Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Do sezony F1 vstoupil parádně. Úvodní závod v rodné Austrálii mu sice nevyšel, pak ale Oscar Piastri nabral famózní formu.
Série osmi a následně šesti pódií v řadě. Z toho šest vítězství. V patnácti závodech po sobě byl nejhůře na čtvrtém místě, a to jen dvakrát.
McLaren potvrdil předsezonní predikce expertů a do nového ročníku vstoupil s nejrychlejším autem ze všech. A byl to právě Piastri, kdo se nejhlasitěji přihlásil o mistrovský titul.
Rychlý, precizní, obdivuhodně konzistentní. A na to, že v nejvyšší třídě motorsportu jezdí jen třetí sezonou, nesmírně klidný.
Média mu dokonce udělila přezdívku Ice Boy, ledový chlapec – v narážce na slavného finského závodníka Kimiho Räikkönena, kterému se kvůli absolutnímu skrývání emocí říkávalo Ice Man. Tu s úsměvem odmítl. „Popravdě řečeno jako Ice Boy do historie asi vstoupit nechci,“ reagoval letos v květnu.
Poslední týdny a měsíce ukazují, že se přece jen jedná o člověka, a ne o chladně uvažující a šlapající stroj.
Byl 189 dnů lídrem šampionátu. Vzhledem k tomu, že celý seriál včetně třítýdenní letní přestávky trvá 268 dní, je nepříjemné po takové době vedení ztratit. Obzvlášť, když Piastriho náskok na druhé místo v jednu chvíli činil až 34 bodů.
To už ale neplatí. Od začátku října je totiž talentovaný jezdec jako vyměněný. Už pětkrát v řadě nestanul na pódiu, v cíli sbírá jedno páté místo za druhým, v Ázerbájdžánu nedojel vůbec.
Jeho konkurenti, čtyřnásobný mistr světa Max Verstappen a především stájový kolega Lando Norris, mezitím vyhrávají závody či dojíždí druzí a třetí. Bodový polštář je pryč, tři závody před koncem Australan na parťáka z McLarenu ztrácí 24 bodů a experti mají jasno – Piastri se letos šampionem nestane. Nezvládl to.
Přestal si věřit
Na auto přitom výsledkový sešup svádět nemůže. Výkon jeho oranžového monopostu je stále nadstandardní, ostatně Norris ho v posledních závodech se stejným materiálem zcela převyšuje.
V čem je tedy problém? Prohrál si stále jen čtyřiadvacetiletý pilot mistrovský titul sám ve své hlavě?
„Je to kombinace faktorů – je to jeho hlavou, vyhýbá se mu štěstí a také se závodilo na pár tratích, které mu nesedly,“ myslí si Martin Brundle, bývalý závodník a současný expert televizní stanice Sky Sports. „Zdá se mi, že od závodu v Baku, který byl o prvním říjnovém víkendu, se s ním něco stalo. Ztratil hlavu, není v pohodě, přestal si věřit.“
Naopak Norrisovi závěrečná část sezony svědčí, začal předvádět nejlepší výkony. Nakonec rozhodnou zkušenosti, nabízí se. Britský jezdec je starší než australský kolega, v kolotoči Formule 1 se pohybuje už od roku 2019. Piastri dosud odjel 67 závodů, Norris jich má za sebou 149.
Kdo je Oscar Piastri | Sport SZ
- Narodil se 6. dubna 2001 v Melbourne.
- V deseti letech začal závodit na motokárách. V patnácti se přestěhoval do Evropy, protože se domníval, že v Austrálii se jezdcem Formule 1 nikdy nestane.
- V roce 2020 vyhrál šampionát Formule 3 a hned o rok později i Formule 2. Stal se šestým jezdcem v historii, který vyhrál ve Formuli 2 titul coby nováček.
- Na začátku sezony 2023 se stal v F1 pilotem McLarenu, kde je po celou dobu jeho týmovým kolegou Brit Lando Norris.
- Dosud odjel v F1 67 závodů, z nichž devět vyhrál a čtyřiadvacetkrát stál na stupních vítězů.
- V minulém ročníku skončil mezi jezdci na čtvrtém místě a s McLarenem získal Pohár konstruktérů.
Zaznívají ovšem názory, že jen chybějící praxí to nebude. Celou sezonou se totiž line otázka, komu z vlastních jezdců bude McLaren v nelítostném boji o titul dávat přednost.
Na rozdíl od Red Bullu, kde vládne pevnou rukou Max Verstappen a kdokoliv další je v týmu jasnou dvojkou (především z výkonnostních důvodů), či Mercedesu v časech Lewise Hamiltona a jeho „domestika“ Valtteriho Bottase, se McLaren nechal slyšet, že oba jezdce klidně nechá bojovat mezi sebou. Pojem týmová režie zněl činovníkům britské stáje jako sprosté slovo.
„Od začátku sezony jsme jasně a zřetelně řekli, že spolu oba piloti mohou soupeřit a závodit. Bylo by snadné určit jedničku a dvojku, jako to dělají jiné týmy, ale takhle McLaren nepracuje. My chceme závodit,“ hlásil v průběhu ročníku CEO stáje Zak Brown.
Současně s tím se však objevovaly hlasy, jestli se podobně liberální strategie týmu nemůže vymstít – když se dva perou, třetí, v tomto případě obhájce titulu Verstappen, se směje.
