Hlavní obsah

Velká plzeňská základní škola má prostor před areálem upraven podle přání žáků

Foto: Pixabay, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Plzeňská základní škola Slovanská alej má prostor před areálem nově upraven podle přání svých žáků. V Plzni je to zatím ojedinělý projekt spolupráce dětí, architektů, školy a města, který stál 7 milionů korun.

Článek

Úpravu velkého veřejného prostoru před školou, kde byl desítky let jen asfalt a tráva, inicioval plzeňský spolek architektů a kreativců Pěstuj prostor.

Na velkorysé široké spojnici školy a ulice Slovanská alej vznikly hlavně místa a pobytové prvky pro relaxaci a hry dětí. Jsou tam lavičky se stolky, ohýbané barevné trubky, na nichž se dá sedět i hrát, keřové habrové bludiště, trampolína, nové chodníky, LED osvětlení a stromy.

„Chtěli jsme, aby tu bylo něco hravého a nezničitelného, co řekne všem, že je tu škola a ne náměstí. Prvky by se měly používat s fantazií,“ řekl plzeňský architekt Jiří Zábran. Podle něj byla spolupráce s dětmi výborná a zajímavá. „Tři dny jsme za nimi docházeli, oni kreslili a my jsme je měli vést. Nápady šly od nich. Určitě chtěli něco, kde se mohou, jak oni teď říkají chillovat, trochu poflakovat. Jediná věc, co tu asi chybí, je Wi-Fi - to je tenkrát nenapadlo,“ řekl. Nejvíc ho nadchl nápad zimostrázového bludiště, které má tvar číslovky 21 a je to vidět pouze z ptačí perspektivy nebo z horních tříd školy.

Náměstek primátora Michal Vozobule (TOP 09) ocenil, že projekt vznik „odspoda“, tedy že respektuje přání a požadavky dětí, které ho denně užívají. „Je dobře, že ten velkorysý prostor prošel po desítkách let oživením, protože se ukázalo, že děti i dospělí už mají jiné návyky. Je dobře, že opouštíme to, že žáci nemají před školou moc zaclánět, což byla filosofie některých ředitelů v minulosti. Jsem rád, že se to paradigma úplně překonává a naopak škola je ráda, že má i pobytové prvky před budovou,“ řekl. Také pro čekající rodiče to bude přívětivější.

„Sem se vejde celá škola, malé děti baví běhat v bludišti, velké si tu sednou a čekají na odpolední výuku. Chceme děti vidět před školou, aby si měly kde povídat, protože ten problém s mobily je složitý. A jsem moc rád, že když se do toho děti zapojily a vymyslely to, tak je to i zrealizované,“ řekl Martin Prokop, ředitel školy s 860 žáky, která je orientovaná na výuku jazyků.

Prostranství doplní nižší stromy ozdobné květem. Sázet se budou ve druhé půlce listopadu. Vzrostlé jírovce doplní další mladé a dále okrasné višně chloupkaté, které na jaře kvetou růžovobílým květem a na podzim zbarvují listy do červena.

Projekt se připravoval deset let. Páťáci a šesťáci se v roce 2012 přihlásili do programu Kreativní demokratická škola: Pěstuj prostor neziskových organizací Plzeň 2015 a Centrum pro komunitní práci. Dětem přišlo nejdůležitější upravit místo před školou. S vychovatelkou Zuzanou Štěpáníkovou na projektu pracovaly několik měsíců. Vymýšlely a kreslily návrhy na proměnu, konzultovali záměr s úřady, sbíraly názory lidí, sestavovaly rozpočty i úspěšně hledaly pomocníky z řad soukromých firem. „Nabídla jsme to v družině a 12 dětí do toho šlo a udělalo takový kus práce. Děti tu tráví hodně času mezi odpoledním vyučování a hrajeme si tu i s družinou,“ řekla Štěpáníková. „Povedlo se to skvěle,“ dodala někdejší žačka Lucie Matějková, které je dnes 22 let, k realizaci myšlenky dětského týmu na předělání prostoru před školou.

Související témata:

Doporučované