Hlavní obsah

Zavřené Smetanovo nábřeží: Na Times Square také lidé pijí kafe s dopravou v zádech

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Zahrádky místo aut na Smetanově nábřeží? Rozhovor s Adamem Scheinherrem.

Reklama

27. 5. 2020 14:00

Na Smetanově nábřeží místo jednoho jízdního pruhu asi na 100 metrech vyrostly zahrádky restaurací. Části opozice i městské koalice se řešení nelíbí. Téma pro náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra za hnutí Praha sobě.

Článek

Nestíháte číst? Poslechněte si audioverzi rozhovoru.

Původní záměr bylo zklidnit historické centrum Prahy. Nedošlo ale k opaku? Ke vzbuzení vášní?

Vzbudilo to velkou diskuzi a za to můžeme být rádi. Smetanovo nábřeží je naše nejhodnotnější nábřeží, možná jedno z nejcennějších v Evropě s unikátním výhledem na Pražský hrad, a je důležité o tom diskutovat.

Vy už jste si byl u toho unikátního výhledu na Pražský hrad vypít kávu?

Já jsem tam nebyl ještě vůbec, aby mě někdo nějak nepodezíral, že si to dělám pro sebe.

A nebylo by dobré si to jít vyzkoušet, jaké to je pít kávu s tramvají prakticky za hlavou?

Já jsem se tam samozřejmě byl kouknout. O víkendu byl hlavní problém špatné počasí, pršelo. Ale já se nedomnívám, že ty tramvaje jsou až tak rušivým prvkem. Když včera vysvitlo slunko, tak tam bylo normálně plno lidí. Ve městech v Belgii a Francii jsou tramvajové tratě v pěších zónách a na zahrádce se sedí kousek od tramvajové trati. Ostatně i na Malé Straně mají restaurace zahrádku už léta kousek od tramvajové tratě.

Nicméně radnice Prahy 1 přirovnala tu uzávěru k protiteroristickým zábranám nebo k Berlínské zdi. Vy jste s tím vzhledem spokojený?

Vzhled se mi také nelíbí. Ale když měníme dopravní režim, je prvotně důležité upozornit na změnu řidiče a udělat to co nejvíce bezpečně. Jakmile si doprava sedne a řidiči si zvyknou, tak ty bezpečnostní prvky můžeme odebrat a můžeme tam dát nějaké estetické, kvalitní, důstojné k tomu místu.

Takže ty bariéry zmizí, s tím se tedy počítá?

Určitě ano.

Na Times Square v New Yorku také lidé pijí kafe

Pirátský radní Adam Zábranský označil celou tuhle záležitost za „vizuální hnus“. Až bariéry zmizí, bude to pěkné a příjemné místo k posezení v souvislosti s dopravou v tom jednom jízdním pruhu?

Já si myslím, že ano. Koukněte se na Times Square v New Yorku. Když tam Janette Khan uzavřela kus náměstí, kolem kterého je rušná komunikace, tak tam ihned začali sedět lidé - a dneska je to chlouba města.

Uzavření sta metrů nábřeží má být takový test, abyste si zjistili, zda a jak to vlastně funguje. Jak ten test musí skončit, abyste mohli říct, že se to osvědčilo?

Nejdůležitější je teď, že byla vyvolána diskuze, já s koaličními partnery, Spojenými silami pro Prahu, se budu snažit dohodnout. Všichni nyní říkají, že zklidňování historického centra chtějí, chtějí mu ulevit od tranzitní dopravy. Nyní musíme najít společnou cestu, jak toho docílit.

Ale toto není úplně cesta k úlevě od tranzitní dopravy, ne? Protože ta auta přece jenom z centra nezmizí, jen jedou jinudy. Objížďkou, která je dokonce o kus delší než tento 100metrový úsek. Tak proč mluvíte o úlevě tranzitní dopravě centrem?

Ulevili jsme například složité křižovatce u mostu Legií, nyní se ta křižovatka vyklidňuje při každém režimu světelné křižovatky, takže tam nevznikají komplikace s tramvajemi. Například když jedete od Masarykova nábřeží, tak tu cestu máte ještě kratší. Takže ne ve všech směrech je to delší. A je důležité, že vznikl nový veřejný prostor pro občany - a historické centrum si zaslouží být veřejným prostorem.

+3

Každá změna má pozitiva i negativa

Vy jste ale zároveň ten provoz ze Smetanova nábřeží svedli do obytné zóny. Neubližuje ta uzávěra paradoxně Pražanům nejvíc? Teď myslím obyvatelům těch okolních ulic, jako je Divadelní a Karoliny Světlé.

Vždycky jakákoliv změna dopravního režimu má pozitivní i negativní dopady.

Takže někdo to odnést musí?

