Článek
Tahanice o rozpočet pokračují. Rozpočtový výbor schválil, že Sněmovna má návrh vrátit končící vládě k přepracování. Podle možného příštího premiéra Andreje Babiše je důvodem to, že v rozpočtu chybí 95 miliard korun. Jak vláda odpoví?
Hostem Ptám se já byl nově zvolený poslanec Jan Papajanovský (STAN).
Dosluhující vláda Petra Fialy (ODS) by podle rozpočtového výboru měla mimo jiné přepracovat příjmy rozpočtu podle listopadové makroekonomické predikce. Ve spolupráci s Národní rozpočtovou radou by také měla upravit některé povinné sociální výdaje v kapitole ministerstva práce nebo v rozpočtu ministerstva dopravy.
Podle pravděpodobného příštího premiéra Anreje Babiše chtěla nastupující vládní koalice ANO, SPD a Motoristů díry v rozpočtu nejdříve vyřešit sama přesunem financí z jiných kapitol. Úředníci z jednotlivých resortů ale pak podle šéfa ANO přinesli informace o dalších chybějících desítkách miliard. „Když jsme to potom napočítali na 95 miliard, tak je to úplně jiná situace,“ vysvětloval Babiš, proč by se měl rozpočet vrátit na stůl končícího kabinetu.
Sněmovna má v prvním čtení projednávat rozpočet zítra. Pokud by ho neschválila a vrátila vládě v demisi, ta má na přepracování 20 dní. Nový návrh by pak měla předložit 16. prosince.
Premiér v demisi Fiala kroky nastupující koalice označil za hru, kterou se snaží odclonit pozornost od Babišových nevyřešených dotačních problémů, které brání rychlejšímu vzniku nové vlády. Kabinet se poradí, jak bude postupovat. Řešení je podle Fialy víc.
Jaký postup končící vláda zvolí? Jak realistický návrh rozpočtu Fialův kabinet připravil? A jak chce Jan Papajanovský ze své nové pozice ve Sněmovně pomoci regionům?
Celý rozhovor si můžete pustit v audiopřehrávači, ve své oblíbené podcastové aplikaci nebo ve videu.
Co v rozhovoru zaznělo?
1:00 Vy jste se včera účastnil jednání rozpočtového výboru. Ten se většinou usnesl na tom, že navrhne Poslanecké sněmovně vrátit státní rozpočet vládě k přeprecování. Co podle je skryto za tím velmi urputným sporem o státní rozpočet na příští rok? Jak to vnímáte? - Výbor se na tom usnesl, ale usnesl se na tom jednoznačně koaliční většinou. To znamená my jako Starostové a nezávislí, ale i další strany budoucí opozice jsme byli proti tomu, aby se rozpočet vrátil k přepracování.
1:30 Protože jsme tvrdili, že rozpočet jako takový je připravený nikoliv perfektně, ale že jeho základní parametry, to znamená schodek rozpočtu, celkové příjmy, celkové výdaje, jsou sestavené správně. Protože nám nakonec zákon ani nedovoluje ho sestavit jiným způsobem. Takže ten spor se za mě se vede o to, jakým způsobem bude hnutí ANO a jeho koaliční partneři financovat svoje budoucí sliby. Protože se ukazuje, že jejich sliby nebude možné financovat jiným způsobem než na dluh. A v tuto chvíli už prostřednictvím jednání rozpočtového výboru a prostřednictvím rozpočtového procesu na rok 2026 si začínají podle našeho názoru vytvářet alibi pro to, aby zadlužení České republiky mohlo vzrůst.
3:00 Čeho tím dosáhnou, když přinutí vládu přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok? Asi těžko ji přinutí, aby navýšila schodek státního rozpočtu o nějakých 100 miliard, které podle Aleny Schillerové chybí. Navíc to není možné. - Je to tak. My jsme se na to rozpočtovém výboru samozřejmě ptali. Ten pokyn, který odešel z rozpočtového výboru vládě zítra ještě musí projednat Sněmovna jako plénum. Ale předpokládáme, vzhledem k tomu, že vládní většina se zdá být zatím pevná, že to skrze plénum projde. A ten pokyn jako takový je nezákonný, protože Sněmovna plánuje vládě nařídit přepracovat rozpočet. Je tam řečeno, že se mají najít nějaké úspory uvnitř jednotlivých kapitol, něco možná přinese navýšení odhadu příjmů, protože příští rok poroste pravděpodobně ekonomika o něco více, než se zdálo.
