Hlavní obsah

První nový hejtman: Plzeňsku musíme dát veřejnou dopravu i na zavolání

Následuje obsah vložený z jiného webu. Zde jej můžete přeskočit.

Proč vyšachoval vítěze voleb? To vysvětluje budoucí plzeňský hejtman Josef Bernard v rozhovoru s reportérem Adamem Junkem.

Přejít před obsah vložený z jiného webu.
 

Reklama

Byznysmen Josef Bernard nedovedl ČSSD k vítězství, přesto povládne v Plzeňském kraji. „S ANO koalici složit nešlo,“ tvrdí.

Článek

Sociální demokraté na Plzeňsku už podruhé skončili v krajských volbách až druzí a podruhé přesto obsadí hejtmanské křeslo. Tentokrát připadne Josefu Bernardovi. Bývalému šéfovi plzeňské Škoda Transportation, která dodává třeba tramvaje pražskému dopravnímu podniku.

A právě veřejná doprava je podle Bernarda, který obešel vítězné ANO a složil koalici s ODS, lidoveckou Koalicí pro Plzeňský kraj a Starosty, první věcí, kterou bude muset jako hejtman řešit.

Krajskou koalici jste složil bez vítězného hnutí ANO, neobáváte se, že se vám tento postup vymstí a voliči to sociální demokracii v některých z příštích voleb dají znát?

Já o tom takto neuvažuji. Politika je umění možného. My jsme po dvou dnech a dvou nocích jednání zjistili, že není varianta, jak by se nám podařilo složit koalici s hnutím ANO. Byly tam bariéry mezi jednotlivými subjekty, které by mohly složit koalici, navzájem. A když jste porovnal, kdo s kým ano a kdo s kým ne, tak koalice s ANO jednoduše nevycházela.

Takže jsme se chopili jiné šance, která byla i upřednostňovaná, protože nově vytvořená krajská koalice je takřka totožná s vládou na plzeňské radnici. V minulosti chyběla užší spolupráce mezi krajem a městem. Díky námi utvořené koalici máme rozhodně nakročeno k mnohem užší spolupráci.

Sám jste ale přece před volbami říkal, že kraj není jen Plzeň. Je tato užší spolupráce skutečně nezbytná pro řešení problémů vylidňujících se okrajových částí kraje?

Podle mě je pro rozvoj kraje klíčová. Plzeňský kraj je mezi ostatními výjimečný tím, že Plzeň je skutečným hegemonem v regionu. Má skoro 170 tisíc obyvatel. Další města jako Klatovy nebo Domažlice mají jen okolo dvaceti tisíc lidí. Takže je vidět, že nám v kraji chybí větší města.

A když budeme debatovat například integraci dopravy v kraji, tak to bez spolupráce s magistrátem jednoduše nejde. A jsou pak i jednotlivé projekty, které se bytostně dotýkají Plzně, ale také celého kraje. Jako třeba případná výstavba akvaparku. To kraj skutečně sám vyřešit nemůže. A jsem přesvědčen, že takových projektů je v kraji v konečném důsledku většina.

Víte už teď, co budete v roli hejtmana řešit jako první?

Stoprocentně dopravu. Jak silniční, tak veřejnou. Je třeba vyřešit obchvaty některých měst, třeba Stod nebo Přeštice. Tam jsou lidé obyvateli osídlené silnice.

A veřejná doprava musí být daleko více dostupná, modernější. Podle mě by měla být dokonce dostupná na zavolání v menších okrajových obcích.

Někdejší plzeňský hejtman Milan Chovanec se vyšvihnul do celostátní politiky, máte podobné ambice?

Něco takového neplánuji. Já dal dva velké sliby před volbami. Jeden, že svůj podíl v Škoda Transportation po dobu politického angažmá dám do advokátní úschovy a výnosy z něj půjdou na charitu. A druhý, že budu hejtmanem po celé čtyři roky, pokud se jím stanu. A to je pro mě dostatečně ambiciózní cíl.

A výš byste nechtěl ani v rámci sociální demokracie?

Já chci být určitě šéfem zastupitelského klubu, což mě automaticky postaví na roveň krajského místopředsedy. To je nezbytné kvůli přenosu informací mezi straníky a krajem. Ale výš rozhodně nepotřebuju.

Reklama

Doporučované