Hlavní obsah

Policie rozhýbala vyšetřování v ČD Cargo. Jde o nákup vagonů za miliardy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Profimedia.cz

Případ ČD Cargo prověřují na základě auditů Ministerstvo dopravy a České dráhy. O případ se v Poslanecké sněmovně začali zajímat i Piráti a hnutí STAN.

Reklama

Detektivové Národní centrály boje proti organizovanému zločinu přišli pro dokumenty do kanceláří státního nákladního dopravce. Jde o případ, který letos v březnu otevřely Seznam Zprávy.

Článek

Do kanceláří dceřiné společnosti Českých drah - nákladního dopravce ČD Cargo - přišli v pátek vyšetřovatelé Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) .

Podle informací Seznam Zpráv byla důvodem návštěvy detektivů ve státem vlastněné společnosti kauza, kterou Seznam Zprávy otevřely letos v březnu.

Detektivové pod dohledem Vrchního státního zastupitelství v Praze prověřují průběh a okolnosti prodeje a pronájmu 500 nákladních vagonů slovenské společnosti SMK.

Zdroje blízké vyšetřování a vedení ČD Cargo se shodly v tom, že páteční zásah kriminalistů probíhal v klidu. „Žádné beranidlo, žádní ‚kukláči‘. Chtějí dokumenty a ptají se zaměstnanců na tu zakázku,“ řekl Seznam Zprávám zdroj, který si nepřál být jmenován.

Vyšetřovatelé ani zástupci Českých drah nechtěli páteční operaci komentovat.

Jde zatím o největší viditelnou aktivitu, kterou policie v případu vyvinula. Už před třemi měsíci totiž Seznam Zprávy informovaly, že detektivové se citlivým obchodem zabývají. Až nyní však žalobci na policii přitlačili, aby se prověřování rozhýbalo.

Vítr z východu

Státem vlastněný podnik ČD Cargo prodal 500 vagonů slovenské firmě SMK za 50 milionů korun. Obratem si modernizované vagony pronajme až na 15 let za více než 900 milionů korun. A pak je může odkoupit zpět za další stovky milionů. Tou dobou budou některé z vagonů mít i 55 let. Právě těmito čísly se policie zabývá.

ČD Cargo si za kontraktem stojí. „Smlouva je pro ČD Cargo výhodná. Posuzovali jsme zejména znalcem stanovenou cenu vagonů určených k likvidaci, na trhu obvyklou cenu pronájmu kompletně modernizovaných vozů a zajistili jsme možnost budoucího odkupu těchto vozů, pokud to pro nás bude výhodné a potřebné.“

Za slovenskou firmou SMK stojí vlivný finančník Ivan Petríček, muž s kontakty do vysokých politických kruhů.

Jeho významným obchodním partnerem je vagonářský magnát s kontakty do vysokých politických pater na Slovensku, Česku i Rusku Alexej Beljajev. Jeho vazby Seznam Zprávy zmapovaly nedávno.

Právě pro Beljajevovu firmu podle zjištění Seznam Zpráv pracoval současný šéf českého nákladního dopravce Ivan Bednárik. Když v listopadu 2014 nastupoval do vedení dceřiné firmy Českých drah, měl za sebou několikaleté působení v představenstvu společnosti Express Group. Čtyři roky byl jeho kolegou ve vedení Beljajev, jehož skupina Optifin Invest v roce 2014 firmu získala od rakouských přepravců.

Ivan Bednárik odmítá, že by byl ve střetu zájmu.

Ministerstvo dopravy a mateřské České dráhy případ prověřují na základě auditů. O případ se v Poslanecké sněmovně začali zajímat i Piráti a hnutí STAN, když na konci května interpelovali s dotazy vicepremiéra a ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO).

Reklama

Doporučované