Článek
Data jsou pro uživatele chytrých telefonů momentálně jednou z nejdůležitějších komodit. Teprve díky připojení k internetu se z telefonů stávají chytrá zařízení.
Jenže zatímco třeba Finové platí v průměru za jeden GB dat 10 eurocentů, tedy asi 2,50 Kč, v Česku je to 100 korun.
Čeští operátoři si data v podstatě monopolizovali a dávkovali je zákazníkům s velkou opatrností a hlavně za slušné peníze. Situace došla tak daleko, že Česko patří mezi nejhorší v Evropě.
O neomezeném „datování“, jaké mají už třeba skoro všude ve Skandinávii, ale taky třeba v Bulharsku nebo na Slovensku, se tu pak mohlo jen vyprávět. Za jednohlasného názoru operátorů, kteří trvali na tom, že český trh je pro neomezená data nepřipravený, specifický nebo že něco takového nezvládla síť a infrastruktura.
T-Mobile teď udělal první krok ke změně. I když pořád velmi opatrný.
Stále nechává otevřena zadní vrátka a pouští svým zákazníkům data naplno jen na léto. „Zátěž sítě bude mnohem větší než dosud a může se ukázat, že někde bude potřeba síť posílit,“ řekl pro Seznam ředitel české pobočky T-Mobilu Juraj Bona a dodává: „Když to ale nevyzkoušíme, tak to nezjistíme.“
Podle Bony by se mohlo zatížení během letních měsíců zvednout v průměru o 150–200 procent.
Jen loni sítí T-Mobilu proteklo o 26 procent dat víc, než rok předtím – šlo o 55 tisíc terabytů (TB). Do jednoho TB se přitom jen pro příklad „vejde“ kolem 500 hodin videa v dobré kvalitě.
Kdo první
T-Mobile rozehrál hru na kočku a myš. Když před lety O2 opustilo od počítání provolaných minut, trvalo to jen pár dnů, než se k němu přidaly i zbylí dva operátoři.
Už na středu chystá „ohlášení novinek“ taky konkurenční Vodafone.
Ke konci loňského roku měl T-Mobile 6,2 milionu zákazníků, z toho 65 procent, tedy kolem 4 milionů, byli zákazníci s tarifem.
Na celý rozhovor se šéfem T-Mobilu pro Česko se podívejte ve videu nad článkem.