Hlavní obsah

„Tisknutí“ oblečení jako na 3D tiskárně může nahradit pletací jehlice

Foto: knitskel.csail.mit.edu

Díky programům vyvíjeným na MIT by si mohl rukavice uplést i úplný amatér.

Reklama

7. 8. 2019 10:50

Na americké MIT vyvíjí software, který bude „tisknout“ oblečení podobně jako tiskne 3D tiskárna. Má být uživatelsky přístupný i těm, kteří nemají s pletením mnoho zkušeností.

Článek

S nástupem 3D tiskáren se lidem otevřely nové možnosti tvoření praktitcky téměř čehokoli od náhradních částí až třeba po ucho Vincenta van Gogha. Do jedné oblasti ale 3D tiskárny zatím nepronikly, a tou je výroba oblečení.

Výzkumníci z Massachusettského technologického institutu (MIT) přišli začátkem týdne se zprávou, že pracují na softwaru, který umožní komukoli, kdo v životě nedržel klubko vlny v ruce, vytvořit vlastní kus vlněného oblečení. Informoval o tom server TechCrunch.

Skupina odborníků zveřejnila dvě práce, které popisují dva různé softwary. Program InverseKnit umí z fotografie automaticky rozpoznat vzor pleteného kusu oblečení a převést ho do digitalizované podoby, díky čemuž ho pak uživatel může následně znovu zreprodukovat.

Foto: deepknitting.csail.mit.edu/

Program InverseKnit umí z fotografie zrekostruovat vzor a převést ho na data.

K výrobě programu InverseKnit nejdříve jeho tvůrci vytvořili set dat pletených vzorů, ke kterým přiřadili korespondující fotografie. Podle vývojářů předal program při testování přesné instrukce v 94 % případů. Přiznávají ale, že je ještě nějaká práce čeká. Například stroj, který testovali, používal specifický typ příze, a proto ho musí naučit pracovat i s jinými.

Pro tvoření vlastních vzorů pak slouží program CADKnit. V něm mohou uživatelé bez předchozí zkušenosti s pletením vymodelovat vlastní vzor. Zadají parametry jako tvar, výslednou velikost a software pak předá informace pletacímu stroji, který vše „spíchne“ dohromady.

+2

Program byl testován na začátečnících, kteří s pletením neměli příliš zkušeností. I přesto byli schopni vyrobit poměrně komplexní kusy oblečení, jako jsou například rukavice.

Tvůrci programů chtějí, aby díky jejich softwarům bylo pletení stejně dostupné jako 3D tisk. Návrhářům by pak měly ušetřit čas tím, že se nebudou muset učit, jak strojům sdělit, jaký vzor mají uplést. Další cílovou skupinou jsou příznivci pletení, kteří chtějí zkusit něco jiného než jen ruční práci.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované