Hlavní obsah

Dálnice, na které nemusí zbýt peníze

Foto: ŘSD, Seznam Zprávy

Rostoucí dálnice D35 (na snímku tunel u Vysokého Mýta) patří k největším staveništím v Česku. Také její severočeský úsek je v ohrožení.

Kvůli nejistým financím na dopravní stavby jsou ohrožené některé projekty v příštím roce. Letos se přitom na dálnicích a železnici rekordně stavělo. Brzy se má rozhodnout, co bude s některými úseky na D35, D6 či na tahu do Polska.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Okolí Vysokého Mýta či Litomyšle se v posledním roce proměnilo v největší dálniční staveniště v Česku. Dálnice D35 se má stát alternativou pro přetíženou D1 mezi Prahou a Brnem, dělníci tam pracují či v nejbližší době mají pracovat na šedesáti kilometrech nových úseků.

Jenže při střídání vlád a hádkách o rozpočtech jsou některé stavby v ohrožení. Platí to pro úseky zmíněné D35, ale také pro dálnici D6 před Karlovými Vary nebo obchvat Břeclavi.

Podle členů nastupující vlády chybí v návrhu rozpočtu pro rok 2026 desítky miliard na plánované a předchystané projekty. „Na dopravní stavby tam chybí přibližně 45 miliard korun,“ zopakoval pro Seznam Zprávy adept na ministra průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

Podle končícího ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je na nové vládě, aby si stanovila prioritní stavby. Připravených projektů je více než kdykoliv předtím, dodal. „Je to výsledkem legislativních změn i v tom předchozím volebním období,“ řekl před pár dny novinářům s tím, že se podařilo zrychlit přípravu dopravních staveb.

Podle informací redakce následující dva týdny rozhodnou, které stavby dostanou prioritu a které navzdory plánům i hotové přípravě musejí počkat. „Všichni si uvědomují závažnost situace. Máme definovaný rozpočet na rok 2026 v minimální výši, což umožňuje pokračovat v rozestavěných stavbách,“ řekl ve čtvrtečním podcastu Ředitelství silnic a dálnic šéf státní firmy Radek Mátl.

U některých úseků přitom stačí jen podepsat nachystané smlouvy.

D35: Úlibice-Hořice

Týká se to třeba úseku dálnice D35 mezi Úlibicemi a Hořicemi na Jičínsku v severovýchodních Čechách. Úsek v délce více než 16 kilometrů za 4,3 miliardy korun plánovali silničáři rozestavět ještě letos, což už nestíhají. „V současné době je smlouva podepsána ze strany zhotovitele a čeká se na podpis ze strany ŘSD. Podpis smlouvy je závislý od zajištění finančních prostředků,“ stojí v informačním letáku, který silničáři aktualizovali v úterý.

Největší dálniční zakázka

Šibeniční termíny má před sebou nejrozsáhlejší dálniční tendr v historii Česka. Dva úseky D35 mezi Svitavami a Mohelnicí mají vzniknout formou PPP projektu, kdy je bude provozovat soukromník. Kromě výstavby za přibližně 35 miliard korun tendr zahrne i údržbu několika sousedních úseků D35, celková částka má přesáhnout 100 miliard korun. Součástí mimo jiné bude tunel Dětřichov, který se svými téměř čtyřmi kilometry bude nejdelší stavbou svého druhu v Česku.

Ministerstvo dopravy před časem avizovalo, že chce ještě letos stihnout čtvrté kolo soutěžního dialogu s vybranými zájemci. „Výzvu k podání konečných nabídek předpokládáme vydat do konce roku 2025. Konkrétní termín realizace bude záviset na zvoleném technickém přístupu jednotlivých uchazečů, zejména pak u tunelu Dětřichov,“ řekla mluvčí resortu Alena Mühl. I vzhledem ke střídání vlád a náročnému „papírování“ je značně nejisté, jestli na obří stavbu bagry příští rok skutečně vyjedou.

Spojnice do Polska i Německa

Ještě letos chtěli silničáři rozestavět poslední důležitý úsek D11 mezi Jaroměří a Trutnovem, který propojí severovýchodní Čechy s Polskem. Silničáři v září vybrali sdružení čtyř firem, které postaví téměř dvacet kilometrů nové dálnice. Tendr za více než 10 miliard korun se ale letos stavět nezačne.

Dálnice a silnice v ohrožení

D35: Úlibice-Hořice, 16,3 km, vysoutěžená cena: 4,33 miliardy Kč bez DPH. Původní plán: začátek na podzim 2025.

