Napadené stromy v lese podle vědců přilákají dravý hmyz nebo ptáky

Foto: Shutterstock/astudio

Ilustrační foto.

Stromy v přirozeném lese, které ve vysokých patrech napadnou housenky nebo jiní škůdci, dokážou přilákat ptáky i dravý hmyz, které škůdce zlikvidují. Potvrdil to projekt česko-německého výzkumného týmu.

Dosud podobné procesy mapovaly experimenty na stromech v umělém prostředí. „Tento obranný mechanismus nebyl doposud testován v korunách vzrostlých stromů v reálném prostředí druhově pestrých lesních ekosystémů. To nám umožnila až kombinace výzkumných metod, kdy jsme sledovali chování hmyzu a predátorů v korunách stromů ve výšce 40 metrů na lipském výzkumném jeřábu a současně prováděli chemické analýzy rostlinných vůní pomocí metabolomiky,“ řekl hlavní autor studie Martin Volf z entomologického ústavu českobudějovického biologického centra Akademie věd ČR.

Dosavadní výzkumy mapovaly obranný mechanismus stromů ve sklenících nebo zahradách. Mladý vědní obor metabolomika je komplexní analýza metabolismu za určitého vývojového stavu.

Vědci reakce stromů pozorovali na ploše 1,65 hektaru v nížinném lese v Lipsku zhruba měsíc v období rašení listů. Studie ukázala, že chemická obrana stromů vyvolaná v reakci na poškození je jedním z významných mechanismů, které určují, jak bude vypadat druhové složení hmyzu v korunách.

„Nová zjištění nám mohou pomoci najít alternativní, přirozené strategie pro ochranu proti škůdcům v zemědělství a lesnictví, a tím i snížit množství pesticidů,“ řekla vedoucí výzkumné skupiny z institutu pro výzkum biodiverzity iDiv a Univerzity v Jeně Nicole van Damová, která se na projektu podílela.