3:30 Listopadová prognóza je příznivější než ty předchozí. - Ano. Ale zároveň to určitě nebude za 95 miliard, které tam podle Aleny Schillerové chybí. Těch peněz tam ve skutečnosti chybí ještě výrazně méně. A navíc je otázka, co vlastně znamená, že v tom rozpočtu nějaké peníze chybí, nebo nechybí. O tom bychom mohli potom diskutovat. Ale určitě se tam nepodaří ty peníze najít. A vláda nemůže zvýšit schodek. Zatímco to usnesení rozpočtového výboru říká: v případě, že ty peníze nenajdete, tak bude potřeba zvýšit schodek. To znamená, že se nastupující koalice z mého pohledu snaží hodit část toho problému ještě na předcházející vládu.
4:00 Z mého pohledu chtějí vytvořit určitý chaos, určitý zmatek, ve kterém se běžný občan, ale i třeba řada poslanců ztrácí. Myslím, že i řada členů rozpočtového výboru v tom včerejším procesu byla dosti ztracená. K čemuž samozřejmě přispívá to, jakým způsobem byl rozpočtový výbor řízen, nebo spíše neřízen panem předsedou Pikorou.
4:30 Cílem je vytvořit zmatek. Možná odpoutat pozornost od nějakých jiných problémů nastupující koalice. Protože jak vidíme, tak sestavit vládu se zatím nedaří. Protože problémy, ať už se jedná o střet zájmů nebo o kontroverzní výroky a obecně kontroverzní minulost třeba Filipa Turka tady jsou. Takže z mého pohledu jde o snahu odvrátit pozornost.
6:00 Co máme čekat příští rok, pokud jde o hospodaření státu? - My si myslíme, že se začne zvyšovat dluh České republiky. Když se podíváte na ten trend, tak v posledních letech vláda - ve které jsem neseděl, jsem novým poslancem, takže myslím si, že se na to dovedu podívat s určitým odstupem - udělala celou řadu chyb. Ale zároveň udělala celou řadu správných rozhodnutí. A jedno z těch správných rozhodnutí bylo to, že Českou republiku poslala na cestu k rozpočtové odpovědnosti. (…) A podle mě to, o co se teď bojuje, je, zda se znovu vrátíme na trend rozvratu státních financí, rozpočtového armagedonu, jak my někdy říkáme, nebo zda se podaří, byť s pozvolnou fiskální konsolidaci dále pokračovat.
7:00 Jste si jistý? Není něco pravdy na tom, co říká Alena Schillerová, že v těch jednotlivých kapitolách chybí miliardy? I v kapitole vašeho předsedy Víta Rakušana podle slov hnutí ANO chybí peníze. - Samozřejmě to na rozpočtovém výboru, ale i leckde jinde zaznělo. Nicméně my jsme to rozporovali. Je pravda, že rozpočet v některých ohledech není dokonalý. Já bych vypíchnul zejména nesoulad mezi výdaji Státního fondu dopravní infrastruktury a dotací, která právě do Státního fondu dopravní infrastruktury ze státního rozpočtu má jít. To je určitě věc, kterou by bylo potřeba později napravit. A není to nic tajného.
8:00 Ale když se podíváte na zbytek rozpočtu, na důležité mandatorní výdaje, tak nepochybně by podle toho rozpočtu bylo možné v průběhu celého roku hospodařit. - Takže není pravda, že tam chybí peníze na důchody, na další klíčové věci? - Ne, ne. Že rozpočet pokrývá mandatorní výdaje, potvrdil i předseda Národní rozpočtové rady Mojmír Hampl. Samozřejmě to jednání tak, jak probíhalo, tak ze strany hnutí ANO šlo o velmi dobře připravenou politickou show. To, co tam Mojmír Hampl řekl, se tam vůbec nereflektovalo. Hnutí ANO s tím dále nepracovalo, protože pro ně realita bohužel není důležitá. Pro ně je důležité vytvářet kolem toho mlhu a politickou show.
11:00 Je nějaká šuškanda v kuloárech Poslanecké sněmovny, že bychom se v brzké době dočkali změny zákona o rozpočtové odpovědnosti, o hospodaření? Plány hnutí ANO nebo to, o čem teď veřejně hovoří, jsou velmi těžko vpasovatelné do stávajících pravidel, tak máme čekat, že se pravidla rozpočtové odpovědnosti rozvolní? - Máte určitě pravdu, že vpasovatelné to jen velmi těžko. Ekonomičtí experti našeho hnutí spočítali, že sliby hnutí ANO budou stát 110 miliard korun každý rok po celé čtyři roky. Pokud chtějí doplnit peníze na dopravu a zároveň začít plnit své volební sliby, tak se bavíme o 150 miliardách každý rok, které budou muset nějakým způsobem sehnat. - K tomu bude potřeba změnit zákon. - Pravděpodobně ano. Druhá možnost je, že ten zákon poruší.
