Hlavní obsah

Další kandidát. O Hrad má zájem podnikatel v IT Karel Diviš

Foto: ČTK

Karel Diviš nevidí nikoho, koho by mohl volit.

Reklama

Zakladatel a šéf technologické firmy IDC-softwarehouse Karel Diviš bude kandidovat v prezidentských volbách, které se v Česku budou konat pravděpodobně začátkem příštího roku.

Článek

Podnikatel Karel Diviš se pro kandidaturu rozhodl kvůli tomu, že nevidí nikoho, komu by chtěl dát svůj hlas. Prezident by podle Diviše měl být civilní, blízko lidem, využívat svého mediálního prostoru a upozorňovat na pozitivní témata. Zároveň by měl být partnerem pro vládu a Parlament a pomáhat jim prosazovat strategické vize.

Diviš kandidaturu oficiálně představí ve čtvrtek v České Lípě na besedě v jazzovém klubu U Bílýho černocha. Na další týdny si připravil kontaktní kampaň, při které začne sbírat podpisy nutné ke kandidatuře. Zákonnou hranici 50 000 podpisů by chtěl výrazně překročit.

„Chtěli bychom jich nasbírat alespoň 75 000, pokud jich nasbíráme víc, tak budeme rádi,“ řekl Diviš. V nejužším týmu má zhruba desítku lidí, už při sbírání podpisů může počítat i s dalšími dobrovolníky a podporovateli.

Rok před prezidentskou volbou se ve veřejném prostoru zmiňují jména až tří desítek možných kandidátů, většina však s definitivním oznámením svého zájmu vyčkává. Diviš zatím možné konkurenty komentovat nechce. „To je, jako byste byl nástupcem někoho na lavičce národního týmu a vyjadřoval se ke svému předchůdci nebo konkurentovi,“ uvedl. Ze stejného důvodu se nechtěl vyjadřovat ani k nynějšímu prezidentovi Miloši Zemanovi.

Diviš vnímá, že mezi kandidáty bude pravděpodobně z celorepublikového pohledu patřit mezi nejméně známé osobnosti. „Někteří ti kandidáti se jako osobnosti nebudou muset představovat, všichni je znají. Je to určitý taktický prvek, potřebujeme, abych měl možnost lidi oslovit a říci o sobě co nejvíc, aby mě mohli poznat,“ doplnil.

Na kampaň dá na začátku Diviš ze svého zhruba milion korun. „Prostředky budeme sbírat od lidí prostřednictvím příspěvků na transparentní účet, ale také hledat fundraising od větších podporovatelů, podnikatelů a firem,“ uvedl. Na kampaň je ze zákona limit na výdaje 40 milionů korun. Diviš by ho dokázal využít celý, ale pracovat i s nižším rozpočtem.

„Předběžně jsme si říkali, že bychom se dokázali vejít i do polovičního rozpočtu, ale čím víc peněz máte a můžete je chytře použít, tím lépe,“ řekl.

Ke kandidatuře se rozhodl, protože mu mezi potenciálními uchazeči o Pražský hrad chyběl takový, kterému by dal hlas. „Jako občan bych chtěl být hrdý na ČR, prezidentský úřad. Mít prezidenta, který bude dobře zastupovat naši zemi v Česku i zahraničí. Protože vlastně nevidím nikoho, komu bych chtěl dát svůj hlas, a jsem člověk, který má rád výzvy, tak jsem se rozhodl, že budu kandidovat sám,“ dodal.

Prezident by měl podle Diviše využívat své možnosti v mediálním prostoru a prosazovat pozitivní či strategická témata. „Měl by být blíže k lidem, civilní, přátelský, mít porozumění a vidět věci v souvislostech. Co nejvíc mluvit s lidmi a být co nejblíž jejich realitě,“ uvedl.

Pětačtyřicetiletý Diviš vystudoval matematiku a management na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy a ekonomii na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Dvě desítky let působil jako redaktor a moderátor ve sportovní redakci České televize. Je zakladatelem technologické firmy IDC-softwarehouse, která vytvořila například portál letuska.cz. Svou práci ve firmě bude muset při kampani omezit. „Firma to ví, lidé z vedení i zaměstnanci jsou na to nachystaní a zastoupí mě,“ uvedl.

Reklama

Doporučované