Hlavní obsah

Moravská galerie proměnila Uměleckoprůmyslové muzeum v centrum designu

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Moravská galerie v Brně proměnila budovu Uměleckoprůmyslového muzea v centrum současného designu. Rozšiřuje své sbírky, plánuje výstavy i osvětovou činnost a především dokončuje celkovou přestavbu a obměnu expozic muzea.

Článek

Od pátku se muzeum otevře veřejnosti. „V Česku mezi kamennými státními institucemi neexistuje taková, která by se věnovala designérům, pomáhala jim, byla pro ně partnery a usilovala o to, aby se ve společnosti začalo na design pohlížet jinak,“ řekl ředitel Moravské galerie Jan Press. Podle něj muzeum s podobnou koncepcí a záběrem dosud v Česku chybělo. Náklady spojené s novou koncepcí a přestavbou činí téměř 220 milionů korun z evropského i státního rozpočtu.

Změna je patrná už při pohledu zvenčí. Vstup z nově pojaté terasy kryje konceptuální objekt Mrak od architekta Marka Štěpána, který mění barvy a může reagovat na podněty zvenčí. Uvnitř budovy přibyly nové lávky přes krytou dvoranu, které umožňují pohled do jednotlivých expozic a jsou obklopeny zavěšenými díly.

Stálé expozice představují design ze všech úhlů. První část dostala název Jeskyně a obrací se hlavně do historie, k významným vynálezům a milníkům s přihlédnutím k Brnu a jeho průmyslové historii. V místnosti 2000+ si zájemci prohlédnou například díla Maxima Velčovského, studia Olgoj Chorchoj a další nákupy a dary ze sbírky soudobého designu.

Nabídku Uměleckoprůmyslového muzea rozšiřuje otevřený depozitář skla, porcelánu a keramiky či expozice módy. Výrazným prvkem v dvoraně muzea je umělecké dílo Démon růstu od Krištofa Kintery.

Spolu se stálými expozicemi jsou v muzeu připraveny také dočasné výstavy. Jsou věnované Lucii Koldové a Jiřímu Pelclovi. Koldová ocenila novou koncepci muzea. „V mé dosavadní dráze mi přišlo, že tady chybí platforma, kde by se design setkával s módou a uměním,“ řekla designérka nábytku a svítidel.

Pelclova výstava je průřezem jeho dosavadní tvorbou napříč různými materiály. „Nechtěl jsem prezentovat jen hotové výrobky, které se lesknou, ale spíš to, jak ty produkty vznikly, co je za nimi. Je tam také spousta fotografií z výroby, ateliér s 3D tiskárnami a vzorky materiálů,“ uvedl Pelcl.

Reklama

Související témata:

Doporučované