Hlavní obsah

Sobotka ke svým oponentům v ČSSD: Přátelé, kolikrát jste kritizovali mě a kolikrát Babiše?

Premiér Sobotka v rozhovoru pro Seznam říká, jak bude tlačit na zahraniční investory, aby zvyšovali mzdy.

 

Reklama

10. 12. 2016 17:14

Sociální demokracie se musí sjednotit a před volbami do Sněmovny v příštím roce přijít s jasným programem, žádá Sobotka.

Článek

Při pohledu do bufetu v žižkovském hotelu Olšanka se ani nechce věřit, že tady schůzuje hlavní vládní strana ČSSD, která v pátek prosadila antikuřácký zákon. Bufet, kam se členové širšího vedení strany chodí občerstvovat a na cigaretu, je zahalen v bílém kouři.

Vedle uvnitř kongresového sálu právě lídr Bohuslav Sobotka vyzývá své oponenty, aby přestali s kritikou a vnitřními spory, které stranu oslabují. „Naši protivníci jsou venku, nikoliv tady v sále, v naší straně,“ řekl premiér a předseda ČSSD ve svém projevu na zasedání v žižkovském hotelu Olšanka, které se odehrávalo za zavřenými dveřmi.

Babiš se tváří jako ochránce našich voličů

Jeho výtky mířily hlavně na jihočeského hejtmana Jiřího Zimolu a poslance Jeronýma Tejce, hlavní oponenty, i když je přímo nejmenoval. „Zamysleme se všichni, kolik energie věnujeme vzájemným soubojům. Spočítejte si, kolikrát jste v médiích kritizovali Babiše a kolikrát svého vlastního předsedu. Žádám vás, věnujte čas i energii našim protivníkům,“ říkal v projevu předseda Sobotka.

Podle něho Andrej Babiš bere sociální demokracii tradiční voliče, tedy zaměstnance s nižšími příjmy. „Naše strana vždy stála na ochraně lidí bez privilegií, ale tohle téma nám vzal Babiš, tváří se jako jejich ochránce a z nás dělá ochránce establishmentu. Takhle to vůbec není, debatu musíme otočit. Vždyť sám Babiš je součástí ekonomického establishmentu,“ řekl Sobotka.

Konec levné práce

Kvůli tomu navrhl do voleb dvě klíčová témata: vyšší mzdy pro zaměstnance a pak také zavedení nové, vyšší sazby pro velké firmy. „Byla to sociální demokracie, kdo v minulosti kvůli zaměstnanosti úspěšně lákal do země zahraniční investory. To už nemůže být donekonečna perspektiva naší země, kam chodí firmy jen kvůli nízkým platům,“ řekl v rozhovoru pro Seznam. (Viz video u článku.)

Levicová ČSSD se tak paradoxně skoro jako poslední chytá tématu nízkých mezd v ekonomice. Na to už několik let upozorňují mnozí ekonomové, například Jan Švejnar, že rozdíly v příjmech v Česku a třeba Německu jsou stále propastné a moc se nepřibližují. Na problém také poslední roky upozorňují odbory Josefa Středuly se svou kampaní „konec levné práce“. Sobotka se tématu ujal v posledních dnech, kdy se osobně zapojil do vyjednávání vyšších mezd pro zaměstnance v supermarketech Albert.

Oponenti: Probudili jsme Sobotku

S nasměřováním ČSSD ještě víc doleva se Sobotkovi podařilo trochu umlčet své hlavní oponenty. „Je vidět, že ty naše výhrady probudily naše vedení. To je dobře, že zase budeme sázet na tradiční témata a nebudeme jen zdůrazňovat menšinová témata typu adopce homosexuálů nebo umělé oplodnění bez souhlasu otce," reagoval poslanec Jeroným Tejc, který bude v březnu na stranickém sjezdu kandidovat na post prvního místopředsedy ČSSD.

Sobotka v sobotu také otevřeně kritizoval tým v Lidovém domu, který má na starosti marketing a PR. „Musíme zlepšit profesionální zázemí naší strany, nemůže to dělat amatérsky jako doposud,“ řekl. Proto se rozhodl vedení kampaně svěřit Tomáši Prouzovi, který by kvůli tomu měl v lednu opustit post státního tajemníka pro eurozáležitosti. A také chce přivést k ČSSD renomované zahraniční poradce, kteří s kampaní pomohou. Na americkou agenturu naposledy sociální demokracie vsadila v roce 2008 v éře Jiřího Paroubka.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované