Hlavní obsah

D1 nebo D35: Kdy se vyplatí severní trasa z Prahy do Ostravy. Otestovali jsme

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Dálnice D1 u Brna patří k nejvytíženějším úsekům Česka. Až do roku 2027 tam přestavují „matku křižovatek“, křížení D1 a D2. Ilustrační foto

Na české dálniční síti se schyluje k malému převratu. Přetížená dálnice D1 mezi Prahou a Ostravou získává severní alternativu přes D11, respektive D35, na níž do konce roku přibude 30 kilometrů nových úseků. Trasy jsme otestovali.

Článek

Zatím je to spíš dopravní kovbojka. Vleklé průjezdy městy, zúžení a kolony. Tak vypadá velká část trasy nedokončené D35, která v budoucnu spojí Čechy s dálnicí D1 u Lipníka nad Bečvou na střední Moravě.

Řidiči při průjezdu Českem zatím volí „severní“ variantu spíše z nouze, jen když je tradiční dopravní tah z Prahy na Brno a Ostravu přes D1 obzvláště zasekaný.

Tahle zvyklost se však začíná rychle měnit. Končící stavební sezona na českých dálnicích patřila k nejrušnějším v novodobé historii Česka a právě na D35 práce pokračují nejrychleji. Na spojnici Hradce Králové, Litomyšle a Olomouce v dalších padesáti dnech zprovozní přes 30 kilometrů nových úseků, což je téměř polovina z celé letošní „dálniční porce“ v Česku.

O desítky minut to zkrátí dosud alternativní trasu z Prahy do Ostravy. Lidem z Prahy i celých Čech se zároveň zrychlí cesta do Jeseníků či Orlických hor.

„Pokračující budování této dálnice má zásadní význam nejen pro řešení dopravní situace v Pardubickém kraji, ale především umožní zkompletování druhého páteřního dálničního tahu Česka ve směru západ–východ,“ zdůrazňuje mluvčí Ministerstva dopravy Alena Mühl.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl poznamenává, že je dojezdový čas pochopitelně odvislý od konkrétních situací a intenzitě dopravy, přesto se podle silničářů „nasávací efekt“ chystané D35 postupně projevuje. „Ještě zesílí, když do konce roku uvedeme do provozu další čtyři úseky,“ upozorňuje. A sílící provoz potvrzují i místní.

Redaktoři Seznam Zpráv ve čtvrtek projeli oba hlavní tahy. Vyrazili dopoledne z pražského Kačerova k ostravské Nové radnici. Kačerov leží na křižovatce Jižní spojky, která je součástí vnitřního Městského okruhu, a magistrály, a je tak přirozeným výchozím bodem při cestách z Prahy na východ. Nicméně magistrála se na okraji města vlévá přímo do brněnské dálnice, což samozřejmě přináší jižní trase „nezanedbatelnou“ výhodu už na startu. 

Celkový čas na obou trasách se tak hodně odvíjí od toho, z které části Prahy či Čech motorista přijíždí. S dojezdovou dobou však často hýbou neočekávané situace. Jak srovnání dopadlo?

Severní varianta

Dopolední čtvrteční provoz v Praze kolabuje na několika místech. Výjezd z Kačerova přes ucpaný okruh do Horních Počernic, kde začíná D11, zabere půlhodinu. První kilometry „hradecké“ dálnice nejsou o nic lepší. Zúžení před výjezdem na 8. kilometru přináší čtyřkilometrovou nesouvislou kolonu a zdržení 10 minut. Hustý provoz i za omezením jen málokdy povolí sešlápnout pedál na více než stokilometrovou rychlost. Dopravní proud často brzdí i bezohlední řidiči držící se v levém pruhu.

Z D11 se sjíždí na 84. kilometru na hranici Pardubického kraje a napojuje se na poměrně nové úseky D35. Hustý provoz slábne, rovná vozovka dovoluje zrychlit a třicet kilometrů po hotové dálnici je nejplynulejší část cesty.

Foto: Seznam Zprávy, Mapy.com

Srovnání obou tras.

Poznámka: Uvedené časové prodlevy reportéři zaznamenali ve čtvrtek. Každý den se mění v závislosti na provozu a dalších faktorech.

Na exitu 157 u Ostrova zatím D35 končí, motoristé si dál musejí vystačit v jediném pruhu. Ukazatelé navádějí na silnici číslo 17, po levé straně se rýsuje těleso chystané dálnice, o kus dál dělníci chystají více než půlkilometrový tunel Homole za dvě miliardy korun. Kompletně ho prorazí už v listopadu. „Hotový bude na konci příštího roku,“ upřesňuje Romana Šolcová z pardubické pobočky ŘSD.

