Hlavní obsah

Data ukazují největší dopravní znečišťovatele. Letadla nemusí být nejhorší

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Emise z dopravy patří mezi ty nejvyšší v Evropské unii. V přepočtu na osobu a kilometr nejhůř vycházejí výletní lodě, až pak jsou letadla, pokud se využívají na krátkou vzdálenost. Na delších trasách naopak dopadají lépe než auta.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Z dopravy jde téměř čtvrtina celosvětových emisí CO2 spojených s výrobou energie (kam se tento sektor zařazuje). Víc jak polovina z toho pak je spojená s přepravou osob. Emise se ale liší nejen podle toho, jaký dopravní prostředek lidé využívají, ale také podle toho jak.

Například každý kilometr na výletní lodi zvýší pasažérům jejich uhlíkovou stopu o 250 gramů takzvaného CO2 ekvivalentu na osobu. Na druhém místě jsou krátké lety letadlem. Vzdušná doprava ale umí být i ekologičtější než ta silniční, ukazují data britského ministerstva pro energii a změnu klimatu a serveru Our World in Data.

Důvod, proč se tak výrazně liší emise na osobu u jednotlivých letů, je prostý - vzlet je energeticky mnohem náročnější než cestovní fáze letu. Středně dlouhé lety (například mezi evropskými státy) proto mají větší uhlíkovou stopu než lety dlouhé - tedy ty přesahující 3700 kilometrů.

Kde je výfuk

V debatě o ekologičnosti dopravy je také důležité brát v potaz, že například u elektrických vozidel záleží na tom, jaký je energetický mix v zemi, kde se auto nabíjí. Výše uvedená data platí pro Velkou Británii. Ta má podle serveru Our World in Data podobný podíl energie vygenerované z fosilních paliv jako Česká republika - zhruba 75 %.

Někteří dodavatelé energií navíc konkrétně do nabíječek pro elektromobily „posílají“ výhradně elektřinu vyrobenou z obnovitelných zdrojů či jádra. Odpadá tak argument, že se pomyslný výfuk jen přenesl z konce auta do elektrárny.

Právě osobní automobily patří s letadly mezi největší znečišťovače. Tyto dva typy dopravy zajišťují téměř tři čtvrtiny veškerého dopravního výkonu, zároveň produkují téměř 90 % všech skleníkových plynů z osobní dopravy.

Řečí čísel - podle OECD přepravily osobní automobily v Evropě v roce 2020 4,5 bilionu osobokilometrů. To je více než polovina celkového součtu, druhé a třetí místo obsadila letadla, respektive autobusy.

Co je osobokilometr

Osobokilometr je jednotka, pomocí které se měří osobní přepravní výkon – označuje jednu osobu přepravenou na vzdálenost jednoho kilometru. Jak si to představit: Když sedím v autě sám a ujedu vzdálenost jednoho kilometru, je to jeden osobokilometr přepravního výkonu. Bude-li v autě čtyřčlenná rodina, pak jeden ujetý kilometr vzdálenosti znamená čtyři osobokilometry přepravního výkonu.

Zdroj: Fakta o klimatu

V témže roce se celkové emise z dopravy v Evropské unii vyšplhaly na 670 milionů tun CO2. Jak upozorňuje server Fakta o klimatu, hodnota je srovnatelná s celkovými emisemi evropského průmyslu.

Doporučované