Hlavní obsah

Škoda Auto zastaví výrobu. „Žijeme z týdne na týden,“ říká Martin Jahn

Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn komentuje nedostatek čipů pro automobilky.Video: Zuzana Kubátová, Seznam Zprávy

Mladoboleslavská Škoda Auto ohlašuje další odstávku výroby kvůli nedostatkovým čipům, kolínská Toyota ze stejného důvodu právě stojí. „Situace je velmi vážná,“ říká člen představenstva Škody Martin Jahn.

Článek

Mladá Boleslav je doslova obložená téměř hotovými škodovkami, které se nedostanou k zákazníkům, protože jim chybějí životně důležité čipy. „Bylo jich přibližně mezi 20 až 45 tisíci, ale dnes se dostáváme k tomu, že jsme museli celý výrobní program na letošní rok zredukovat, protože už nejsme schopni nedokončené vozy nahradit. Bude nás to letos stát minimálně 100 tisíc vozů,“ řekl Martin Jahn v obsáhlém rozhovoru, který toto úterý poskytl pro SZ Byznys (první část rozhovoru zveřejníme zítra, druhou v příštích dnech).

„Uvidíme, jak se budou vyvíjet další týdny. Žijeme opravdu od měsíce k měsíci, od týdnu k týdnu a nejsme schopni dnes říci, kolik čipů do konce roku dostaneme,“ popsal aktuální situaci ve Škodě.

Problém nejen pro automobilky

Jahn zdůraznil, že problém s nedostatkovými čipy se zdaleka netýká jen automobilek. „Potýkají se s tím i výrobci bílého zboží, jako například ledniček a praček. Tím, jak postupuje digitalizace a všechny produkty jsou nějakým způsobem chytré, výrazně roste potřeba čipů skoro pro každou věc, se kterou se dnes setkáváme,“ vysvětlil.

Za nedostatkem čipů pro evropské výrobce je přílišná závislost na asijských dodávkách. „Potýkáme se s dvěma problémy. Jednak je to velká koncentrace výroby čipů v Asii, ale také velká koncentrace výroby čipů asijskými, americkými nebo japonskými firmami. Bohužel je v Evropě relativně málo firem, které vyrábějí vlastní čipy. Je to škoda a měla by se na to Evropa podívat jako celek. To není něco, co by vyřešil jeden stát,“ prohlásil Jahn.

Vrhat se do výroby čipů pro nás není reálné ani racionální. Je to velmi specializovaná výroba, extrémně finančně náročná.
Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto

Pro evropské automobilky je podle něj nereálné, aby se samy do budování továren na čipy pouštěly. „My v autoprůmyslu se můžeme vrhnout do výroby bateriových článků a baterií. Vrhat se do výroby čipů pro nás není reálné ani racionální. Je to velmi specializovaná výroba, extrémně finančně náročná,“ řekl. Zároveň ale zdůraznil, že ze strany evropských firem roste tlak na to, aby problém čipové závislosti na Asii řešila Evropská unie jako celek a aby podpořila rozvoj výroby čipů na kontinentu.

I pokud se unijní orgány pod tlakem vycházejícím z průmyslu svých členských zemí rozhodnou ke koordinované podpoře obřích investic do výroby čipů, bude se na výsledek čekat ještě dlouho. „Postavit takový závod je finančně a technologicky náročné, protože ani není dostatek výrobců zařízení, která by tam mohla pracovat,“ říká Jahn.

O plánu podpořit výrobu čipů v Evropě ve středu v proslovu ke stavu Evropské unie hovořila předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. Ta uvedla, že Komise představí nový evropský výnos o čipech, jehož cílem je vytvořit nejmodernější evropský čipový ekosystém, včetně výroby čipů. Tento systém by měl zajistit bezpečnost dodávek a vytvořit nový trh pro průlomové evropské technologie.

První půlrok byl pro nás velice pozitivní. Do té doby jsme ale byli schopni určitými řešeními nedostatek čipů vykrývat.
Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto

Nedostatek čipů zhatil Škodě plány na letošní růst výroby a tržeb. „My jsme měli velmi úspěšný počátek roku, měli jsme skoro rekordní finanční výsledky, stoupaly nám tržní podíly na většině evropských trhů. První půlrok byl pro nás velice pozitivní. Do té doby jsme ale byli schopni určitými řešeními nedostatek čipů vykrývat,“ říká Jahn.

Koncern Volkswagen problém dosud řešil hlavně tím, že operativně přesouval a koordinoval výrobu různých modelů svých aut po světě – právě podle dodávek a dostupnosti čipů.

„Před celozávodní dovolenou jsme mysleli, že se situace konečně vyřešila. Ale zkomplikovaly to další covidové vlny v Malajsii a ve Vietnamu, situace v Malajsii se přiostřila. Takže to prostě vyřešeno není,“ říká Jahn. Škoda podle něj vyčerpala možnosti, jak výrobu i při nedostatku čipů zajišťovat.

„Jsme ve velmi náročné situaci, už jsme vyčerpali možnosti, jak se s tím našimi prostředky vyrovnávat. Nejsme schopni předvídat, jak se to bude dál vyvíjet, neděláme žádné závěry,“ popsal.

Jahn navíc podotkl, že omezování výroby má dopad i na subdodavatele automobilky, kteří v situaci, kdy Škodovka stojí, nemají odbyt a také jim rostou ztráty. „Proto bych řekl, že situace je velmi vážná,“ shrnuje člen představenstva Škody a dlouholetý manažer, který zná situace v koncernu Volkswagen z řady různých pracovních pozic i zemí, v nichž působil.

Doporučované