Hlavní obsah

Zmatek na železnici kvůli jízdenkám. Na jihu Moravy hrozí i stávka

Mezi některými kraji a Českými drahami zuří boj kvůli cenám jízdného.

8. 11. 14:30

Mizející pokladny na nádražích. Zmatek v tom, zda při jízdě po některých krajích bude platit jízdenka zakoupená mimo region. Dražší cestování pro skupiny, třeba školní výlety. To jsou jen některé problémy, kterým aktuálně čelí cestující vlakem.

Článek

Nové smlouvy mezi kraji a Českými drahami, které začnou platit od příštího roku, vyvolávají napětí. A v Jihomoravském kraji dokonce hrozí stávka železničářů. A to proto, že se hraje navíc i o budoucnost takzvaných režijek.

Benefit pro rodiny zaměstnanců Českých drah, Správy železniční dopravní cesty a dalších organizací v Česku využívá až sto tisíc lidí. Ve všech krajích nadále platí, v Jihomoravském kraji se ale o jejich osudu stále jedná.

Zastupitelé Jihomoravského kraje před dvěma týdny souhlasili s uznáváním všech režijních jízdenek, dohodu ale podmínili. „Nabídli jsme Českým drahám zaměstnanecké jízdné za 480 korun a rodinným příslušníkům za 990 korun,” sdělila mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková. Podle podmínek se ale zaměstnanci drah musí přímo podílet na chodu regionální železniční dopravy v Jihomoravském kraji. V opačném případě, pokud železničář obsluhuje například vlaky pouze v okolí Prahy, mají České dráhy zaplatit kraji 1500 korun za jednu režijní jízdenku.

S tím ale odboráři nesouhlasí. Částka je podle nich nepřiměřená. „Je téměř ve stejné výši jako stávající cena režijek, která zahrnuje celou síť vlaků Českých drah,“ uvedl místopředseda Odborového sdružení železničářů Vladislava Vokoun. Dosavadní návrh podle něj blokuje cestování v rámci celostátní sítě. Přinesl by také zbytečné papírování.

Kraj na vyjádření od Českých drah stále čeká. „Odborová sdružení by se měla obracet na České dráhy, rozhodnutí je teď na jejich straně. V žádném případě nebráníme uznávání režijních výhod,“ uvedl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Roman Hanák.

Režijní jízdné vychází ze zákona. Dohoda je podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského mezi odbory a státem, dopravce proto situaci příliš ovlivnit nemůže. „Požádali jsme o uznávání režijek za roční časový příplatek, který by byl uznatelný za společně dojednanou úhradu,“ upřesnil podobu původního návrhu Šťáhlavský.

Podle odborů je tento návrh rozumný a oboustranně přijatelný. S krajem chtějí nadále diskutovat. „Podle mých informací je vedení Českých drah připravené poskytnout další podklady potřebné pro odstranění pochybností ohledně správnosti původní nabídky,“ uvedl Vokoun a dodal, že s rozhodnutím by se nemělo otálet. „Pokud jednání nikam nepovedou, bude vyhlášení stávky velmi reálným vyústěním celé situace,“ podotkl.

S ostatními kraji odbory problémy nemají, porušení takzvaného sociálního smíru a následná stávka by se týkala jen Jihomoravského kraje. „Ve všech ostatních regionech platí i nadále režijní jízdné podle tarifu Ministerstva dopravy,“ uvedl Šťáhlavský.

Příčinou jednání Českých drah a Jihomoravského kraje je nová tříletá smlouva, která začne platit od příštího roku. Tržby a případné riziko za provoz osobních a spěšných vlaků přebírá od dopravce kraj. O podrobnostech informoval Seznam již dříve.

Cestující na jižní Moravě, kteří budou chtít lístek na vlak do stanice v regionu, si nově koupí krajskou jízdenku. Pokud vlakem vyjedou mimo kraj, stále mohou využít lístky jiných dopravců. Třeba při cestě z Blanska do Brna zaplatí s krajským tarifem 34 korun, tedy o osm korun méně než v základním tarifu Českých drah. Jejich cestující však využívají různé slevy, třeba IN 25. Cestování napříč regionem se naopak prodraží větším skupinám, třeba školním výletům.

Lidí, kteří budou na jižní Moravu přijíždět vlakem z jiných krajů, se změny výrazněji nedotknou. V jiných regionech s novými smlouvami si cestující zvolí mezi tarifem Českých drah a tím krajským. Razantní změny nenastanou ani při nákupu jízdenky v aplikaci nebo e-shopu Českých drah. Od ledna si tam cestující pořídí i krajský tarif Jihomoravského kraje. „Elektronické odbavení nebude možné pouze ve Zlínském kraji,“ upozornil Šťáhlavský.

Další viditelná změna souvisí také se zánikem desítek pokladen v menších stanicích. Regionální soupravy na jižní Moravě kvůli tomu budou vybavené vagonem se speciálním zeleným pruhem, kde si lidé koupí lístek bez přirážky. Když nastoupí v zastávce s otevřenou pokladnou, naúčtuje jim průvodčí padesátikorunovou přirážku. Cestující bez jízdenky v jiných vagonech budou považovaní za černé pasažéry. Při zavádění novinky budou průvodčí tolerantní.

Cestování podle krajského tarifu bude ve většině případů levnější a zajistí přestup i na další linky zapojené v integrovaném dopravním systému.

Nové smlouvy jsou i v další pěti krajích. Kromě jižní Moravy se týkají Zlínského, Olomouckého, Plzeňského, Ústeckého a Libereckého kraje. Změny se ale dotknou pouze Jihomoravského a Zlínského. Platit tam nově budou pouze krajské jízdenky. Na jižní Moravě se přitom o uznávání tarifu Českých drah donedávna jednalo. Kraj a České dráhy se ale na podmínkách nedohodly. „Jihomoravský kraj podmiňuje uznávání tarifu Českých drah při vnitrokrajských cestách tím, že České dráhy budou garantovat výši tržeb, přičemž je ale nemohou jakkoliv ovlivnit,” řekl Šťáhlavský.

Podle něj to není pro státního dopravce akceptovatelné. „V případě nižších tržeb než kraj v tuto chvíli předpokládá, by musely kraji rozdíl doplatit České dráhy,” vysvětlil. Kraj by přitom rozhodoval o pokladnách, počtu průvodčích nebo způsobu odbavení.

Doporučené