Článek
Krátké zdřímnutí během letu už není výjimkou, ale stalo se standardem. Ukázala to anketa odborového svazu Vereinigung Cockpit (VC), do níž se v uplynulých týdnech zapojilo více než 900 pilotů německých aerolinek.
Podle výsledků přiznalo 93 procent dotázaných, že v posledních měsících během letu využili tzv. napping – tedy kontrolovanou fázi odpočinku ve výškovém letu, dá se chápat jako zdřímnutí či „šlofík“. „Napping je v německých kokpitech dávno pravidlem. To, co bylo původně určeno jako krátkodobé opatření k zotavení, se stalo trvalým prostředkem proti strukturálnímu přetížení,“ uvedla místopředsedkyně VC Katharina Dieseldorffová.
Výsledky ukazují, že pro tři ze čtyř pilotů (74 procent) je napping dnes standardní součástí práce. Čtyři z deseti jej využívají pravidelně, každý osmý dokonce při každém letu. Jen tři procenta respondentů uvedla, že šlo o výjimečný případ.
Podle VC se problém nejvíce prohlubuje v letních měsících. „Pilotky a piloti nám hlásí, že absolvují své služby navzdory silné únavě. Příčinou jsou těsné rozvrhy, nedostatek personálu a rostoucí operační tlak,“ upozornila Dieseldorffová.
Odbory varují, že únava představuje bezpečnostní riziko a musí být takto také brána. Požadují proto, aby aerolinky, úřady i politici uznali vyčerpání jako faktor ohrožující bezpečnost. Žádají rovněž lepší kontrolu dodržování evropských pravidel pro pracovní dobu posádek a zavedení systému řízení rizik únavy, který by vycházel z vědeckých poznatků, nikoli z ekonomických zájmů.
„Podniková kultura, která únavu bagatelizuje nebo ignoruje, je bezpečnostním rizikem. VC vyzývá k rozhodnému jednání – na ochranu posádek i cestujících,“ dodala Dieseldorffová.