Hlavní obsah

„Opravdu ví, která bije.“ Kdo je možný budoucí ministr dopravy

Foto: ČD Cargo, Seznam Zprávy

Ivan Bednárik nastoupil do čela Českých drah v roce 2020 na přání někdejšího ministra dopravy Karla Havlíčka.

Lidé z železničního prostředí v něm vidí naději a mluví se o něm jako o apolitickém hráči. Do čela resortu dopravy by měl zamířit slovenský železniční manažer Ivan Bednárik. Přesto má jeho okolí vazby třeba na Martina Nejedlého.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Jako zkušeného manažera, který nepodléhá tlaku a umí se pobavit jak s byznysmeny, tak s dělníky, popisují někteří lidé padesátiletého Ivana Bednárika, který by měl pravděpodobně zamířit do čela Ministerstva dopravy coby odborník za SPD.

Ačkoliv on sám své případné vládní angažmá shrnul větou, která zaznívá i ze strany tvořící se vlády, tedy „bez komentáře“, podle zdrojů redakce by měl v čele resortu usednout právě rodák ze Slovenska a dlouholetý železniční manažer.

Bednárik od května působí jako generální ředitel Železnic Slovenskej republiky, zkušenosti ale má i z Česka. Šest let stál v čele představenstva ČD Cargo. „Firma pod jeho vedením například získala potřebné licence, díky nimž dnes mohou nákladní vlaky ČD Cargo jezdit bez zastavení do všech okolních zemí,“ popsal v minulosti exministr dopravy za hnutí ANO Antonín Prachař.

„Politika je mu jedno, chce odvést svou práci“

Byl to právě on, kdo Bednárika v roce 2014 přesvědčil, aby ze slovenské soukromé železniční firmy Express Slovakia přešel do českého státního sektoru. „On tehdy ale zaboha do Českých drah nechtěl. Nehodlal jít do státní firmy, která je pod politickým vlivem,“ vzpomínal Prachař.

O tom, že se Bednárik v čele ČD Cargo osvědčil, mluví mimo jiné i novinář Jan Sůra, zakladatel portálu Zdopravy.cz. „Fungoval tam dobře, Cargo pod ním vzkvétalo. Má také tu vlastnost, že umí vyjít relativně s každým, zároveň není politicky profilovaný, proto asi i kývnul na to, že bude oficiálně pod hlavičkou SPD. Jemu je to totiž víceméně jedno, chce prostě odvést svou práci,“ popisuje.

Sůra mimo jiné dodává, že v oboru panuje jakási naděje, že by dopravu v Česku řídil skutečně Bednárik. „On totiž už české prostředí zná dobře a lidé z oboru zase znají jeho. A na rozdíl od některých svých předchůdců opravdu ví, která bije. Není to žádný ‚ufoun‘,“ říká novinář.

Sůra i lidé z Bednárikova okolí, které redakce oslovila, pak mluví i o tom, že má možný kandidát na ministra přirozené charisma i autoritu. „Umí jednat s firmami, je pracovitý a rozumí oboru,“ shrnuje Bednárikův dlouholetý kolega Oldřich Sládek.

Od možného nástupce ministra v demisi Martina Kupky (ODS) očekává, že případně přijde připravený a s jasnou vizí. „Je to člověk, kterého zajímá rozvoj dopravy a harmonizace podmínek. Po všech těch slibech o podpoře převodu zboží ze silnic na železnice se děje pravý opak a myslím, že on to bude vyvažovat,“ přibližuje.

A i když se spolu znají skrze železnice, podle Sládka to neznamená, že by Bednárika ostatní sekce dopravy nezajímaly. „On nebude ministr železnic, ale ministr dopravy – pokud jím tedy bude, zatím nevíme. Upřímně bych řekl, že někteří moji kolegové jsou naivní, když očekávají, že od teď bude vítězit železnice nad silnicí. Očekávám od něj, že bude spravedlivý,“ dodává Sládek.

Generálním ředitelem díky Havlíčkovi

Bednárik by měl být oficiálně kandidátem SPD, obecně má ale blízko spíše k hnutí ANO. V roce 2020 stanul v čele Českých drah coby generální ředitel, na místo ho tenkrát dosadil někdejší ministr dopravy a dnešní 1. místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček.

„Ivana Bednárika jsem si na šéfa ČD vybral jako jednoho z nejzkušenějších manažerů na železnici, měl velmi dobré výsledky jako šéf ČD Cargo a ČD byly v těžké situaci, začala pandemie a výkony letěly dolů, bylo třeba restrukturalizačního manažera,“ vzpomíná Havlíček s tím, že se tento tah později ukázal jako strategický. Dráhy podle Havlíčka zvládly pod Bednárikem krizové období i navzdory poklesům tržeb.

I když je řada lidí přesvědčena, že Bednárik nebude vzhledem ke svým dlouholetým manažerským zkušenostem podléhat politickým tlakům, lidé z jeho minulosti a okolí mají blízko jak k Andreji Babišovi, tak třeba i k Martinu Nejedlému, případně Miloši Zemanovi.

Jedním z nich je Alexej Beljajev – slovenský miliardář s kontakty do vysokých míst slovenské, české i ruské politiky –, pro kterého Bednárik pracoval ještě předtím, než nastoupil do vedení ČD Cargo. Právě Beljajev měl v minulosti blízko například k Andreji Babišovi, se kterým působil v podniku zahraničního obchodu Petrimex.

Vedle Babiše měl Beljajev přímé vazby i na zbrojařský a strojírenský holding CSG Michala Strnada. Společně v minulosti vlastnili společnost DAKO-CZ, která v českých prezidentských volbách v roce 2018 sponzorovala Miloše Zemana. Předtím podporovala i Stranu práv občanů - Zemanovce.

Přátelé z lovu s vazbami na Nejedlého

Dalším člověkem, který má k Bednárikovi historicky blízko, je slovenský finančník a železniční lobbista Ivan Petríček. Během doby, kdy Bednárik působil v ČD Cargo, česká státní společnost prodala svých 962 nákladních vagónů Petríčkově společnosti SMK.

Následně si zmodernizované vagony opět pronajala za 900 milionů korun s tím, že jde o ekonomicky výhodnou smlouvu. O kontrakt se v minulosti zajímala i policie – železniční firma totiž smlouvu nezveřejnila v registru.

Lidé z Bednárikova okolí mimo jiné zmiňují, že je vášnivým myslivcem. A právě tento koníček ho pojí s Petríčkem. Údajně spolu chodí lovit zvěř, spolupráce se nicméně měla týkat i obhospodařování revíru.

Seznam Zprávy už v minulosti mimo jiné popisovaly, jaké vazby měl Petríček na osoby okolo Roberta Fica. Vedle toho se zná také s lidmi, kteří mají či měli blízko k Martinovi Nejedlému, někdejšímu poradci českého exprezidenta Miloše Zemana. Také samotný Nejedlý – muž se silnými vazbami na Rusko – podle vícero zdrojů redakce mluvil o Bednárikovi jako o svém dobrém příteli.

Doporučované