Článek
Glosu si také můžete poslechnout v audioverzi.
Teď jde o Česko! volají billboardy s Petrem Fialou, zatímco premiér strávil vládní prázdniny. Letos začaly 24. července a končí 14. srpna a dalo se čekat, že během nich volební kampaň Spolu, které je Fiala tváří, ubere páru. Ale že až tak moc?
Nevyhnutelné to samozřejmě nebylo. Nikdo Fialovi a spol. nebrání, aby se přes léto ukazovali lidem a svižně objížděli jedno město a jednu vesnici po druhé a třásli si rukama s elektorátem. Nic světoborného, odlehčený tón. Normální kontaktní kampaň. Která funguje, jak každý ví nejpozději od dob Zemanova autobusu Zemák. Nebo to možná neví každý, ale Andrej Babiš nebo Karel Havlíček ano. Například Robert Fico také.
Kampaň Spolu a speciálně Petra Fialy, na kterém je postavená víc než v roce 2021, se místo toho odmlčela. Do voleb zbývají necelé dva měsíce a Spolu působí dojmem, že právě rozjela horkou fázi kampaně pod heslem „Kdo si počká, ten se dočká“: V září to roztočíme, vždyť čtvrtina voličů se rozhoduje až v posledním měsíci nebo ještě blíž dni voleb, není spěch.
Ale odhad, že voliči jsou stejně na dovolených, a ty, kteří nejsou, nezajímá politika, ale chlazené nápoje a chudák lev Lojza, není přesný. Okurková sezona už je dávnou, předinternetovou minulostí. Politické zprávy (o těch ze světa ani nemluvě) nikdo nezrušil. Že se blíží volby, nikdo nezapomněl. Že Spolu - řeklo, že chce zase vyhrát - má co dohánět, se všeobecně ví. K tomu, aby si dalo až takovou letní pauzu, by zdánlivě nemělo mít žádný důvod. A přece.
Neobtěžovat o prázdninách občany politickou agitací by možná byl ohleduplný záměr. Ale z pohledu koalice Spolu to nedává smysl. Ve vlastním zájmu by měla od rána do večera dávat voličům tváří v tvář najevo, že jí na nich záleží.
Její letní výkon místo toho může - nebo mohl, protože vládní prázdniny pomalu končí - působit dokonce až jako smíření s porážkou, jak letní letargii zhodnotili někteří komentátoři.
Letní volební průzkumy se odjakživa doporučuje brát s rezervou, ale přesto: Spolu v nich nestoupá a ten zatím poslední od agentury NMS Market Research shrnul: „Spolu opět ztratilo, oproti červenci si pohoršilo o 2,8 procentního bodu. Ztráta je částečně dílem spící předvolební kampaně a následnou nízkou celkovou mobilizací voličů Spolu.“ U voličů Spolu klesla také očekávaná volební účast. Agentura samozřejmě nevylučuje, že v září tyhle ztráty Spolu dožene, protože se bude víc snažit a své voliče zase „domobilizuje“. Ale nejsou to pro obhájce volebního vítězství a klíčů od Strakovky trochu nízké mety?
Podle průzkumu z prvního srpnového týdne by Spolu ve volbách získalo 41 poslaneckých křesel. O 30 méně než v roce 2021.