V červnové Velké ceně Kanady se Norris na nevhodném místě nepochopitelně rozhodl Piastriho předjet, což skončilo kolizí obou mclarenů. Australan dojel čtvrtý, Brit musel odstoupit. Šéfové organizace tehdy prohlásili, že anglický pilot udělal chybu a špatně vyhodnotil situaci, ale na „papaya rules“, jak se interním pravidlům podle zbarvení monopostů v McLarenu říká, se nic nemění: I s týmovým kolegou můžeš závodit tvrdě, žádné role vám určovat nebudeme.
Nebyl to jediný střet, který spolu oba piloti v letošní sezoně absolvovali. V podzimní Grand Prix Singapuru Norris hned v prvním kole ťuknul do Piastriho auta a vyhnal ho mimo stopu. „Takže jsme jako v pohodě s tím, že mě Lando prostě odstrčí z cesty?“ rozčiloval se mladší ze závodníků do vysílačky.
„Tohle není fér. Promiňte, ale tohle fakt není fér. Pokud se má vyhnout jinému autu tak, že narazí do svého týmového kolegy, je to pěkně na hovno způsob, jak to udělat,“ soptil Piastri v návaznosti na to, že Norris musel reagovat na trajektorii Verstappenova monopostu, a proto ke kontaktu mclarenů došlo.
„Každý pilot na startovním roštu by udělal přesně to samé, co já. Takže pokud mě chcete z něčeho obviňovat, asi byste neměli závodit ve Formuli 1. Neudělal jsem vůbec nic špatného,“ odmítl jakoukoliv vinu Brit.
Týmový principál Andrea Stella celou věc bagatelizoval. „Všechno to jsou komentáře od jezdců, kteří zrovna sedí ve formuli, jde o vypjaté okamžiky. A jsou to momentální úhly pohledu. Jako vždycky si o tom důkladně promluvíme, odrazíme se od toho a vrátíme se silnější,“ prohlásil pro média.
Jsou si opravdu rovni?
Fanoušci i experti se shodují, že mírumilovné a diplomatické výroky vedení stáje, jak je vše zalité sluncem a piloti jsou oprávněni se vyjadřovat podle svých pocitů, jsou tak trochu mimo. A že je evidentní, že vztahy mezi jezdci i v důsledku tvrdého boje o titul ideální nejsou.
Dokonce se objevuje paralela s rokem 2007, kdy McLaren nevnesl řád do titulového boje Fernanda Alonsa a Lewise Hamiltona a z vavřínů se na konci sezony radoval jezdec Kimi Räikkönen z Ferrari.
Padají i názory, že byť se tým veřejně tváří neutrálně, svého favorita má. „Líbí se mi Piastriho kuráž, ale z nějakého důvodu v McLarenu evidentně favorizují Norrise,“ myslí si třeba Mario Andretti, mistr světa z roku 1978.
Norris je v týmu o čtyři roky déle, navíc je Angličan. McLaren je anglická stáj sídlící ve Wokingu, necelých čtyřicet kilometrů od Londýna. Australská média a experti tak mají jasno: V týmu se navzdory veřejným proklamacím rovina nepíská.
V místních novinách The Herald Sun dokonce vyšel článek s titulkem „Protežováním Norrise McLaren poškozuje britský smysl pro fair play“. V textu se pak píše o do očí bijícím upřednostňování domácího pilota. Berme ovšem v potaz, že se jedná o australské médium „kopající“ pro změnu za svého jezdce.
Pořadí šampionátu F1 | Sport SZ
1. Lando Norris (McLaren), 390 bodů
2. Oscar Piastri (McLaren), 366 bodů
3. Max Verstappen (Red Bull), 341 bodů
4. George Russell (Mercedes), 276 bodů
5. Charles Leclerc (Ferrari), 214 bodů
Během sezony se ale najde několik situací, které mohly fanoušky Piastriho rozzlobit. V zářijové velké ceně v Monze se Norris kvůli pomalé zastávce v boxech propadl za Australana, který následně dostal pokyn, aby týmového kolegu pustil před sebe.
„Myslel jsem, že jsme říkali, že pomalé pit stopy jsou součástí závodění. Takže moc nechápu, co se teď změnilo. Ale jestli to po mně vážně chcete, tak to udělám,“ reagoval evidentně rozmrzelý Piastri.
Verstappen se v kokpitu jenom zasmál. „Ha, jen proto že měli pomalou zastávku v boxech?“ rýpl si po zjištění, že si vozy konkurenční stáje prohodily pozice.
A situaci komentoval po závodě. „Z mého pohledu se chyby prostě stávají. Někdy je to pomalá zastávka v boxech. Někdy uděláte chybu jako jezdec. A občas vám vybouchne motor nebo máte jiné poškození. To všechno je součástí motorsportu. Já bych to neudělal,“ prohlásil čtyřnásobný šampion o strategii McLarenu.
Když přitom v červenci v Silverstone dostal Piastri desetisekundovou penalizaci za závodní incident, kterou mnozí experti považovali za docela přísnou, a Norris se před něj během Australanova vykonávání trestu dostal, Piastriho žádost o přehození pozic neprošla.
I to můžou být důvody, proč se čtyřiadvacetiletý pilot, i přes veřejné proklamace o rovných podmínkách, může v týmu cítit jako ten druhý.
Stále má ale k dispozici tři závody, v nichž může zabojovat o titul. Už teď je ovšem jasné, že pokud budou oba jezdci podávat i v příští sezoně vyrovnané výkony, šéfové stáje budou mít kromě rychlého auta i pořádné vrásky na čele.















