Hlavní obsah

Nahuštěný rozvrh a tlak. Piloti v Německu přiznávají časté zdřímnutí během letu

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační obrázek.

Podle ankety mezi 900 německými piloty využívá 93 procent z nich během letu tzv. napping. „Zdřímnutí je v německých kokpitech dávno pravidlem,“ varuje odborový svaz Vereinigung Cockpit.

Článek

Krátké zdřímnutí během letu už není výjimkou, ale stalo se standardem. Ukázala to anketa odborového svazu Vereinigung Cockpit (VC), do níž se v uplynulých týdnech zapojilo více než 900 pilotů německých aerolinek.

Podle výsledků přiznalo 93 procent dotázaných, že v posledních měsících během letu využili tzv. napping – tedy kontrolovanou fázi odpočinku ve výškovém letu, dá se chápat jako zdřímnutí či „šlofík“. „Napping je v německých kokpitech dávno pravidlem. To, co bylo původně určeno jako krátkodobé opatření k zotavení, se stalo trvalým prostředkem proti strukturálnímu přetížení,“ uvedla místopředsedkyně VC Katharina Dieseldorffová.

Výsledky ukazují, že pro tři ze čtyř pilotů (74 procent) je napping dnes standardní součástí práce. Čtyři z deseti jej využívají pravidelně, každý osmý dokonce při každém letu. Jen tři procenta respondentů uvedla, že šlo o výjimečný případ.

Podle VC se problém nejvíce prohlubuje v letních měsících. „Pilotky a piloti nám hlásí, že absolvují své služby navzdory silné únavě. Příčinou jsou těsné rozvrhy, nedostatek personálu a rostoucí operační tlak,“ upozornila Dieseldorffová.

Odbory varují, že únava představuje bezpečnostní riziko a musí být takto také brána. Požadují proto, aby aerolinky, úřady i politici uznali vyčerpání jako faktor ohrožující bezpečnost. Žádají rovněž lepší kontrolu dodržování evropských pravidel pro pracovní dobu posádek a zavedení systému řízení rizik únavy, který by vycházel z vědeckých poznatků, nikoli z ekonomických zájmů.

„Podniková kultura, která únavu bagatelizuje nebo ignoruje, je bezpečnostním rizikem. VC vyzývá k rozhodnému jednání – na ochranu posádek i cestujících,“ dodala Dieseldorffová.

Související témata:

Doporučované