Hlavní obsah

V Tallinnu i dalších městech zkoušejí autobusy bez řidiče

Takto vypadá autobus bez řidiče, který testují v Pobaltí a Polsku. (Video: Karolína Štuková, Reuters)

Problémem dopravní situace během špičky ve velkých městech se zabývá mnoho expertů. Jedním z řešení je vyšší míra využívání městské hromadné dopravy. S rozvojem hromadné dopravy souvisí právě trend elektromobility a autonomního řízení. Městskou hromadnou dopravu budoucnosti už testují například v polském Gdaňsku nebo v hlavním městě Estonska v Tallinnu.

Článek

Některá města v severní Evropě začala testovat autobusy bez řidiče. Zatím jde o krátké nebo uzavřené úseky, ale už s pasažéry na palubě.

Testované stroje poberou 15 cestujících a odvezou je maximální rychlostí 25 kilometrů v hodině. Samotný autobus, jehož pohonem je elektřina, vydrží bez dobíjení devět hodin jízdy.

V hlavním městě Estonska v Tallinnu se za poslední týden svezli autonomním autobusem cestující na trase dlouhé asi 800 metrů.

V polském městě Gdaňsk zase moderní dopravní prostředek přepravuje návštěvníky v městské zoo.

Zatímco autobus v Estonsku jezdí bez řidiče, celý provoz hlídá výzkumný pracovník tamní univerzity, která na projektu pracuje. Sleduje počet cestujících a informuje o průběhu dopravy.

Podle projektového manažera Jaagupa Ainsalua se dá očekávat, že autonomní autobusy se nakonec zapojí do skutečného provozu v městských ulicích. V Tallinnu jich plánují nasadit šest.

Projektu se účastní i další města, například Helsinky, Kongsberg v Norsku a Vejle v Dánsku.

Na technologické novince pracuje více společností, například německý koncern Daimler. Ten v loňském roce testoval autonomní autobus Mercedes-Benz Future Bus a jeho systém CityPilot.

Ne všude ale probíhá testování autonomních prostředků hromadné dopravy bez problémů.

Před měsícem ve Vídni například úřady dočasně pozastavily zkušební provoz podobných autobusů. Důvodem byla nehoda, při které vozidlo srazilo chodkyni. Žena byla lehce zraněna. Stroje měly mít po stranách čidla, která chodce zaregistrují, a proto teď požaduje Vídeň po výrobcích autobusu vysvětlení, co se stalo. Samořídicí autobusy do té doby zůstanou zaparkované v garážích.

Doporučujeme