopravy, odhadují analytici společnosti Moody's.

Reklama

aktualizováno •

Zatímco v Suezském průplavu stále probíhá záchranná akce s cílem vyprostit uvázlou loď Ever Given, světový obchod zaznamenává miliardové ztráty. Co narušení plavby v Suezu znamená?

Článek

Suezský průplav zůstává zablokovaný obřím nákladním plavidlem, jeho uvolnění je zatím v nedohlednu. Téměř 400 metrů dlouhá kontejnerová loď Ever Given blokuje průplav spojující Středozemní a Rudé moře již od úterý.

Snahy o vyproštění lodě, kterou přirovnávají k newyorskému mrakodrapu Empire State Building, stále pokračují. Včera se záchranářům podařilo pohnout se zádí a kotvou, na dnešek se plánují další dva pokusy o uvolnění. Situace se může podle správy Suezského průplavu výrazně změnit v pondělí, kdy má vlivem jarního přílivu voda v průplavu stoupnout až o 45 centimetrů. Pokud se expertům nepodaří plavidlo uvolnit s pomocí tažných člunů a odstraněním náplav, nastoupí stovky dalších dělníků. Bude se odčerpávat palivo a jeřáby začnou vykládat kontejnery, jichž na palubě lodě může být až 20 tisíc.

Peter Berdowski, generální ředitel společnosti Boskalis, jehož sesterská firma SMIT Salvage pomáhá expertnímu týmu, se domnívá, že uvolnění plavidla Ever Given může trvat „dny až týdny“. Podle některých médií jedna z největších nákladních lodí na světě může blokovat Suez až do středy.

Zablokování průplavů a následné peripetie týkající se vyproštění lodi významně ovlivnily světový obchod, přičemž podle amerických médií každý další den znamená ještě větší ztráty. Na uvolnění vodní cesty čeká několik set lodí, každý den prodlevy znamená ve světovém obchodu ztrátu téměř 200 miliard korun.

Desítky plavidel, včetně velkých nákladních lodí, tankerů přepravujících ropu a plyn a lodí pro přepravu hromadného nákladu vytvořily velkou zácpu. V horní části kanálu uvázlo 97 plavidel, ve střední části čeká 23 plavidel a ve spodní části 108 plavidel, píše agentura CNBC s odkazem na dopravní mapy na webových stránkách MarineTraffic.

Podle listu The New York Times se kvůli pozastavení dopravy některé lodě rozhodly pro trasu kolem mysu Dobré naděje, což plavbu nejen značně prodlouží, ale i prodraží. Tato alternativní trasa na jižním cípu Afriky může trvat o dva týdny déle. Podle CNBC ropné tankery Cheniere a Shell také mění obchodní trasy, aby se vyhnuly Suezskému průplavu.

Proč je Suezský průplav tak důležitý?

Podle šéfa správy průplavu Usáma Rabía každý den zablokovaného kanálu znamená pro Egypt ztrátu ve výši až 14 milionů dolarů. Specializovaný časopis Lloyd's List denní ztráty v celosvětovém obchodu vyčíslil na 5,1 miliardy dolarů (113,1 miliardy Kč) ve směru nákladu mířícího západním směrem a na 4,5 miliardy dolarů v opačném směru. To znamená, že blokování zadržuje každý den zboží v hodnotě 9,6 miliardy dolarů, tedy 400 milionů dolarů za hodinu (téměř 9 milionů korun).

Jak uvádí stanice CNN, syrské ministerstvo ropy a nerostných surovin uvedlo, že zablokování Suezu „znemožnilo dodávky ropy do Sýrie a zpozdilo příjezd tankeru přepravujícího ropu a ropné deriváty“, informovala agentura SANA.

„Cílem podobného kroku je zaručit základní služby pro Syřany, jde o fungování pekáren, nemocnic, komunikačních center a dalších důležitých institucí,“ uvádí SANA s odvoláním na místní ministerstvo.

Kromě ropy a spotřebního zboží jako oblečení, nábytek či automobilové díly lodě převážejí dobytek. Evropský ředitel nevládní organizace Animals International Gabriel Paun varoval, že pokud se situace v příštích několika dnech nevyřeší, tisíce zvířat přepravovaných na plavidlech mohou být v ohrožení.

„Tato nehoda způsobila velké potíže různým stranám a předpokládáme, že by bylo možné požadovat náhradu škody,“ řekla pro CNN Yumi Shinohara, zástupkyně vedoucího správy plavidel japonské společnosti, která loď vlastní. „Momentálně se zaměřujeme na vyproštění lodi, a tak nevíme podrobnosti o tom, kdo jaké odškodnění dostane,“ uvedla Shinohara. Ta také dodala, že diskutovat o tom je příliš brzy, protože nejdřív je potřeba obří loď uvolnit.

Suezský průplav je místem, kudy proudí 12 procent světového obchodu a každý den od časného rána jím v konvoji propluje průměrně 50 lodí. Ročně průplavem projede zhruba 18 tisíc lodí. 193 kilometrů dlouhý a 22 metrů hluboký průplav spojuje Středozemní moře s Rudým mořem. Od srpna 2015 se otevřelo rozšíření průplavu, což lodím umožňuje obousměrnou plavbu.

Reklama

Doporučované