Před kruhovým objezdem, na začátku Vysokého Mýta se vozy štosují do další kolony. Dnešní zdržení, asi 10 minut, někdy bývá mnohem delší. Dvanáctitisícové město dostane po dekádách vánoční dárek v podobě obchvatu města. Šestikilometrový úsek D35 Vysoké Mýto - Džbánov se otevře 16. prosince.

„Město je tranzitní dopravou doslova zahlcené od dokončení dálnice do Ostrova. V posledních měsících provoz narůstá a dopravní situace se zhoršuje i v důsledku výstavby nových úseků dálnice. Je to obtěžující, protože na průtahu, který město dělí na dvě poloviny, stojí kolony větší část dne,“ popisuje starosta Vysokého Mýta František Jiraský.

„Všichni, kdo Vysokým Mýtem projíždějí, ví, jaké je to ‚dopravní peklo‘, a pro celé město bude obchvat historická událost. Městu neskutečně uleví,“ opakoval v nedávném podcastu generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Potvrzují to také dopravci. „Pamatuju si, jak jsme tam asi před 20 lety pořádali happening pro politiky. Vždyť D35 plánoval už Baťa. Jsme rádi, že se práce konečně posouvají. Alternativa vůči D1 je velmi důležitá,“ podotýká mluvčí sdružení nákladních dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Podle starosty Jiraského definitivní úlevu přinese až zprovoznění trasy Ostrov – Vysoké Mýto, otevření tunelu Homole a navazujícího úseku.

+7

Za obcí Hrušová, ležící čtyři kilometry za Vysokým Mýtem, pracují velké jeřáby a kotví piloty estakády, která bude součástí D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí. Práce začaly vloni, hotovo má být za dva roky.

Také Litomyšl zpravidla trpí náporem kolon aut. Kolem čtvrtečního poledne je nicméně průjezd bezproblémový, zdržují jen semafory.

Intenzita dopravy tu rovněž atakuje 20 tisíc aut denně. „V posledních měsících narostl provoz zejména v souvislosti se zahájením výstavby dálničního úseku na Janov. Přes město vedou návozové trasy a zároveň dochází k uzavírkám silnic 2. třídy v okolí města,“ popisuje mluvčí litomyšlské radnice Petra Jiráňová.

Poznámka: Týká se úseků na trase mezi Prahou a Ostravou.

U Janova dělníci finišují s 12kilometrovým úsekem k Opatovci, který řidiči poprvé projedou 18. prosince. Blížící se otevření úseku však Litomyšli s dopravou nijak nepomůže. „Spíše doufáme, že se situace ještě nezhorší,“ dodává Jiráňová. Zklidnění dopravy má městu přinést až dokončení zmiňovaného úseku Litomyšl – Janov v roce 2027, zahrnující dlouho očekávaný obchvat města.

V další části trasy se chystá největší dálniční zakázka v historii Česka. Více než třicet kilometrů D35 z Opatovce na Svitavsku do Mohelnice postaví za více než 35 miliard soukromé společnosti, které budou část dálnice také v dalších dekádách udržovat. Stát na to vynaloží celkově přes 100 miliard korun.

A právě tady na Svitavsku, kde se budoucí těleso zatím rýsuje jen v ornici, přichází největší zdržení. Za Moravskou Třebovou u obce Žipotín dělníci do poloviny listopadu opravují povrch vozovky. Kyvadlový provoz znamená zdržení přes 20 minut. Cesta z Prahy už trvá přes tři hodiny.

U Mohelnice dopravní proud zase zrychluje, brzdí až po 30 kilometrech těsně před Olomoucí. Stavbaři tam po letech dokončují severozápadní část obchvatu. Tři kilometry z Křelova do Slavonína budou kompletně hotové 20. listopadu.

Tady už se cesta propojuje s „tradičním“ tahem od Brna. Až do Ostravy čtvrteční cesta trvá čtyři a tři čtvrtě hodiny, přestože je o 30 kilometrů kratší než „jižnější“ varianta po D1.

Politici i silničáři předpokládají, že by se asi 15 procent provozu mezi Ostravou a Brnem mohlo překlopit právě na D35. Stavbaři budou v příštím roce pokračovat ve výstavbě minimálně dalších třiceti kilometrů dálnice, průjezdové časy tak budou dál zrychlovat.

„Každou novou otevřenou stavbou na dálnici D35 se zkracují cestovní doby v severní relaci, tedy Praha – Vysoké Mýto – Litomyšl – Olomouc. Každý řidič má dnes dle navigace možnost výběru trasy, neexistuje dogmativní doporučení pro výběr severní či jižní trasy,“ dodává mluvčí resortu dopravy Alena Mühl.

Jižní trasa po D1 přes rozkopané Brno

Dostat se z parkoviště na pražském Kačerově na dálnici D1 je oproti hradecké D11 i v hustém ranním provozu o poznání jednodušší. Reportér tak už zhruba deset minut po výjezdu projíždí Chodovem a opouští hlavní město.

