Hlavní obsah

Slovenský nimrod na české železnici. Státní firma chystá výměnu šéfa

Foto: ČD Cargo, Seznam Zprávy

Dosavadní šéf dceřiné společnosti ČD Cargo Ivan Bednárik (na snímku) má nahradit v čele Českých drah Václava Nebeského, který byl ve funkci relativně krátce (od září loňského roku).

Reklama

3. 12. 2020 7:30

Vedení Českých drah má převzít slovenský manažer Ivan Bednárik. Dříve pracoval pro společnosti řízené Alexejem Beljajevem, jehož firma sponzorovala Miloše Zemana. Bednárikův nástup do čela drah letos zpomalila vagonová kauza.

Článek

Tisíce zaměstnanců Českých drah se už mentálně připravují na příchod nového šéfa. Ve čtvrtek dopoledne se totiž schází dozorčí rada státem ovládané firmy a s vysokou mírou pravděpodobnosti rozhodne o výměně na pozici předsedy představenstva a generálního ředitele.

Václava Nebeského, který byl ve funkci relativně krátce (od září loňského roku), má nahradit dosavadní šéf dceřiné společnosti ČD Cargo Ivan Bednárik.

Kdo je hlavním iniciátorem změn, není zcela zřejmé. Jisté je, že střídání manažerů plně podporuje ministr dopravy Karel Havlíček (ve vládě za ANO). Jak sám řekl, u Nebeského nevidí dostatečné předpoklady pro řešení krize související s pandemií covidu-19, kterou České dráhy pocítily výrazným propadem tržeb.

Letošní výpadek příjmů z jízdného činí tři miliardy korun a firma je ve ztrátě.

I z kuloárních informací vyplývá, že Nebeský není pro Havlíčka člověkem, který má na to, aby byl firemní jedničkou. Ve hře údajně mohou být i některé jiné důvody - spory Havlíčka a Nebeského o průběh liberalizace železniční osobní dopravy či hrozící pokuty ze strany Evropské komise, na které upozornily Seznam Zprávy.

Úkolován od Babiše

Přitom donedávna byl šéf drah Václav Nebeský považován za „protekční dítě“ s politickým krytím na nejvyšších politických místech. Ostatně jeho příchod do firmy byl trnem v oku i parlamentní opozici. Poukazovala na to, že Nebeského manželka Olga měla na Ministerstvu pro místní rozvoj na starosti odpověď Česka na návrh auditní zprávy Evropské komise k údajnému střetu zájmů premiéra a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše.

O blízkých vztazích Nebeského s Babišem letos poskytl výmluvné svědectví předchozí ministr dopravy Vladimír Kremlík. Ten po svém lednovém konci v médiích kriticky uvedl, že přes Nebeského se Babiš snažil přímo úkolovat management ČD. „Měl jsem informaci od pana Nebeského, že probíhala přímá komunikace a přímé zadání úkolů,“ uvedl Kremlík pro Český rozhlas. A podotkl, že k němu se informace dostávaly vždy až se zpožděním.

Možná i tyto vztahy s Babišem napomohly tomu, že se ani po výměně na nejvyšším postu s úplným koncem Nebeského nepočítá. Nově by měl být místopředsedou představenstva.

Foto: Ministerstvo pro místní rozvoj, Seznam

Šéf drah Václav Nebeský byl donedávna považován za „protekční dítě“ s politickým krytím na nejvyšších politických místech.

On zaboha nechtěl

Ani pro přicházejícího Ivana Bednárika, který má pověst daleko razantnějšího manažera, není ale Babiš cizím člověkem. Jak ještě píšeme níže, mimo jiné působil ve stejné firmě jako Babišův přítel a někdejší kolega Alexej Beljajev.

