Hlavní obsah

Soutěž na metro D zvýhodňuje vybrané firmy, tvrdí konkurent

Foto: Jiří Černický

Tak by mohla vypadat jedna ze stanic na nové části metra D.

Reklama

Stavební firma Eurovia chce zrušit miliardovou zakázku na stavbu trasy D pražského metra v úseku z Pankráce do stanice Olbrachtova. Podané námitky teď posuzuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Článek

Zakázkou pražského dopravního podniku na stavbu prvního úseku metra D za více než deset miliard korun se začal zabývat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Došlo k tomu poté, co stavební firma Eurovia podala námitky proti podmínkám výběrového řízení. Dokument, který mají Seznam Zprávy, čítá 131 stran. V nich tato společnost detailně píše, proč podle ní je zakázka takzvaně ušitá pro konkrétní firmy.

„Domníváme se, že podmínky uvedené v zadávací dokumentaci jsou v rozporu se základními zásadami zadávacího řízení, zejména se zásadou rovnosti účastníků řízení, zákazu diskriminace a transparentnosti,“ uvedla mluvčí firmy Eurovia Iveta Štočková.

„Zároveň máme za to, že došlo k porušení zásad 4E, tedy zabezpečení hospodárnosti a efektivního vynakládání veřejných prostředků,“ doplnila Štočková.

Eurovia svoji stížnost nejdříve poslala přímo dopravnímu podniku a poté právě i Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten dokument dostal podle svého mluvčího Martina Švandy na konci května.

„Správní řízení je v počáteční fázi,“ uvedl Švanda.

Eurovia do seznamu námitek napsala, že zadávací dokumentace zvýhodňuje společnosti Metrostav (respektive její dceřinou firmu Subterra), Hochtief a Strabag.

Zdůvodňuje to třeba tím, jak již popsaly Seznam Zprávy, že právě firmám Metrostav a Hochtief se podařilo změnit podmínky zakázky.

Do zadávací dokumentace zástupci společnosti prosadili podmínku, že ten, kdo chce soutěž vyhrát, musí mít ve svém týmu na osmi hlavních pozicích manažery, kteří umějí česky.

Vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík již dříve uvedl, že požadavek nepovažují za diskriminující.

„Všechny významné zahraniční stavařské společnosti mají v České republice své pobočky, respektive zastoupení, takže pro žádnou z nich není požadavek znalosti českého jazyka nesplnitelný. I společnosti, která zde zastoupení nemá, nic nebrání v tom, aby vytvořila sdružení s jinou, která na českém trhu působí a tento požadavek splnila,“ uvedl Šabík.

A také společnosti Metrostav a Hochtief odmítly, že byly zvýhodněny.

Eurovia však navíc tvrdí, že dvacet procent hodnocení nabídek se opírá o zkušenosti těchto osmi hlavních manažerských pozic. Navíc musí mít reference na ražbu alespoň jedné dopravní tunelové stavby, jejíž hodnota byla přes jednu miliardu korun.

„V posledních dvaceti letech jde o jedinou stavbu, kterou je ‚Výstavba trasy metra V. A Dejvická – Motol‘,“ uvedla Eurovia v námitkách a připomněla, že se na ni podílely právě firmy Metrostav a Hochtief.

Do tohoto dokumentu pak Eurovia rovněž napsala, že v této souvislosti jsou úsměvná slova ředitele pražského dopravního podniku Petra Witowskiho. Witowski médiím říkal, že dopravní podnik má zájem do tendru na výstavbu právě tohoto úseku metra D přilákat do Prahy co nejvíce renomovaných a zkušených společností.

A ze zmíněných důvodů Eurovia chtěla, aby dopravní podnik zakázku zrušil a aby podmínky tendru byly upraveny tak, aby se ho mohly účastnit i zahraniční firmy. Ke zrušení soutěže ale zatím nedošlo.

Termín pro podání nabídek na tuto zakázku uplynul na konci dubna. A to přesto, že Eurovia ale i další firmy chtěly, aby byla tato lhůta prodloužena.

Dopravní podnik však zatím nechce říct, kdo podal nejnižší nabídku. Případně kdo soutěž vyhrál.

„Vítěz tendru zatím není vybrán, v současnosti stále probíhá posuzování splnění požadované kvalifikace, technických specifikací a dalších podmínek stanovených v zadávací dokumentaci,“ uvedl Šabík.

K podaným nabídkám se zatím nechtěli - než bude soutěž vyhodnocena - vyjadřovat ani zástupci firem Metrostav, Hochtief a Strabag.

Reklama

Doporučované