První zdržení, jak je to v posledních měsících už zvykem, nastává na 24. kilometru nedaleko mostu přes údolí říčky Šmejkalka. Stavba, která zde stojí od 70. let a platí za nejstarší dálniční most v Česku, byla dlouhodobě ve špatném stavu. Nyní prochází modernizací. Auta tudy projíždí v zúžených pruzích, zatímco se jen pár metrů od nich míhají dělníci, kteří most opravují i za pomocí dvou velkých jeřábů. Ve čtvrtečním slabém provozu je to zdržení asi na pět minut, ve špičkách se zde ale mohou tvořit mnohem výraznější kolony. Komplikace zde ještě potrvají, modernizace má být hotová až v roce 2027.

Další výraznější komplikace díky slabšímu provozu nastávají až na jižní Moravě. Nejde o nic překvapivého - v posledních letech ví snad každý řidič, který projíždí po D1, že v Brně musí počítat se zdržením i na desítky minut.

První náznak lze sledovat už u Velké Bíteše asi 30 kilometrů před Brnem. Už tady je třeba zpomalit před kolonou. Kamiony se téměř nehnou, osobní zde sice projedou, ale místy musí zpomalit na rychlost kroku. Kolona se po několika kilometrech rozpouští a znovu se zformuje několik minut před tím, než se řidičům před očima objeví barevné paneláky brněnského sídliště Kamenný Vrch. A nastává opět stejná situace. Kamiony stojí, auta kolem nich projíždějí krokem.

Podobná situace se tu opakuje prakticky denně už několik let. Dopravní křižovatka u druhého největšího města Česka, kde se scházejí dálnice D1 na Ostravu a D2 na Bratislavu, už kapacitně nestačí. Denně tudy projede až 100 tisíc aut, velký podíl na tom má mezinárodní kamionová doprava.

„Dva roky jsme s policisty, odborníky a všemi aktéry řešili, jak nejlépe nastavit dopravní režim. Ale stále vybíráme nejméně špatné řešení z těch špatných. Dopravu tam nevysublimujeme. Společně s D1 u Brna a Pražským okruhem je to nejzatíženější úsek české dálniční sítě,“ upozorňuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Silničáři tak v říjnu spustili velkou opravu, která má zdejší situaci pomoci a rozšířit křižovatku. Práce potrvají do roku 2027.

„Zachovali jsme dva pruhy v každém směru. Posílili jsme kapacitu v napojení z D2 na D1, což částečně pomáhá, nicméně je to užší a pomalejší. Nicméně nemyslím si, že se s postupem stavby bude situace dramaticky zhoršovat,“ dodal Rýdl.

Tím ale opravy u Brna neskončí. Ředitelství plánuje, že u moravské metropole rozšíří na šest pruhů celou 30 kilometrů dlouhou část mezi Kývalkou a Holubicemi. Dokončení plánuje do roku 2032.

Řidiči kamionů tak ani v příštích letech nemohou počítat s tím, že by se situace razantně zlepšila. „Přestože se silničáři i s ministerstvem situaci průběžně komunikujeme, situace je tam pro nákladní dopravce tragická. V některých dnech se tvoří kolony na desítky kilometrů. Obávám se, že je to středoevropský problém, jsme tranzitní země,“ uvedl Martin Felix, mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia.

U Vyškova, tři desítky kilometrů za Brnem, reportér dálnici D1 opouští a dál pokračuje po D46. Tuto cestu dnes volí velká část řidičů, a to i přesto, že na ní není možné jet rychleji než 110 kilometrů za hodinu, při průjezdu Prostějovem dokonce jen 90. Důvodem je to, že D1 je na střední Moravě stále rozpojena na dvě části. Za Hulínem musí řidiči sjet na běžnou silnici, projet centrem Přerova a až poté se mohou opět napojit na dálnici. To většinou znamená výrazné zdržení.

To by se ale mělo už v příštích měsících změnit. Už v prosinci plánují silničáři zprovoznit dosud chybějící část dálnice a ta konečně propojí Prahu s polskou hranicí „hladce“ po D1.

Po zbytek cesty k ostravské Nové radnici bylo nutné ještě několikrát zpomalit. Kromě pár zúžení před Ostravou daných drobnými opravami platí za dlouhodobě problémový úsek průjezd Ostravou, který komplikují „skokánky“ ve formě zvlněné vozovky. Ty způsobuje nevhodně použitý materiál, který po kontaktu s vodou začal bobtnat. Rozsáhlé opravy tohoto úseku mají začít příští rok, na své vlastní náklady je podle zářijového rozhodnutí soudu budou muset provést společnosti Eurovia a PKP Cargo International.

Jízda tímto směrem ve čtvrtečním silném provozu nakonec trvá 4 hodiny a 22 minut.

Doporučované