Hlavní obsah

Zachránila nás aktivita na sociálních sítích, říká šéf brašnářství

Foto: Brašnářství Tlustý

Majitel a jednatel Brašnářství Tlustý Ivan Petrův.

Reklama

29. 10. 15:15

Vyrábějí na strojích, které pracovaly již v továrně Tomáše Bati. Prodávají ale moderně. Na jaře si pomohli výrobou ochranných prostředků, aby nemuseli propouštět lidi, kteří jinak šijí kožené kabelky, pásky, brašny a tašky.

Článek

Rok 2020 může být pro mnoho řemeslných výrobců tím posledním. Zvlášť pokud vyrábějí luxusnější zboží, které se v krizi stává zbytným. Kdo by řešil nákup kožených doplňků v době, kdy neví, jestli bude mít na základní potřeby. Pražské Brašnářství Tlustý ale bojuje úspěšně: podle odhadů svého majitele letos dosáhne na vyšší obrat než loni. Už před nástupem pandemie prodávalo online a od jara rozšiřuje sortiment tak, aby nemuselo propouštět.

„Letošní rok je šílený,“ hodnotí majitel a jednatel firmy Ivan Petrův. Kromě poklesu poptávky a onemocnění zaměstnanců dopadly na výrobce kožených doplňků důsledky zavřených hranic. „Materiál vozíme ze zahraničí, protože u nás se už nedá koupit tak kvalitní. Na jaře jsme měli tři měsíce problém s dodávkami z Itálie. Poté, co se otevřely hranice, byla rozhozená logistika. Navíc vstupy zdražují, protože euro jde nahoru,“ popisuje Petrův, jakým komplikacím jeho firma čelí.

Co Brašnářství Tlustý naopak pomáhá, je prodej po síti. Kožené výrobky se dají koupit buď přímo v dílně v pražských Vršovicích, nebo přes internet. Firma proto nemá vysoké náklady na kamenné prodejny a může cílit na zákazníky po celém světě. Je aktivní zejména na sociálních sítích.

„Na Facebooku máme 60 tisíc loajálních fanoušků. To funguje, když zahraniční zákazník vidí velikost této komunity, nabude k nám důvěru,“ míní Petrův.

Někteří řemeslní výrobci vnímají online prodej a virtuální komunikaci se zákazníky jako degradaci osobního prodeje produktů vyráběných v dílnách ručně, z poctivých materiálů a tradičními postupy. „Zákazníci si přece chtějí takový produkt osahat, promluvit si o něm přímo s jeho výrobcem, nebo si domluvit úpravu na zakázku. Takový způsob prodeje přece nejde do online světa přenést,“ popisuje tento tradiční názor Petrův. Jeho firma je ale důkazem, že jde.

„Z každého milionu obratu investujeme 100 tisíc do online reklamy a další peníze do vylepšování naší online prodejní platformy,“ říká.

Se zákazníky komunikuje online prostřednictvím videohovorů přes WhatsApp nebo Facebook Messenger a využívá všechny moderní nástroje pro řízení a komunikaci jako jiné společnosti, které podnikají třeba v IT prostředí. „V současné době je nejlépe vidět, jak se investice do online prodeje a digitálního marketingu vyplácí – bez ohledu na pandemii koronaviru jedou objednávky na vánoční sezonu na plné obrátky a brzy se zaplní i kalendář výroby větších, časově náročnějších produktů,“ zdůrazňuje Petrův.

Korejec chápavější Němce

Přes internet prodává Brašnářství Tlustý 70 procent své produkce. Většinou v tuzemsku, zahraniční prodeje tvoří desetinu. „Zatím se učíme, ale roste to,“ říká jednatel.

Podle něj je důležité umět zahraniční zákazníky správně oslovit. „Největší problém není technická logistika ani jazyk, ale znalost trhu,“ podotýká. Obyvatelé různých zemí vyznávají různé styly a mají různý vkus, různou mentalitu a očekávání.

„Je tam spousta předsudků. Češi jsou mnohdy braní jako postkomunistická zóna, pro vzdálenější země jsme na úrovni Ukrajiny a Ruska. Stereotypy mají dlouhou setrvačnost,“ tvrdí Petrův. A uvádí příklad: z pohledu hodnoty výrobku je podle něj snazší domluvit se s Korejcem než s Němcem. „Němec čeká, že tady bude všechno levné,“ konstatuje.

Němečtí zákazníci se na firmu dívali skrz prsty, dokud nezískali vlastní zkušenost. „Pokud dokážeme dát lepší služby než německá firma, akceptují nás. Ve chvíli, kdy dostanou náš výrobek do rukou, stanou se z nich loajální zákazníci,“ popisuje svou zkušenost s nejbližšími západními sousedy.

Sociální sítě jsou podle něj skvělé médium, ale firma se na nich nesmí chovat nevhodně. „Co je nevhodné, může být v každé zemi jinak. Jde třeba i o kvalitu fotografií, styl prezentace apod.,“ vysvětluje Petrův.

O firmě

Živnost zakládal po sametové revoluci švec Roman Tlustý, v roce 2013 ji jeho dlouholetý známý Ivan Petrův svým vstupem pomohl restartovat. Od roku 2014 firma působí pod názvem Brašnářství Tlustý a spol. Původní zakladatel z ní v roce 2016 vystoupil.

Od roku 2013, kdy obnovila svůj provoz, se dílna specializuje na manufakturní výrobu kožených produktů. Vše vyrábí na zakázku za použití tradičních postupů.

Vyrábí kožené peněženky, pouzdra, opasky, tašky přes rameno a do ruky, aktovky i špičkové cestovní tašky, kožené zápisníky, dámské kabelky, pánské boty nebo kožené náramky.

Za loňský rok firma odbavila 25 tisíc individuálních zakázek a utržila 36 milionů korun. Letošní tržby by měly podle Petrůva dosáhnout ještě o čtyři miliony výš.

Na jaře, kdy se velká část ekonomiky zastavila, firma ze dne na den ztratila 100 procent obratu. „Nálada ve společnosti byla jiná, lidé neměli chuť nakupovat hezké věci,“ říká Ivan Petrův. „Museli jsme během pár dnů rychle zareagovat, zachránila nás výroba ochranných pomůcek,“ doplnil.

Firma spojila síly s Destilerií Balatka a vznikl společný projekt Stopvir. Obě firmy využily uvolněnou pracovní sílu k výrobě nedostatkových ochranných prostředků, jako jsou dezinfekce, roušky a provizorní obličejové štíty. „Rychlá reakce nám pomohla udržet zaměstnance a získat nové zákazníky,“ popisuje Petrův. „Snažíme se hledat příležitosti, nečekat na podpůrné programy. Jako firma jsme žádné programy zatím nevyužili, je to i otázka podnikatelské cti,“ dodává.

Ochranné prostředky teď tvoří asi desetinu tržeb. „Máme omezenou výrobní kapacitu kvůli Vánocům: míříme k tomu, že budeme i letos vyprodáni. Lidé se nechtějí vzdát toho, že si pod stromeček dají něco hezkého a kvalitního,“ pozoruje Petrův. Předvánoční tržby firmě tradičně rostou o stovky procent.

V příštích týdnech by se měl na trh dostat výsledek další spolupráce, tentokrát s firmou Česká síťovka. Půjde o limitovanou sérii 400 kusů síťovek. „Kožené komponenty dávají tašce punc luxusu a povyšují ji na úroveň běžné kabelky,“ popisuje nový projekt Ivan Petrův.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené