Hlavní obsah

Janeček na Hrad? Spustil kampaň v ulicích, do týmu lákal i Babišova experta

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Finančník Karel Janeček (vpravo) s epidemiologem Jiřím Beranem na lednové akci Iniciativy 21, která vystoupila proti povinnému očkování určitých profesních skupin.

Reklama

O finančníku Karlu Janečkovi se spekuluje jako o možném kandidátovi na prezidenta. Jak zjistily Seznam Zprávy, v poslední době se pokoušel namluvit si marketingové experty. Spustil také kampaň v ulicích.

Článek

Článek si také poslechněte v audioverzi.

Matematik a podnikatel Karel Janeček na pátek svolal tiskovou konferenci do holešovického divadla La Fabrika, na které se chystá oznámit „své další úmysly“.

V politických kuloárech se předpokládá, že pražský finančník oznámí kandidaturu na prezidenta. V ulicích a na sociálních sítích se minulý týden objevila kampaň Tohle jsme my spojená právě s Janečkem.

A Seznam Zprávy zjistily, že podnikatel, který zbohatl na obchodování s finančními deriváty, zkoušel v poslední době oslovit špičkové české experty na komunikaci a marketing, kteří mají zkušenosti s prezidentskými volbami.

Jedním z nich byl i Čechoameričan Alexandr Braun, který byl do loňských voleb do Poslanecké sněmovny klíčovým stratégem a poradcem hnutí ANO a expremiéra Andreje Babiše. Braun působí jako manažer významné PR agentury SKDK ve Washingtonu, která se podílela i na vítězné prezidentské kampani současného šéfa Bílého domu Joea Bidena.

Oficiálně se Alexander Braun na poslední sněmovní kampani ANO nepodílel, oproti předchozím volbám už jeho jméno na volebním účtu Babišovy strany loni nefigurovalo. V blížících se prezidentských volbách se ale čeká kandidatura právě Babiše.

Předčasné dotazy

Právě Braun je považován za jednoho ze strůjců Babišových marketingových úspěchů. Podle informací Seznam Zpráv se Braun s Janečkem sešli, spolupráce ale nyní neběží. Blíže však výsledek jejich setkání nikdo komentovat nechce.

„Veškeré dotazy na prezidentskou kandidaturu jsou předčasné. Své úmysly oznámím v průběhu ledna,“ vzkázal Janeček přes svou tiskovou mluvčí Marthu Häckl. Konkrétně ale mluvčí schůzku s Braunem nepopřela.

Braun navíc nebyl podle informací Seznam Zpráv jediný, u koho Janeček sondoval možnou spolupráci. Oslovil například kreativce Jakuba Hussara, který se v minulosti podílel na prezidentských kampaních Vladimíra Franze (rok 2013) a Pavla Fischera (rok 2018). Radil i dnes již zaniklému uskupení Lidé Pro aktivisty z Milionu chvilek pro demokracii Mikuláše Mináře.

Dlouhodobě je s Karlem Janečkem spojovaný marketér a producent Jakub Horák, který se ve volbách v roce 2018 podílel na kampani bývalého premiéra Mirka Topolánka.

Janeček s Horákem na sebe upozornili během loňského televizního přenosu hudební ankety Český slavík, kterou Janeček financoval a Horák řídil. Právě po Janečkově vystoupení v televizní estrádě se začalo výrazněji spekulovat o jeho možných prezidentských ambicích.

Oficiálně marketér tvrdí, že v případném Janečkově prezidentském týmu nebude. „Jsem spoluvlastník a ředitel hudební ankety Český slavík a to je jediná forma mé spolupráce s panem Janečkem, na žádných dalších projektech se s ním nepodílím. Pokud se rozhodne kandidovat ve volbách, nepředpokládám, že budu členem jeho volebního štábu,“ uvedl Horák pro Seznam Zprávy.

To však neznamená, že nemůže radit finančníkovi osobně, o čemž se jako o jedné z možností mimo záznam hovoří Janečkovi blízcí spolupracovníci a známí.

Seznam Zprávy narazily v Janečkově okolí i na jméno finančníkova dlouholetého spolupracovníka Petra Boušky, o němž se mluvilo před sněmovními volbami v roce 2017 v souvislosti s projektem Tak jo! Jeho cílem bylo sdružit středopravicové strany. Inspirací Bouškovi tehdy bylo hnutí francouzského prezidenta Emmanuela Macrona.

