Hlavní obsah

Velký finiš. Před Vánocemi po půl století otevřou kompletně hotovou D1

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Stavbaři pokládají nový povrch D1 mezi 230 a 246. kilometrem D1.

Silničáři před Vánoci po půlstoletí zprovozní kompletní D1. Výrazně se tak změní dopravní tranzit přes Moravu. Stavbaři teď opravují 16 kilometrů dálnice u Kroměříže, aby zabránili kolonám před novým úsekem D1.

Článek

Až stavbaři před Vánoci otevřou poslední úsek D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, výrazně to změní zažitou trasu řidičů.

Desítky tisíc z nich budou nově využívat kompletní středomoravský úsek nejvytíženější dálnice. Týká se to také části D1 mezi exity 230 a 246, kde povrchu po 20 letech končí životnost. „Jezdí tady kolem 20 tisíc denně, což se před Vánoci dramaticky navýší, když pustíme do provozu historicky poslední úsek D1 u Přerova a většina tranzitu se přesune sem,“ zdůraznil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl na opravované části D1 u Kroměříže.

„Nechceme hned zase opravovat“

Silničáři proto chtějí předejít tomu, aby šoféři na nově zprovozněné D1 hned v další sezoně řešili nové uzavírky a dopravní omezení.

Stavbaři tak ve dvou etapách opravují 16 kilometrů dálnice, provoz je usměrněný do jednoho pruhu v každém směru. Hotovo má být v půlce listopadu. Dělníci odfrézují asi osm centimetrů povrchu a nahradí je novými vrstvami, včetně mikrokoberce.

„Nechceme, abychom dálnici po desetiletích kompletně zprovoznili a poblíž nového úseku ji hned začali opravovat. Cílem je mít příští rok plně průjezdnou D1 bez jakýchkoli omezení,“ doplnil mluvčí.

Většina tranzitu ve směru na sever Moravy dosud sjíždí z D1 za Vyškovem, pokračuje po D46 i D35 a na D1 se vrací u Lipníka nad Bečvou. „Předpokládáme, že se většina tranzitu od Prahy přes Brno na Ostravu přelije sem na D1. Ostatně proto byl takto koridor v minulosti naprojektovaný. Očekáváme, že propad ve směru na Olomouc bude možná dvoutřetinový,“ uvedl Rýdl.

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Stavbaři pokládají nový asfalt na 16 kilometrech moravské části D1.

Zástupci ŘSD předpokládají, že se úpravami životnost úseku mezi Vyškovem a Kroměříží prodlouží minimálně o deset let. Investice vyjde silničáře na necelých 200 milionů korun. „Položíme tady 19 tisíc tun balené asfaltové směsi. Řádově se tu denně pohybuje kolem 30 zaměstnanců,“ upřesnil Jakub Lysoněk, vedoucí provozní jednotky stavební firmy.

Posledních 10 kilometrů

Mezi Říkovicemi a Přerovem finišují stavební práce, které začaly před třemi lety. Hotové jsou i složité mostní objekty, včetně téměř kilometrové estakády, která překlene Bečvu, areál chemičky i železniční trať mezi Olomoucí a Přerovem. „Jdeme tam do finále. Intenzivně se věnujeme nájezdovým a výjezdovým větvím na mimoúrovňových křižovatkách,“ doplnil mluvčí.

Foto: ŘSD, Seznam Zprávy

Zbývající úsek D1 se má otevřít před Vánoci.

Stavbaři na posledním úseku vystavěli mimo jiné 14 mostních objektů i tři mimoúrovňové křižovatky. Lidé si mohou stavbu projít nebo projet na kole 21. září na Dni otevřené dálnice. „O tyto akce je obrovský zájem. K obchvatu Nové Paky v červenci i při špatném počasí dorazilo několik tisíc lidí,“ řekl Rýdl.

Doporučované