V čele ČD Cargo stojí Slovák Bednárik - muž s trvalým bydlištěm v obci Starý Tekov v Nitranském kraji - od roku 2014. Přišel ze soukromé železniční firmy Express Slovakia. A spolu s ním dva čeští manažeři: Bohumil Rampula a Zdeněk Škvařil, kteří také nadále v ČD Cargo pracují.

Bednárika a zmíněnou dvojici k přechodu do českého státního sektoru podle vlastních slov přemluvil tehdejší ministr dopravy Antonín Prachař (ve vládě za ANO). Exministr se k tomu hrdě hlásí. Bednárika prý znal už zhruba od roku 2010, a to z privátního dopravního byznysu.

„On tehdy ale zaboha do Českých drah nechtěl. Nehodlal jít do státní firmy, která je pod politickým vlivem. Bál se, že až skončím já, bude muset odejít také. Nakonec si ale dal říct,“ vzpomíná po letech Prachař na debaty s Bednárikem. Dodnes je exministr přesvědčen, že Bednárik je člověkem na svém místě a ČD Cargo i v celoevropském srovnání nezpochybnitelně ekonomicky pozvedl.

„Je to absolutní profesionál, jenž má kontakty napříč Evropou a který, když je zapotřebí, umí i bouchnout do stolu. Firma pod jeho vedením například získala potřebné licence, díky nimž dnes mohou nákladní vlaky ČD Cargo jezdit bez zastavení do všech okolních zemí,“ uvádí Prachař jako jeden z obchodních úspěchů, který se i přetavil ve stamilionové zisky pro českého nákladního dopravce.

Přibržděný nástup

Není to také poprvé, co je Ivan Bednárik uváděn jako horký kandidát na nového šéfa mateřské firmy České dráhy. Prakticky identická situace nastala už v roce 2018, když byl šéfem Českých drah Pavel Krtek.

I tehdy se v politickém zákulisí uvažovalo o obdobném modelu jako dnes. Bednárik se měl posunout na post nejvyššího šéfa a Krtek měl ve firmě zůstat, starat se o finance, ovšem už jen jako místopředseda představenstva. Nicméně Krtka nakonec vystřídal Miroslav Kupec, muž s vazbami na ČSSD a také na firmu Škoda Transportation.

O tom, že by se Bednárik posunul z ČD Cargo o patro výš a stanul ve vedení matky, se znovu spekulovalo letos na jaře. Jeho vzestup však přibrzdila kauza prodeje a pronájmu nákladních vagonů ČD Cargo, které získala slovenská skupina kolem finančníka Ivana Petríčka.

Ministerstvo dopravy údajně čekalo, jakým směrem se tento citlivý obchodní případ, na který v březnu upozornily Seznam Zprávy, bude dále ubírat. V červnu se celou věcí začali zabývat i policejní detektivové pod dozorem vrchního státního zastupitelství vedeného Lenkou Bradáčovou.

Muži zákona v sídle ČD Cargo i na dalších místech zajistili materiály, aby prozkoumali, zda zakázka na vagony státní firmu nepoškodila.

Kriminalisté případ stále prověřují, podle informací Seznam Zpráv se však vedení ČD Cargo zatím účinně brání celou řadou různých posudků a vyjádření. Policii údajně příliš nehraje do karet ani to, že se kauzou začala zabývat až „ex post“, a neměla tudíž možnost jako v jiných kauzách dění kolem zakázky monitorovat v „přímém přenosu“ s pomocí operativní techniky.

Ať už prověřování dopadne jakkoliv, nad prodejem bezmála tisícovky vagonů visí stále otazníky, a to právě kvůli personálním vazbám Ivana Bednárika, za jehož éry ve vedení ČD Cargo inkriminované smlouvy vznikly.

Známí na honu

Seznam Zprávy v uplynulých měsících přinesly zjištění, že ČD Cargo v letech 2018 a 2019 prodalo svých 962 nákladních vagónů slovenské schránkové společnosti SMK spadající do skupiny Budamar Logistics.