Tohle jsme my

O tom, koho se nakonec Janečkovi povedlo přesvědčit, aby mu v případě prezidentské kandidatury pomohl s kampaní, by leccos mohla napovědět páteční tisková konference v pražském divadle La Fabrika.

Na akci láká nejen Janečkova tisková mluvčí Martha Häckl, někdejší mluvčí ministerstva kultury, ale i web s názvem Tohle jsme my. Internetová stránka představuje základní programové pilíře týkající se spravedlnosti, vzdělávání, demokracie či digitalizace.

Kampaň, za níž podle více indicií stojí právě Janeček, má i outdoorovou reklamu v několika městech. Styl vizuálně připomíná stejnojmenný americký televizní seriál.

Foto: Tereza Šídlová, Seznam Zprávy

Billboardová kampaň projektu Tohle jsme my spojeného s miliardářem Karlem Janečkem.

Mimochodem: doménu webu si na začátku ledna zaregistroval spoluvlastník kreativní agentury NMDS Martin Kermes.

Žitův Král králů

Karel Janeček před deseti lety vstoupil do povědomí veřejnosti vytvořením Nadačního fondu proti korupci, který tehdy poukazoval na podezřelé zakázky zejména v pražském dopravním podniku. Podpořil i vědecké projekty v rámci Nadačního fondu Neuron a je autorem nové volební metody D21.

Před deseti lety představil projekt Pozitivní evoluce, který se snažil vyvolat debatu o morálních hodnotách. Miliardář tehdy investoval do projektu desítky milionů korun. Jeho iniciativy si tehdy všimnul zpěvák Daniel Landa, který ve vysílání Českého slavíka v roce 2012 coby kouzenílk Žito 44 označil Janečka za „krále králů“.

O devět let později se kruh uzavřel: Janeček pěveckou soutěž de facto koupil. Sblížení mezi Janečkem a Landou nastalo i v názorech na covidová opatření, proti nimž zpěvák bojuje v rámci iniciativy Zlatý špendlík. Janečkův Nadační fond pomoci vyhlásil „Ne covidové diskriminaci“, s níž chce hájit neočkované děti.

„Nesmíme podlehnout tomu hroznému tlaku na očkování našich dětí proti nemoci, která je nijak neohrožuje,“ prohlásil mimo jiné Janeček ve svém proslovu na Slavíkovi.

Janečkovy prezidentské úvahy pak naznačují i nedávné byznysové kroky. Spolu s dalšími akcionáři finanční skupiny RSJ převedl aktivity fondu RSJ Prop založeného na ostrově Mauricius do stejnojmenného fondu v České republice. V minulosti totiž Janeček čelil kritice, že své podnikání má ustájené v daňových rájích, což by nyní špinilo jeho kandidátský medailonek.

Braun a Babiš

Spolupráce marketéra Alexandera Brauna a expremiéra Andreje Babiše byla v dřívější době poměrně těsná, radil mu nejen s volebními kampaněmi, ale například i v zahraniční politice, konkrétně třeba při návštěvách USA v letech 2015 i 2019. ANO navíc od svých politických začátků výrazně spoléhá na data z průzkumů veřejného mínění, na které je právě Braun odborník a přináší do českého prostředí americké know-how.

Ve svém profilu ve společnosti SKDK Alexander Braun uvádí, že mezi jeho klienty patřili premiéři z Velké Británie, Indie či Chorvatska či prezidenti USA, Mexika a Filipín.

Na české politické scéně nikdy nestál o pozornost, zůstával především poradcem v zákulisí. K Česku má oproti ostatním zemím světa, kde působí, osobní vazby - narodil se tu a žil až do dospělosti. Do USA odešel tento vystudovaný politolog jako stipendista Fulbrightova stipendia. V Česku v minulosti Braun radil také ČSSD, v éře, kdy stranu řídil Jiří Paroubek, a to v rámci agentury PSB.

Braun dnes však neuvádí české expremiéry ani hnutí ANO v klientských referencích ve svém profilu agentury SKDK. Mimochodem jeho bratr Daniel Braun je zástupcem vedoucího kabinetu eurokomisařky Věry Jourové.

Reklama

Doporučované