Hlavní obsah

Tři poslední primátoři Liberce se hodnotí mezi sebou: Ten je toxický. Ta náladová. A on ostudou města?

15. 8. 2018

O přízeň voličů se letos při komunálních volbách bude v Liberci ucházet 12 uskupení. Lídři tří z nich už primátorskou zkušenost mají a chtějí znovu vládnout. (Video: Martin Wenzel, Tomáš Tesař, Seznam.cz)

Dvanáct politických stran a hnutí se bude ucházet za necelé dva měsíce o hlasy voličů v Liberci. Tři z lídrů kandidátek v posledních dvou volebních obdobích už post primátora zastávali. Z toho dva za jiné uskupení než při minulých volbách v roce 2014.

Článek

Zatímco současný primátor Tibor Batthyány před čtyřmi lety v Liberci vedl ANO, tentokrát je v čele společné kandidátky hnutí PRO 2016 a Svobodných. Bývalá primátorka Martina Rosenbergová vede uskupení Liberec Plus+, v roce 2014 přitom hájila barvy ČSSD. Někdejší primátor a nyní první náměstek Jan Korytář stejně jako u předchozích dvou komunálních voleb zůstává věrný Změně pro Liberec.

Jak vlastně každý ze tří adeptů na primátorské křeslo hodnotí své dva soupeře? A v čem by je ocenil a kvůli čemu naopak kritizoval?

„Žádná zásadní negativa u ní (Rosenbergové) nevidím. V té době to neměla jednoduché. Rozpočet byl velmi napjatý a město se nemohlo velkoryse rozkročit.  Ale přesto zvládli udělat například rekonstrukci městských lázní a proměnit je v galerii,” říká k působení své předchůdkyně současný primátor Liberce Tibor Batthyány (PRO 2016) a zároveň hledá nějakou, alespoň malou pochvalu na svého náměstka Jana Korytáře (Změna), který už jednou – byť krátce – primátorský post v Liberci rovněž zastával. „Vyzdvihl bych snad alespoň to, že ho stále zajímá dobré životní prostředí,” komentuje kladnou stránku svého politického soupeře Batthyány.

Negativně pak současný primátor na konkurentech vidí u Martiny Rosenbergové například to, že: „Bývá někdy trošku náladová.”

U kolegy Korytáře pak vnímá rozporuplných vlastností více: „Ve funkci vydržel pouze pět měsíců a ještě za tu dobu stihl přivést město do několika průšvihů a napáchat škody. Ostatně, teď byl za to i souzen."

Pokud má pozitivně hodnotit Jana Korytáře protikandidátka Martina Rosenbergová (Liberec Plus+), pak to vypadá takto: „Byl ve funkci krátce a za tu dobu nevidím nic pozitivního. Ale důvodem je možná právě ta krátká doba, kdy post zastával.”

A jestli by měla vystavit nějaké kladné hodnocení současného primátora Tibora Batthyányho, dopadlo by to takto: „Je to trochu složitější. Paradoxní. I když je ve funkci celé 4 roky, tak za ním žádná viditelná stopa nezůstává. Ale snaží se alespoň oživit centrum Liberce kulturními a sportovními akcemi.”

Pokud by měl na Batthyánym a Rosenbergové něco ocenit jejich politický konkurent Jan Korytář (Změna), pak především to, že: „… se snaží oba ve volbách znovu uspět. Věřte tomu, že politika není procházka růžovým sadem.”

U protikandidátky pak vyzdvihl fakt, že když byla v opozici, dokázala podpořit pozitivní návrhy jeho uskupení. Kritického k ní neříká nic. Ovšem při negativním hodnocení primátora Batthyányho říká: „U něho to vidím jinak. To je člověk, který se dostal na ten post jenom proto, že měl za zády pana Babiše. Myslím si, že končí. To, jak se chová, je ostuda města. Mrzí mě, že jsme přispěli k tomu, že se primátorem vůbec stal.”

No a kritikou při negativním hodnocení svých konkurentů nešetří ani Martina Rosenbergová. „U Jana Korytáře je to jednoduché. On je velmi toxický koaliční partner, takže do jakékoliv koalice vstoupí, tak ta zkrachuje. Navíc má střet zájmů a je to politik, který byl pravomocně odsouzen pro nečinnost,” říká někdejší primátorka a k osobě druhého ze soupeřů podotýká: „U pana Batthyányho bych vytkla to, že za 4 roky nebyl schopný dokončit územní plán, který považuji za nejdůležitější strategický dokument pro Liberec. A určitě mu vytknu i katastrofální řízení zastupitelstva, protože hrajeme divadlo pro všechny politiky z Libereckého kraje.”

Přestože do konečného výsledku nepochybně promluví i lídři dalších stran a hnutí, souboj těch, kteří už funkci primátora okusili na vlastní kůži, bude nepochybně zajímavý.

Reklama