D35: Opatovec-Mohelnice (PPP projekt), dva úseky, 34,8 km, předpokládaná cena: více než 30 miliard korun. Původní plán: začátek ve druhé polovině roku 2026.

D11: Jaroměř - Trutnov, 19,6 km, vysoutěžená cena: 9,1 miliardy Kč bez DPH. Původní plán: konec roku 2025.

D6: Olšová Vrata - Žalmanov, 7,3 km, předpokládaná cena: 2,7 miliardy bez DPH. Původní plán: začátek v roce 2026.

D6: Karlovy Vary - Olšová Vrata, 8,0 km, předpokládaná cena: 4,9 miliardy bez DPH. Původní plán: začátek v roce 2026.

I/55: obchvat Břeclavi, 8,7 km, předpokládaná cena: 2,4 miliardy bez DPH. Původní plán: začátek v roce 2026.

Zdroj: informace redakce a informační letáky ŘSD

Nejisté je také zahájení dvou úseků dálnice D6, které zbývá rozestavět směrem do Karlových Varů. Jde o části ze Žalmanova do obce Olšová Vrata a navazující část do Varů, necelých 14 kilometrů dálnice. Na D6 je nyní rozestavěných necelých 30 kilometrů dálnice.

Obchvat Břeclavi

Nejistá je také budoucnost dlouho očekávaného obchvatu Břeclavi na silnici I/55, který má vyjít na 2,4 miliardy korun. Téměř devítikilometrový jižní obchvat by ulevil přetíženému jihomoravskému městu, kde dopravní tah nyní vede centrem. „Z toho může být velké mrzení,“ řekl dobře informovaný zdroj z ŘSD. Podle něj se škrty mohou dotknout právě více obchvatů, na které není tak vidět, jak na hodně sledované dálniční tahy.

Před krácením peněz v resortu varuje také Sdružení pro výstavbu silnic, spojující desítky stavebních firem. Podle něj stavební sektor nezapomněl na situaci z roku 2010, kdy zkrácení rozpočtu na dopravní stavby o 30 miliard korun vedlo ke ztrátám pracovních míst i zpomalení ekonomiky. „Čekáme na výsledky jednání a případnou prioritizaci staveb. Pokud se rozpočet skutečně oproti letošku sníží o téměř 40 miliard korun, nebudou peníze na zahájení důležitých staveb. V posledních deseti letech všichni zapracovali, aby Česko dohnalo dluh ve výstavbě dálnic a teď hrozí další rána,“ řekl jednatel sdružení Petr Svoboda.

Nejistota i na železnici

Šéf ANO a pravděpodobný premiér Andrej Babiš ve středu oznámil, že má křeslo nového ministra dopravy připadnout Ivanu Bednárikovi, odborníkovi za SPD. Přestože slovenský manažer pracuje v železničním segmentu a v minulosti šéfoval Českým drahám i ČD Cargo, také na tratích i nádražích se obávají o zakázky. „S vypisováním zakázek prozatím vyčkáváme, až bude jasnější podoba státního rozpočtu, potažmo rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro příští rok s výhledem na nadcházející období. Týká se jak konvenční sítě, tak i vysokorychlostních tratí,“ uvedla pro Seznam Zprávy mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Státní podnik letos hospodařil s rekordním rozpočtem 62,7 miliardy korun. Návrh programového prohlášení vůbec nezmiňuje nové rychlotratě, na nichž mají podle plánu jezdit soupravy rychlostí až 320 kilometrů v hodině. „Prioritou u železnice budou stávající koridory, kde postupně zvýšíme rychlost na 200 km/hod, a to na úsecích v délce minimálně 70 kilometrů,“ stojí v dokumentu.

Pro představu: Už loni v interní správě odhadovala Správa železnic investiční náklady pro přípravu rychlotratí na příští rok ve výší 15 miliard korun. Částky v dalších letech mají ještě narůstat.

Exministr dopravy Havlíček teď čeká, že výdaje na rychlotratě porostou až „někdy ve třicátých letech“, ale ujišťuje, že nastupující vláda rychlé vlaky nezavrhne. Zaměří se však jen na páteřní síť z německých Drážďan přes Ústí nad Labem, Prahu, Brno a přes Moravskou bránu do Ostravy. „Tam se podařilo zajistit slušné financování z evropských zdrojů a není důvod od toho ustupovat,“ řekl Seznam Zprávám.

Doporučované