Problém je, že státní železniční firma smlouvu nezveřejnila v registru smluv. Seznam Zprávy však v březnu první část kontraktu z roku 2018 získaly.

A vyplynulo z něj, že společnost ČD Cargo prodala slovenské firmě 500 vagonů, aby si je pak obratem zmodernizované zase pronajala až na 15 let, a to za více než 900 milionů korun. Poté může vagony zase zpětně odkoupit, za dalších 252 milionů korun, přitom některé z nich budou mít tou dobou i 55 let. Druhá část vagonové tranše (na 462 vozů) byla nastavena podobně. Vedení ČD Cargo považuje smlouvu za ekonomicky výhodnou, ověřit to má právě policie.

Na jedné straně vagonového kontraktu stojí vedení ČD Cargo v čele s Bednárikem, na druhé společnost SMK podnikatele Ivana Petríčka. Ti dva se dobře znají. Přestože obě strany tvrdily, že se Petríček a Bednárik poznali přes železniční byznys, pátrání Seznam Zpráv odhalilo, že se stýkají i soukromě - pojí je totiž záliba v myslivosti. Chodí spolu nejen lovit zvěř, ale spolupráce se týká i obhospodařování revíru.

Bednárik i Petríček význam mysliveckého pouta v kontextu zakázky bagatelizovali.

Podle zjištění Seznam Zpráv má zmíněný slovenský podnikatel Petríček blízko i k lidem, kteří udržují či udržovali těsné vazby s poradcem českého prezidenta Miloše Zemana Martinem Nejedlým.

Také samotný Nejedlý - muž se silnými vazbami na Rusko - podle vícero zdrojů redakce hovoří o Bednárikovi jako o svém dobrém příteli. Seznam Zprávy chtěly po Nejedlém, aby se ke vztahům s Bednárikem vyjádřil, ten však na dotaz nijak nereagoval.

Zemanův sponzor, Babišův exkolega

Jsou tu ale i další vazby, na které je zapotřebí v případě pravděpodobného budoucího šéfa Českých drah upozornit.

Zmiňovaný majitel SMK Ivan Petríček a jeho skupina Budamar Logistics je 50procentním akcionářem významné strojírenské společnosti Tatravagónka z Popradu, kde zbylou část podílu vlastní společnost Optifin Invest dalšího slovenského miliardáře s kontakty do vysokých míst slovenské, české i ruské politiky Alexeje Beljajeva.

Právě pro Beljajeva podle zjištění Seznam Zpráv Bednárik pracoval, než v listopadu 2014 do vedení ČD Cargo nastoupil. Tehdy měl za sebou několikaleté působení v představenstvu již zmíněné společnosti Express Group.

Beljajev byl čtyři roky Bednárikovým kolegou ve vedení této společnosti, kterou v roce 2014 Beljajevova skupina Optifin Invest získala od rakouských přepravců.

Ani český trh není pro Alexeje Beljajeva cizím prostředím. Spolupracovat před několika lety začal se zbrojařskou skupinou Czechoslovak Group Jaroslava Strnada, respektive jeho syna Michala. Společně vlastní východočeskou firmu DAKO-CZ, která vyrábí brzdové systémy pro kolejová vozidla.

Beljajev se dlouhodobě netají kontakty na vysoce postavené politiky. V první dekádě nového milénia sponzoroval slovenskou stranu HZDS. Blízko měl i ke garnituře bývalého slovenského premiéra Roberta Fica.

V českých prezidentských volbách v roce 2018 sponzorovala zmiňovaná firma DAKO-CZ Miloše Zemana. Se dvěma miliony korun byla hlavním Zemanovým financiérem, již v letech předtím sponzorsky podporovala i Stranu práv občanů - Zemanovce.

Uznalá slova pronesl Beljajev v roce 2017 před parlamentními volbami na adresu svého někdejšího parťáka z podniku zahraničního obchodu Petrimex, dnes českého premiéra Andreje Babiše.

