Hlavní obsah

Stát neustoupí, poutače od silnic odstraní. Podnikatelé chtějí případné škody vymáhat

Duel Seznam Zpráv ke zrušení billboardů u silnic.

 

Reklama

Už čtvrtým dnem by řidiče neměly u silnic a dálnic rozptylovat reklamní poutače. Alespoň tak s tím počítal zákon. Realita je ale úplně jiná. Billboardy jsou u silnic dál, akorát někde přelepené českou vlajkou. Téma pro dnešní Duel Seznam Zpráv.

Článek

Provozovatelé venkovní reklamy své kroky obhajují tím, že jim stát znemožňuje podnikání. Ten se ale zas odvolává na bezpečnost a hodlá poutače odstranit případně sám. Kdy boj o poutače skončí?

Ve studiu Seznam Zpráv k tématu diskutují Lukáš Váňa, mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy, a Vojtěch Razima, ředitel obecně prospěšné společnosti Kverulant, která bojuje za zákaz billboardů.

Pryč s billboardy

Úřady začnou billboardy podél dálnic a silnic první třídy zakrývat v polovině září. Odstraňovat je pak budou od přelomu září a října. Důvodem jsou zákonné lhůty, které musí stát dodržet. Provozovatelé měli podle zákona povinnost reklamní poutače z blízkosti vozovek odstranit k začátku září. Velká část z nich ale uvedla, že tak neučiní.

Od začátku září běží provozovatelům lhůta pěti pracovních dnů, během nichž mohou ještě poutače sami odstranit. Poté je sedmidenní lhůta, během níž musí úřady majitele vyzvat, aby zařízení zbourali, následuje pětidenní lhůta na reakci majitelů. Na ni pak navazuje 15denní lhůta, během které budou úřady poutače zakrývat.

Místo reklamy vlajka

Provozovatelé zařízení sdružení ve Svazu provozovatelů venkovní reklamy nebudou Ředitelství silnic a dálnic a dalším organizacím v zakrývání billboardů a jejich odstraňování prý bránit. S postupem úřadu nicméně nesouhlasí. A čekají, jak dopadne ústavní stížnost, kterou v jejich prospěch podali senátoři. Případné škody ze zmařeného byznysu jsou připraveni vymáhat po státu.

„Jak u posílání výzev, tak u zakrývání se bude Ministerstvo dopravy snažit lhůty dané státem maximálně zkrátit tak, abychom první billboardy začali zakrývat co nejdříve,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Odeslání všech výzev, zakrytí a odstranění všech nelegálních billboardů bude trvat déle, možná až měsíce.

Zatímco někteří provozovatelé billboardy začali odstraňovat, jiní jen reklamní sdělení nahradili státní vlajkou. „Tím jsme jednostranně podle právního výkladu, jejž máme k dispozici, změnili charakter ploch, které již nadále nejsou reklamním zařízením tak, jak je definuje zákon,“ uvedl Svaz provozovatelů venkovní reklamy.

Bude kvůli poutačům soud?

Podle ministerstva ale názor svazu před soudem neobstojí. „Jestliže bylo konkrétní zařízení jako reklamní zařízení povoleno tam, kde je umístěno, je to stále reklamní zařízení, i když aktuálně nemá reklamní obsah,“ uvedl po středečním setkání se šéfem svazu Markem Pavlasem ministr dopravy Dan Ťok.

Odstranění reklamních poutačů nařizuje novela zákona z roku 2012, nebudou smět být do 250 metrů od dálnic a do 50 metrů od silnic první třídy. Celkem by mělo od silnic první třídy a dálnic postupně zmizet na 3000 reklamních poutačů ze zhruba 25 000. Nařízení, které je motivováno zvýšením bezpečnosti silničního provozu, se ale netýká zastavěných území, kde se zároveň nachází nejvíce reklamních ploch.

Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.

Reklama

Doporučované