Ne, že to někdo odnést musí. Ale jakákoliv změna vždycky vyvolá nějaké pozitivum i negativum. Zmínil jsem pozitivum například na křižovatce s mostem Legií. Tam jezdí tisíce lidí v tramvajích. A tím se ten režim zlepšuje. A tím, že tento úsek byl nejméně využívaným, jezdilo tam třikrát méně automobilů, až čtyřikrát méně, než Divadelní ulicí, a tím, že nyní po epidemii je stále historické centrum odlehčeno od dopravy, že jezdí méně lidí v centru, asi zrovna v těchto ulicích jezdilo ještě v minulém týdnu o 30 procent méně, tak to zatížení pro ty místní není stále na nějaké úrovni, která by byla třeba vyšší než to, co bylo před epidemií.

Ale neměl jste to lépe prodiskutovat třeba se zástupci Prahy 1? Váš koaliční partner, zastupitel Jiří Pospíšil, na Facebook napsal: „Je minimálně podivné, že pan náměstek Scheinherr nerespektoval čtvrteční usnesení zastupitelstva hlavního města a celou věc podrobně neprodiskutoval se zástupci Prahy 1.“

Já jsem to s nimi diskutoval už od 6. května.

Pan Pospíšil říká, že ne…

Na čtvrtečním zastupitelstvu jsme se shodli s panem starostou Hejmou (Petr Hejma, starosta MČ Praha 1 za STAN, pozn. red.), že to na určitou dobu zkusíme. Sám pan Pospíšil navrhoval, ať je ta zkušební doba jeden měsíc, já jsem s tím nesouhlasil, říkal jsem, že do 30. září. On o tom dal hlasovat, aby to bylo jeden měsíc, ale to zastupitelstvem neprošlo.

Ale usnesení zastupitelstva, které tedy prošlo, jste ignoroval.

Neignoroval, to usnesení zastupitelstva se vůbec netýká tohoto omezení. To usnesení zastupitelstva mi ukládá, abych začal připravovat právě koncept řešení odklonění tranzitní dopravy z obou břehů Vltavy.

Jak vůbec hodnotíte komunikaci v rámci koalice? Na voliče to může působit tak, že si znovu vyříkáváte problémy přes sociální sítě a ne při jednáních.

Já bych řekl, že je důležité se teď sejít a pokusit se dohodnout, protože ten cíl máme společný, akorát každý by to dělal trošku jiným způsobem, takže se pokusíme najít k němu cestu.

Praha 1 zatím schůzku odmítla

A tu cestu už hledáte? Už jste nabídl Praze 1 a koaličním partnerům jednání?

Požádal jsem o schůzku Prahu 1, ta mě zatím odmítla, ale doufám, že si to rozmyslí, a stejně tak mám schůzky s mými koaličními partnery.

Jak Praha 1 zdůvodnila, že se s vámi nechce sejít?

Nabídl jsem jim asi pět termínů, nemají ani v jeden čas.

Když se test podaří, všichni budou spokojení, dohodnete se s Prahou 1, turisté a i obyvatelé okolí budou chodit pít kávu na Smetanovo nábřeží, tak co bude dál? Uzavře se celé?

Celková uzavírka se neplánuje. To by bylo zkreslení. Plánuje se omezení tranzitní dopravy. Tak, aby občané Prahy 1, 2, 5 zde mohli projíždět normálně, aby ti místní rezidenti nebyli omezeni. Ale aby tam neprojížděl nikdo, kdo nemusí nebo v té blízkosti nebydlí.

A jak toho chcete docílit konkrétně?

Tak o tom budu jednat s Prahou 1 a s mými koaličními partnery.

Jaké jsou možnosti?

No, jak jsem řekl, omezit tranzitní dopravu pro ty, kdo tam nebydlí.

Ptám se na to, jakými prostředky je možné tu tranzitní dopravu omezit?

Nechte mě to nejdříve projednat s těmi partnery, prosím.

Takže nám ani nepředstavíte možnosti, o kterých uvažujete?

Vždyť jsem to řekl… Ten princip jsem jasně řekl.

Promiňte, ale nepřipadá mi to příliš konkrétní. Řada kritiků totiž říká, že v Praze není možné omezit tranzitní dopravu, dokud nebude dostavěný Pražský okruh. Podle vás to je možné?

Omezení tranzitní dopravy na těchto nábřežích prosazovali snad všichni primátoři od 90. let. Nejdříve to slibovali s dostavěním Strahovského tunelu, pak s tunelem Blanka a my už konečně něco děláme. A čekat na východní část okruhu, když máme dostavěn tunel Blanka, to skutečně nedává smysl, protože zde nejezdí ten, kdo potřebuje jet z Ústí nad Labem do Strakonic. Zde je lokální místní průjezdná doprava.

Foto: Archiv Adam Schienherr

Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované