Článek
První únor roku 2024 bude navždy dnem, kdy se svět motorsportu změnil.
Stáj Ferrari oznámila, že od sezony 2025 angažuje Lewise Hamiltona.
Zpráva, které při prvních spekulacích nikdo nevěřil, se brzy ukázala jako pravdivá. Sedminásobný mistr světa a rekordman v počtu vyhraných Velkých cen se spojil s legendární značkou, která je součástí formulového kolotoče od samého začátku.
„Je to s přehledem největší přestup v historii motorsportu,“ tvrdil třeba britský komentátor a expert Will Buxton.
Sám Hamilton se nechal slyšet, že podepsat u Ferrari pro něj byla šance, jak si splnit dětský sen.
Loňský ročník ještě absolvoval v barvách Mercedesu, letos v únoru se fanoušci konečně dočkali toužebně očekávaného obrázku. Anglického šampiona v rudé kombinéze a za volantem vozu z Maranella.
„Nic podobného nepamatuji. Ferrari je na výjimečné jezdce zvyklé, měli tu Fernanda Alonsa, Sebastiana Vettela, ještě předtím Michaela Schumachera, který se tu stal legendou. Rozdíl je ale v tom, že Lewis už legenda je a teď se spojuje s jiným legendárním brandem,“ líčí italský novinář Roberto Chinchero.
„Když ve Fioranu (soukromý okruh Ferrari v Itálii) poprvé usedl do auta, bylo u toho sedm tisíc fanoušků. Něco takového je nevídané. Je to trať bez tribun, byla středa, během pracovní doby, zima. A stejně ti lidé přišli už v pět ráno, aby měli lepší výhled. To o něčem svědčí,“ vypráví.
Jak ovšem sezona začala, lesk mimořádného přestupu začal blednout. V prvním závodě dojel Hamilton desátý, ze druhého byl diskvalifikován. Následovalo sedmé místo a příznivci se začínali ptát, co se děje.
Pak se výkonnost trochu ustálila, ve druhé třetině sezony skončil v sedmi závodech po sobě vždy mezi čtvrtou a sedmou příčkou. Podobné výsledky ale v Maranellu nečekali. Vítězství či místo na pódiu byly v nedohlednu.
Po nedělní Grand Prix Mexika má britský pilot 20 závodů v rudém monopostu a na umístění mezi nejlepšími stále čeká. Ke všem úžasným rekordům si tak připsal i jeden negativní: Tolik odjetých podniků bez prvních stupňů vítězů žádný jezdec Ferrari neabsolvoval. Překonal tak Didiera Pironiho, který čekal 18 závodů na začátku 80. let.
„Jsem prostě k ničemu“
Hamilton cítí, že se mu v novém týmu nedaří. Frustrace naplno vybublala v srpnu v Maďarsku, kdy podruhé za sebou nepostoupil do poslední části kvalifikace, zatímco jeho stájový kolega Charles Leclerc slavil pole position.
„Je to mnou. Vždycky je to mnou. Jsem prostě k ničemu,“ šokoval reportéry nečekanou upřímností. „Tým žádný problém nemá. Naše druhé auto je na prvním místě, takže by pravděpodobně jen měli vyměnit druhého jezdce.“
Něco takového jsme od Hamiltona za 18 let, kdy v F1 závodí, neslyšeli. Ze šampiona a rozeného vítěze je najednou jen lehce nadprůměrný pilot.
Kdo je Lewis Hamilton | Sport SZ
Věk: 40 let (narozen 7. ledna 1985)
Debut v F1: březen 2007
Počet titulů: 7 (stejně jako Michael Schumacher)
Počet vítězství: 105 (rekord)
Stáje: McLaren (2007–2012), Mercedes (2013–2024), Ferrari (od 2025)
Počet followerů na instagramu: cca 42 milionů (druhý mezi piloty F1 Leclerc jich má 21 milionů)
V italské stáji podepsal dvouletý kontrakt. Skončí tedy spojení dvou slavných značek už příští rok? Podle Hamiltonových slov z jiné tiskové konference nikoli.
„S tímto týmem jsem zrovna začal. Jsem tu na několik let a beru to jako běh na dlouhou trať. Není pochyb, jak je moje hlava nastavená a čeho chci s týmem dosáhnout. Žádné pochybnosti neexistují, takže si prosím přestaňte vymýšlet,“ odvětil rázně na novinářské spekulace.
I šéf stáje Frédéric Vasseur se nechal slyšet, že s britským jezdcem počítají dlouhodobě a vědí, proč si ho pořídili. Hamiltonův emoční výlev, že je k ničemu a měl by být nahrazen, pak glosoval slovy, že je to jen důkaz upřímnosti a touhy vyhrávat, kterou mají v týmu všichni.
I přes zjevnou podporu ostatních se však sedminásobný mistr světa musí prát s něčím, co ještě nezažil. Je jednoznačně horším jezdcem svého týmu.
S Alonsem v McLarenu si to v debutové sezoně rozdali tváří v tvář, od té doby byl vždy jedničkou. Jeho vztahy s Nikem Rosbergem v barvách Mercedesu nebyly ideální, stále to však byl jednoznačně Brit, kdo měl navrch. Valtteri Bottas pak byl jednoznačným nosičem vody a mladý George Russell stál teprve na startu své perspektivní kariéry.
Ve Ferrari je to jiné. Charles Leclerc za stáj jezdí už sedmým rokem, je miláčkem tifosi a pro italskou značku získal osm vítězství a 50 pódií.
„Myslím, že i sám Hamilton čekal od této sezony víc. A také snazší adaptaci. V poslední době je sice relativně konkurenceschopný s ostatními, ale v přímém souboji s Leclercem je tím slabším,“ potvrzuje pro Seznam Zprávy novinář a expert na formuli 1 Adam Kotrbatý.
Leclerc už letos na stupně vítězů vystoupal sedmkrát a v kvalifikacích zkušenějšího kolegu poráží v poměru 15:5.
„Roli hraje i to, že Hamilton je nový. Byl zvyklý na jiný styl řízení týmu, zatímco Charles je ve Ferrari od roku 2019. Tahle zkušenost se musí zákonitě projevit,“ myslí si Kotrbatý. „Ale je to jen první sezona. Klíčová bude ta příští. Už by měl být zvyklý a sehraný s týmem. A hlavně budou nová pravidla, což mu dává šanci udělat druhý první dojem.“
Chce auto se svou DNA
Formuli 1 totiž v příštím roce čekají výrazné změny technického rázu – upraví se aerodynamika, do hry vstoupí nové pohonné jednotky. Každá taková revoluce dává týmům novou startovní čáru. Komu se dařilo za minulé éry, může se za jiných podmínek trápit. A naopak ti dosud pod radarem mohou postavit auto, které bude lepší než ostatní.
Je evidentní, že s letošním vozem se Hamilton zrovna nesžil. „Je neskutečně obtížné na řízení. Nemá žádnou stabilitu, takhle těžko se mi s žádným autem v dešti nejelo,“ nebral si po kvalifikaci v Silverstonu servítky.
A údajně se nechal slyšet, že některé aspekty aktuálního monopostu musí bezpodmínečně zůstat v sezoně 2025. „Tvrdě pracuji s Loicem Serrou (technický ředitel Ferrari) i všemi kluky v továrně na tom, aby auto pro příští rok přirozeně neslo část mé DNA. Snad se nám do něj podaří dostat vlastnosti, které bych si přál,“ uvedl veřejně čtyřicetiletý jezdec.

Monopost verze 2025 ještě není vozem, který by Lewisi Hamiltonovi úplně vyhovoval.
Jinými slovy – Hamilton chce na následující rok auto, které mu bude říkat pane. A které mu bude vyhovovat od prvního závodu.
Nabízí se tedy otázka: Staví Ferrari na příští sezonu auto pro Hamiltona? A co na to Leclerc?
„Nebojím se toho. Doba a technologie tak pokročily, že nemusíte dělat žádné kompromisy. Potřebujete jen to nejrychlejší auto. Dejte nám na trať nejlepší vůz a pak už je to na nás,“ uvedl služebně starší jezdec Ferrari.
„Máme v týmu všechny nástroje k tomu, auta pak jednotlivě upravit, aby vyhovovala mému i Lewisovu jezdeckému stylu. Chci prostě na příští rok nejlepší auto a Lewis určitě také. Pak si ho nastavím podle sebe a on udělá totéž,“ zůstává klidný Leclerc.
Situace jako v Red Bullu, kde je Max Verstappen už dlouhá léta jediný, kdo specificky stavěné formule dokáže ovládat na vysoké úrovni, tak ve Ferrari zřejmě nehrozí.
Hamiltonovo zapojení se do vývoje je každopádně nepopiratelné. Vítěz 105 Velkých cen dělá maximum, aby sezona číslo dvě byla mnohem lepší. Objevuje se ale otázka, zda jeho přestup do neznámého prostředí z komfortní zóny v Mercedesu nebyla chyba.
„Určitě bych to tak nenazval. V Mercedesu už neměl co dokazovat. Tohle byl refresh, který pomohl vlastně všem. Mercedes má prostor pro mladé, Hamilton novou motivaci a Ferrari marketingovou bombu a cenné zkušenosti pro vývoj auta. Jak to nakonec dopadne, je otevřené. Ale v danou chvíli je to stále dobrý krok a i po roce mi dává smysl,“ hodnotí expert Kotrbatý.
Hamiltonova značka neslábne
Jedna věc se v současnosti zdá nereálná. Zisk osmého titulu mistra světa, kterým by se britský závodník odpoutal v historické tabulce od Michaela Schumachera. Navíc s Ferrari, které na triumf mezi jezdci čeká od roku 2007.
I s těmito ambicemi nepochybně do nového dobrodružství šel.
„Titul mistra světa vždy závisí na konkurenceschopnosti auta. Když bude mít Ferrari nejlepší vůz, může ho klidně vyhrát. Popravdě to nečekám, takže dalšímu Hamiltonovu titulu dávám tak deset procent. A jestli nebude mít auto s vítězným potenciálem, jeho odcházení z F1 může být dost rychlé, klidně dva roky a dost. Pokud bude auto dobré, může dojet celou éru nových pravidel, což potrvá čtyři nebo pět let,“ myslí si Kotrbatý.
A ačkoli to sportovně není ono, značka Hamilton rozhodně nebledne. Před pár dny se v žebříčku Most Marketable Athletes (sportovci s největším komerčním potenciálem) umístil na prvním místě. Za sebou nechal Cristiana Ronalda, LeBrona Jamese i gymnastku Simone Bilesovou.
Odborníci na sportovní byznys na něm kromě skvělé kariéry cení i autentickou osobnost, jedinečný styl, inovativní přístup k módě a výrazné zapojování se do veřejného života.
Pro Hamiltona, toho času suverénně nejbohatšího aktivního pilota (majetek druhého Fernanda Alonsa je dle insiderských spekulací poloviční), je to další příjemné ocenění. On by ale určitě raději uvítal, aby poprvé od července 2024 vystoupal na pódium a radoval se z vítězství.
Tentokrát už v červené kombinéze Ferrari.
















