Hlavní obsah

USA zažalovaly Facebook kvůli kauze Cambridge Analytica

Nedávná analýza NYT zjistila, že Facebook před lety poskytoval známým velkým firmám přístup třeba i k soukromým zprávám.Video: Zuzana Lachnitová, AP, Reuters, Youtube.com

 

Reklama

Washington podal žalobu na společnost Facebook kvůli „laxní“ ochraně osobních údajů, která umožnila britské poradenské firmě Cambridge Analytica před lety podvodně získat informace o desítkách milionů uživatelů. Médiím to dnes oznámil generální prokurátor metropole Washingtonu Karl Racine. Podle deníku The Washington Post (WP) představuje žaloba první významnější snahu amerických úřadů potrestat sociální síť za skandál, který propukl na začátku roku.

Článek

„Facebook selhal v ochraně soukromí svých uživatelů a klamal je ohledně toho, kdo měl přístup k jejich datům a jak byla využívána,“ citovala média Racineovo prohlášení.

„Facebook vystavil uživatele riziku manipulace, když umožnil společnostem jako Cambridge Analytica a dalším aplikacím třetích stran shromažďovat osobní data bez souhlasu uživatelů,“ pokračoval Racine.

Společnost v minulosti vývojářům aplikací pro svou sociální síť umožňovala přístup k informacím nejen o uživatelích dané služby, ale i o jejich přátelích. Cambridge Analytica se ke jménům, oblíbeným stránkám a dalším informacím o údajně až 87 milionech lidí dostala přes aplikaci psychologa Aleksandra Kogana, která se vydávala za obyčejný osobnostní kvíz.

Facebook se na soudní řízení těší

Skandál kolem analytické společnosti vyvolal o to větší rozruch, protože podle médií získaná data využila pro cílení politické reklamy, a to i v rámci kampaně současného prezidenta USA Donalda Trumpa.

Podle washingtonské generální prokuratury sběr informací Cambridge Analytica umožnily „laxní dohled a zavádějící nastavení soukromí“ na Facebooku. Britská firma pro politické účely získala údaje o více než 340 tisících spotřebitelů v hlavním městě USA. Facebook podle prokuratury porušil pravidla o ochraně místních spotřebitelů, přičemž tento případ považuje jen za „jeden z mnoha příkladů“ toho, jak sociální síť náležitým způsobem nechrání data uživatelů. Žaloba také kritizuje skutečnost, že Facebook uživatele o zneužití dat neinformoval, ačkoli jej odhalil už v roce 2015.

Pokuta se může vyšplhat téměř až ke 40 miliardám

„Stížnost procházíme a těšíme se na pokračování našich rozhovorů s generálními prokurátory v hlavním městě i jinde,“ reagoval v prohlášení provozovatel sociální sítě. Agentura Reuters informovala, že firma může za každý prohřešek vůči washingtonskému zákonu o ochraně spotřebitelů dostat pokutu 5 tisíc dolarů (asi 113 tisíc korun). Při zmíněných 340 tisících poškozených osob by tedy potenciální trest činil 1,7 miliardy dolarů (zhruba 38,5 miliardy korun).

Facebook v roce 2014 oznámil, že přístup k datům přátel všem vývojářům odebírá. Kvůli zjištěním o aktivitách Cambridge Analytica už ale dostal od britského úřadu na ochranu osobních údajů (ICO) nejvyšší možnou pokutu 500 tisíc liber (přibližně 14,3 milionu korun). Celou věc také vyšetřuje jeden z výborů dolní komory britského parlamentu, který se kvůli tomu opakovaně pokouší vyslechnout zakladatele Facebooku Marka Zuckerberga.

V USA je však žaloba metropole Washingtonu první výraznou odpovědí na tento skandál, který odstartoval letos v březnu reportážemi deníků The New York Times (NYT) a The Guardian. „Mohla by být pro Facebook předzvěstí ještě tvrdších pokut a dalších trestů, jelikož pokračují další vyšetřování na státní i federální úrovni,“ napsal WP.

Osoba obeznámená se žalobou ve Washingtonu pod podmínkou zachování anonymity deníku prozradila, že vyšetřování namířená proti Facebooku probíhají hned v několika amerických státech. Podle WP se dále vazbami kalifornské společnosti na Cambridge Analytica už několik měsíců zabývá americké ministerstvo spravedlnosti a Federální komise pro obchod (FTC).

Hodnota akcií Facebooku od začátku dnešního obchodování poklesla o několik procent. To může být také důsledkem úterního článku NYT, který popisuje, jak i po roce 2014 Facebook s desítkami firem sdílel mnohé údaje o uživatelích.

Reklama

Doporučované