Hlavní obsah

Za srážkou letadla s vrtulníkem ve Washingtonu stál zřejmě provoz i nepozornost

Foto: Profimedia.cz

Vyzvedávání zbytku křídla letounu z řeky Potomac po srážce s armádním vrtulníkem, 3. února 2025.

V rámci slyšení se Národní úřad pro bezpečnost dopravy zabýval příčinami lednové srážky vrtulníku s letadlem nad Washingtonem, při které přišlo o život 67 lidí. Důvodem kolize prý byl hustý provoz i nepozornost řídících provozu.

Článek

Představitel amerického Federálního úřadu pro letectví v rámci čtvrteční výpovědi přiznal, že řídící letového provozu Reaganova národního letiště měl 29. ledna upozornit posádku osobního letadla na blížící se armádní vrtulník, uvedl deník The Washington Post.

V rámci druhého dne slyšení se Národní úřad pro bezpečnost dopravy zabýval příčinami havárie, při které přišlo o život 67 lidí. Komerční letadlo s 60 cestujícími a čtyřmi členy posádky na palubě se tehdy srazilo u washingtonského letiště s vojenským vrtulníkem a spadlo do řeky Potomac.

Vysoký počet vzletů a přistání na letišti v kombinaci s hustým provozem vrtulníků měl řídící letového provozu donutit k rizikovějšímu postupu včetně „vizuálního odstupu“, uvedl jeden z úředníků na věži. Tento postup umožňuje posádkám vrtulníků používat vlastní úsudek a dovednosti, aby se ostatnímu provozu vyhnuly. Používala se také kratší rezervní dráha, na které jsou ale nutné speciální postupy při manévrech letadel. Řídící letového provozu se tak snažili ulehčit hlavní příletové dráze.

Právě rezervní přistávací dráha byla další z příčin katastrofy, jedno letadlo mělo odmítnout zde přistát, proto se řídící provozu obrátili na piloty letu American Eagle Flight 5342. Ti několik sekund váhali a nakonec s přistáním souhlasili. Při krouživém manévru směrem k dráze se letadlo ocitlo přímo v letové dráze vrtulníku Black Hawk. Posádka helikoptéry měla být na blízkost letadla upozorněna, zprávou prý ale byla zmatena a samotné letadlo pak viděla až ve chvíli blížícího se nárazu.

Doporučované