Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Rodinné vydavatelství 4 Kavky během pěti let vyvinulo dvě desítky deskových her a prodalo kolem 15 tisíc kusů. Dnes už ale neexistuje. Firmu srazily na kolena extrémně levné čínské kopie, které zaplavily čínské internetové tržiště Temu.
„Nejdřív jsme věřili, že to zvládneme. Povedlo se nám odstranit stovky padělků. Ale za dva měsíce se všechno vrátilo. Nakonec jsme pochopili, že to nejde zastavit natrvalo,“ říká zakladatelka firmy Alice Kavková v pořadu Agenda.
Systém, kterému nelze konkurovat
První kopie jejich her se na Temu objevily před rokem. Podle Kavkové bylo od začátku jasné, že jde o systém, který malou firmu přetlačí rychlostí i beztrestností. Anonymní prodejci se ztrácejí a vracejí pod novými profily, využívají kradené fotografie i popisy a prodávají za ceny, které nemají oporu v nákladech.
„My jsme prodávali hry za 500 korun. Oni je nabízeli za 25 korun i s poštovným. Taková cena nedává ekonomicky žádný smysl,“ popisuje v rozhovoru majitelka firmy.
Přitom firma 4 Kavky měla rozsáhlou mezinárodní licenční smlouvu na lokalizaci japonských her.
„Tu smlouvu jsme připravovali dva a půl roku a byla velmi drahá. Předpokládali jsme, že nás ochrání. Ve skutečnosti nepomohla vůbec v ničem,“ říká Alice Kavková. Oslovení českých úřadů ani platformy samotné nepomohlo.
To, co na vlastní kůži zažila rodinná firma 4 Kavky, podle odborníků zdaleka není ojedinělý příběh. Na nerovné konkurenční prostředí dlouhodobě upozorňuje také Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sdružuje přední české e-shopy a sleduje vývoj trhu.
Ve svém aktuálním stanovisku APEK uvádí, že prodejci z třetích zemí, především z Číny, patří k nejrychleji rostoucím segmentům českého online trhu.
„Nekontrolovaný příliv zboží z čínských platforem roste tempem přesahujícím sto procent ročně,“ píše APEK ve svém únorovém komentáři. Podle asociace už tito prodejci tvoří více než desetinu českého e-commerce trhu a rozsah dovozů se za poslední dva roky prakticky zdvojnásobil.
Problém je ale podle asociace v tom, že právě čínští prodejci na zahraničních online tržištích často ignorují platné regulace. „To jim poskytuje značnou konkurenční výhodu oproti evropským obchodníkům. Přestože Evropská komise i česká vláda slíbily důsledné vymáhání pravidel, zatím se situace nijak výrazně nezlepšila,“ uvádí APEK ve stanovisku na svých webových stránkách.
Asociace upozorňuje, že klíčovým řešením by mohla být plánovaná celní reforma Evropské unie, která má zrušit výjimku pro zásilky do 150 eur. „Je to zásadní vzhledem k tomu, že 91 procent e-commerce zásilek v této hodnotové kategorii pocházelo v roce 2024 z Číny,“ uvádí APEK.
Asociace zároveň navrhuje přenést větší odpovědnost z jednotlivých anonymních prodejců přímo na velké platformy typu Temu, Shein nebo AliExpress. Inspirací by podle Asociace pro elektronickou komerci mohl být také americký postup, který po zrušení celních výjimek a uvalení dodatečných cel výrazně omezil výhody čínských marketplaces.
„S přísnějšími pravidly pro dovoz zboží do Spojených států čeští obchodníci očekávají, že se pozornost provozovatelů zahraničních online tržišť obrátí na Evropu,“ dodává asociace ve svém stanovisku.
Milionová ztráta
V případě rodinné firmy 4 Kavky byl čistě finanční dopad pro společnost zásadní. Jen za loňský rok firma přišla o zhruba milion korun. Zároveň se měnila i nálada zákazníků.
„Loni lidé padělky nakupovali potichu, letos o tom už mluvili otevřeně. Cena je prostě strhla,“ říká podnikatelka Alice Kavková.
Po uzavření firmy se podnikatelka Alice Kavková rozhodla přesunout do oblasti, kde se její práce nebude dát jednoduše okopírovat. Proto zvolila digitální cestu, která stojí hlavně na jejím hlasu a osobním stylu vyprávění, tedy na něčem, co se těžko napodobuje. „Musela jsem si položit otázku, do jakého oboru vstoupit, aby tam byl klid. A protože už deset let provázím po Praze, začala jsem vytvářet audio výlety. Lidé si mě pustí do uší a projdou si trasu se mnou,“ vysvětluje.
„Ty moje výlety jsou postavené na tom, že jsem bývalá novinářka a bývalá herečka. Připravuju je novinářsky, ale odříkávám herecky, mám v nich i hodně černého humoru, který mám ráda. Je to celé postavené na mně jako na osobě. Nemyslím si, že by to někdo mohl jednoduše zkopírovat jedna ku jedné,“ popisuje Alice Kavková.
„Digitální obsah je v tomhle v Česku pořád v lepší pozici než fyzické produkty, které globální marketplace totálně drtí. Takže jsem se schovala do nového oboru, kde by měl být alespoň pár let klid,“ uzavírá.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

