„S panem Babišem se známe roky. Musím říct, že je to jeden z nejpracovitějších lidí, které jsem poznal. Potkali jsme se na začátku 90. let v Petrimexu, ale nejen to. Pan Babiš je velkým politickým experimentem, který by měl dát odpověď na otázku, zda bohatí lidé mohou dělat v Evropské unii politiku,“ řekl před třemi lety Beljajev v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Linka na východ

S Beljajevem vede další linka přímo do Ruska, odkud přišli i předci tohoto slovenského podnikatele. Beljajevovým dlouholetým klíčovým kontaktem v Kremlu je totiž muž s nepopiratelným vlivem v tamějších strukturách - dnes už bývalý šéf ruských železnic Vladimir Jakunin.

„Pan Jakunin nás přivedl do Ruska. Jeho pragmatickým důvodem bylo, aby se zvýšila kvalita železnic. V Rusku jsme investovali hodně peněz, ale je to komplikovaná země s řadou bohatých lidí, na některých transakcích jsme tratili. Rusko pod sankcemi není obchodně jednoduché,“ popisoval dříve Bednárikův exkolega Beljajev své ruské angažmá ve zmiňovaném rozhovoru.

Jméno bývalého vládce ruských železnic Jakunina rezonuje i v českém prostředí, a to opět v souvislosti s prezidentem Milošem Zemanem. Současná hlava státu se v dřívějších letech opakovaně zúčastnila konference Dialog civilizací na řeckém ostrově Rhodos. Akci pořádal právě Jakunin, kterého po ruské anexi Krymu USA umístily na sankční seznam.

A právě i výše zmíněné vztahy na Beljajeva (a potažmo i Jakunina) mohou napovědět, proč se Bednárikem řízené firmě ČD Cargo v posledních letech daří prosazovat hlavně na východních trzích.

Sám Bednárik má s ruským elementem bohaté zkušenosti. V letech 1996 až 1998 pracoval coby obchodní ředitel ve firmě Regina Slovensko, ve vlastnictví skupiny moskevských podnikatelů. Společnost se zabývala obchodem se surovinami ze zemí bývalého Sovětského svazu.

K dokreslení Bednárikových vazeb na východní trhy lze uvést, že v roce 2018 se generální manažerkou rozvoje východních přeprav dceřiné společnosti ČD Cargo Logistics stala Liliana Krutonog. Tato žena se ve svém životopisu může mimo jiné prokázat tím, že působila jako poradkyně na ruském ministerstvu dopravy.

Škola není všechno

O Ivanu Bednárikovi mnozí mluví v superlativech. Není pochyb, že v oblasti železniční dopravy má dlouholeté zkušenosti a může se prokázat i dobrými výsledky. Na druhou stranu ani on, stejně jako dosavadní ředitel Českých drah Václav Nebeský, není bez chyb a hendikepů.

Jednou ze slabin je nedostatečné formální vzdělání, které u top manažerů není rozhodně obvyklé. Ve svém životopise Bednárik uvádí jen čtyřleté studium na Gymnáziu Janka Kráľa ve Zlatých Moravcích a potom zhruba roční manažerské studium na NSW Business College v australském Sydney.

Podobně je na tom v ČD Cargo i Bednárikův kolega Rampula, a tak o nich škarohlídi někdy mluví s jistým despektem jako o maturantech. „Mnoho lidí se sice ohání tituly z prestižních škol, ale teprve výsledky v práci ukážou, k čemu vám ta studia byla. Ivan Bednárik během těch šesti let, co je v ČD Cargo, jasně ukázal, že výsledky za ním jsou,“ říká na Bednárikovu obhajobu exministr dopravy Antonín Prachař.

Má jasno i o ohledně kauzy s vagony, stejně tak o Bednárikových vazbách ve světě byznysu a vysoké politiky. „To jsou jen nějaké mediální hry. Tahle země je malá a každý se s každým zná,“ říká Prachař.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené