Hlavní obsah

Startup chce poslat lidi do kosmu v balónu s barem. Vybral miliardu korun

Podívejte se, jak první turisté poletí k vesmíru v balónu. (Video: Jan Marek)

 

Reklama

23. 10. 19:55

Do vesmírného turismu se stále investuje ve velkém. A to i do firem, co si hranici pro unikátní vyhlídky daly níž než jiné. Firma Space Perspective si na trhu vydobývá místo s kosmickými balóny o vyšším luxusu a nižší ceně.

Článek

Americký startup Space Perspective pracuje na cestě, jak dostat zájemce do výšky, kde se budou moci kochat vyhlídkou na zakřivení Země střetávající se s černotou vesmíru, ale zároveň pro ně zážitek nebude tak výrazně drahý a nepohodlný jako let raketou nebo suborbitální lodí.

Teprve před dvěma lety založený podnik z Floridy letos v červnu úspěšně otestoval přetlakovou kapsuli Neptune One, která by měla s osmi pasažéry a kapitánem už v roce 2024 pravidelně létat do stratosféry pomocí balonu o průměru asi 90 metrů. Test na úvodu léta proběhl zatím bez lidské posádky. Ještě tentýž měsíc firma odstartovala i možnost placené rezervace prvních letů.

Které firmy mají kde hranici kosmu

Space Perspective si jako cílovou rovinku pro kosmickou vyhlídku stanovila výšku 30 kilometrů, což je výrazně níž, než kam cílí zmínění konkurenti v podobě rakety New Shepard společnosti Blue Origin a jejích 100 kilometrů nad Zemí (obecně uznávaná tzv. Kármánova hranice, tedy hranice kosmu) nebo suborbitální lodi VSS Unity společnosti Virgin Galactic a jejích 80 kilometrů, které uznává jako hranici kosmu americké letectvo.

I přes výlety do „pouhé“ stratosféry ale startup z Floridy hlásí už 475 rezervací se složenou zálohou od 10 do 25 tisíc dolarů. Celková cena lístku je potom 125 tisíc dolarů, což je v přepočtu sice asi 2,7 milionu korun, ale pořád skoro jen třetina oproti 450 tisícům dolarů u Virgin Galactic. Na úvod se počítá s 25 lety ročně.

Na první roky je vyprodáno

To, že má Space Perspective na první dva roky kompletně vyprodáno, přičítá server TechCrunch kromě nižší ceny i tomu, že i ve 30 kilometrech se zájemcům skutečně dostane jedinečné vyhlídky, a přitom pro ně výlet bude pocitově jako let první třídou s oblíbenou aerolinkou. Ale bez stavu beztíže. Na palubě bude cestující čekat bar a wi-fi připojení, což u konkurenčních firem vzhledem k povaze jejich plavidel nelze nabídnout.

Pro let „kosmickým“ balónem se nebude po zájemcích vyžadovat ani žádný speciální trénink. Do stratosféry mají stoupat rychlostí asi 20 kilometrů za hodinu, tedy zhruba dvě hodiny tam i zase zpátky, přičemž další dvě hodiny stráví v dosažené výšce s vyhlídkou, což může být další plus.

To všechno asi ujišťuje o tom, že Space Perspective je hlavně díky luxusu na poli vesmírného turismu dobrou volbou, také investory. V prvním kole financování startup vybral 40 milionů dolarů a celkem tak už s předchozími osmi miliony dolarů coby úvodním kapitálem získal ze soukromých zdrojů v přepočtu přes miliardu korun.

„Tohle nás opravdu nakopne pro rychlý a účinný postup k prvním komerčním letům. Dříve jsme pro jejich start avizovali konec roku 2024, ale tohle financování nás možná dostane i o něco blíž,“ komentuje výsledky prvního investičního kola Jane Poyenterová, co-CEO startupu.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované