Hlavní obsah

V pěti letech se mu dělalo špatně i v MHD. Dnes létá hlavou dolů a je šampión

Jaké největší přetížení zažil Martin Šonka? A za jak dlouho se z laika může stát pilot letecké akrobacie?Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Martin Šonka je mistr Evropy v letecké akrobacii a vicemistr světa a pilot světové série Red Bull Air Race. Poslední závod v Abu Dhabi vyhrál. Poprvé v kariéře.

Článek

„Loňská sezona se nepovedla podle mých představ. Víte, že na to máte, ale sám na sebe jsem si prostě vytvořil tlak. Příliš jsem chtěl vyhrávat a to nefungovalo, byl jsem moc nervózní. A kazil jsem to. Tady jsem se zatím od toho dokázal odprostit, ale jestli se to bude dařit i po zbytek sezony, to se uvidí," vysvětluje Šonka v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Zatímco v jiných disciplínách má velký podíl na vítězství často stroj, tady je úspěch dílem pilota. „Naštětí máme takové krásné pravidlo, že máme všichni stejně výkonné motory. Jsou nastavené na 300 koní a nesmíme na to sáhnout, je to zapečetěné," dodává. Na kolik takový stroj vyjde? Letadlo, kterým Martin Šonka létá při závodech letecké akrobacie, je za deset milionů. To, se kterým zvítězil v Abu Dhabi, je ještě o sedm milionů dražší.

Šonkovi je 39 let, a pokud to srovnáme s jinými sporty, je to věk, kdy aktivní kariéra většinou (nepočítejme Jaromíra Jágra) končí. V letecké akrobacii je to jinak. Světová špička, to jsou lidé kolem čtyřicítky. „Nenajdete tam pětadvacetileté kluky, protože pilotní průkaz si můžete udělat až v sedmnácti. A než člověk získá potřebné zkušenosti, trvá to 10, 15 let. To není, jako když malé dítě ve třech letech posadí do motokáry a ve dvaceti je z něj mistr světa nějaké formule," míní Šonka s tím, že má tedy ještě spoustu času splnit si svůj sen: být pětkrát mistr světa v letecké akrobacii a pětkrát mistr světa v Red Bull Air Race.

Jaký je rozdíl mezi závody Formule 1 a závody Red Bull Air Race? Video: Seznam Zprávy

Za tím snem si jde od sedmnácti let, kdy si za našetřené peníze zaplatil vyhlídkový let. Létání okamžitě propadl a přihlásil se na výcvik na kluzácích. Přitom ještě v pěti letech byl dítětem, které zvrací při každém prudším pohybu. „Jenom se se mnou pohnulo a už jsem pomalu zvracel. Ani městskou hromadnou dopravou jsem nemohl jezdit. Když jsem jel z Tábora do Sezimova Ústí, tak jsme v půlce museli vystoupit, abych to rozdýchal, a pak jsme to mohli dojet. Když mi bylo 8 let, tak mě to úplně opustilo. V letadle mi nebylo špatně nikdy a dneska si s letadlem můžu dělat, co chci," říká Šonka v netradičním rozhovoru, na který se podívejte nahoře ve videu.

Reklama

Doporučované