13:00 Máte pocit, že se vám jako poslancům z tábora končící vlády daří vysvětlovat celé ty spory okolo státního rozpočtu? - Mám-li být úplně upřímný, tak z toho minulého týdne jsme s kolegy úplně dobrý pocit neměli. Protože to proběhlo tak, že Alena Schillerová na rozpočtovém výboru spočítala těch 95 miliard korun, které domněle v rozpočtu chybí. Nepočkala ani, než skončí jednání rozpočtového výboru. Vyrazila se svými kolegy na tiskovou konferenci, kde tady to číslo, těch 95 miliard sdělila národu. A řada médií okamžitě začala to číslo přebírat. My jsme se z toho jistým způsobem poučili. Takže právě na včerejším jednání rozpočtového výboru jsme, myslím, vystupovali s kolegy, ať už z našeho hnutí, nebo i z jiných stran nové opozice, vystupovali výrazněji. A zároveň jsme se do diskuze rozhodli zapojit naše vlastní ekonomické experty.
19:00 Bavili jste se už o tom, v jakém duchu je vláda ochotna přepracovat státní rozpočet? - My máme schůzi poslaneckého klubu zítra ráno před jednáním Sněmovny, takže žádné stanovisko zatím nemáme. Je to samozřejmě tak, a na tom se rozhodně shodneme, že vláda nemůže přepracovat rozpočet tak, aby porušila zákon o rozpočtové odpovědnosti. - Takže asi nelze čekat, že by ten rozpočet byl dramaticky jiný, než byl ten stávající? - To nepochybně ne. Ale na to podle mě hnutí ANO spoléhá. To znamená, že vláda samozřejmě odmítne přepracovat rozpočet tak, aby byl porušen zákon o rozpočtové odpovědnosti. A oni začnou okamžitě útočit na končící vládu s tím, že budou tvrdit, že za problémy, které tady máme, za to, že rozpočet není, za provizorium, které pravděpodobně nastane, tak za to všechno se budou snažit vinu svalit na odcházející vládu. Nikoliv na své vlastní nezodpovědné rozpočtové sliby.
24:00 Andrej Babiš by zítra měl jít na Pražský hrad za prezidentem Petrem Pavlem, měl by mu představit soupis kandidátů na obsazení ministerských křesel. Má, nebo nemá z vašeho pohledu prezident posuzovat konkrétní kandidáty, které mu Andrej Babiš předloží? - Prezidentova role je v tomto případě, na rozdíl od jmenování premiéra, neformální. Prezident může konzultovat, prezident může doporučovat, prezident se může postavit proti jmenování konkrétního ministra ve velmi silných kontroverzních případech. Například kdyby ten člověk byl v podezření ze spáchání nějaké trestné činnosti, a tak dále. Ale není to tak, že by v českém ústavním systému měl prezident vetovat jednotlivé kandidáty na ministry, měl by je zkoušet z toho, zda třeba rozumí odborně těm tématům, která budou na ministerstvech řešit, zda to jsou dobří politici, zda jsou všeobecně poctiví nebo zda umí dobře komunikovat, to určitě role prezidenta není.
24:30 Na druhou stranu si myslím, že rolí prezidenta je v tomto případě velmi silným tlakem zakročit proti tomu, aby se ministry v České republice stávaly osoby, které naznačují možnost způsobit širokou mezinárodní ostudu. - Můžeme mluvit konkrétně. Filip Turek. Má, nebo nemá se stát ministrem zahraničí? - Určitě se nemá stát ministrem zahraničí. - Je to tak silná překážka, že by prezident měl jeho jméno odmítnout? - Podle našeho názoru ano. - Takže nemá odmítat ministry, ale u Filipa Turka už je překročena ta mez, kdy z vašeho pohledu jde odmítnout ministra jmenovat. - Protože když se podíváte na chování Filipa Turka v minulosti, které bylo dobře dokumentováno novináři, tak si myslíme, že řada těch věcí je na hraně nějaké trestní odpovědnosti.
Ptám se já, Marie Bastlová
Podcast Marie Bastlové. Hard talk rozhovory s lidmi, kteří mají vliv, odpovědnost, informace.
Sledujte na Seznam Zprávách, poslouchejte na Podcasty.cz a ve všech podcastových aplikacích.
Archiv všech dílů najdete tady. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí pod hashtagem #ptamseja nebo na e-mail: audio@sz.cz.


















