Hlavní obsah

„Nedůstojné.“ Stát chce vylepšit zašlé vstupy do Česka

Foto: ŘSD, Seznam Zprávy

První novou „vstupní bránu“ do Česka silničáři začnou stavět příští rok v Rozvadově na dálnici D5.

Bývalé hraniční přechody často zůstávají ve stavu z devadesátých let minulého století. Stát chystá nový vizuální styl „vstupů do země“. Vytipoval zatím 8 míst. Premiéru otestuje v Rozvadově, kde vzniká největší odpočívka v Česku.

Článek

Když řidiči přejedou hranice Česka, může jim na prvním dojem připadnout, že zároveň cestovali nazpět časem. Někdejší celnice a jejich okolí často trpí nedostatkem parkovacích míst i záchodů a běžných služeb. Špatný stav dálničních odpočívek mimochodem v nedávné zprávě zmiňoval i Nejvyšší kontrolní úřad. Často také vadí obcím, v jejichž katastrech bývalé celnice stojí.

Ministerstvo dopravy s Ředitelstvím silnic a dálnic chtějí první pocity z Česka vylepšit. Jednotný vizuál „vstupních bran“ do Česka zatím plánují na osmi místech, jsou to odpočívky se všemi sousedními státy. „Provozní, architektonické i vizuální řešení vychází z vítězného návrhu koncepční architektonické soutěže, která určovala podobu multifunkčních objektů na odpočívkách,“ uvedl mluvčí ŘSD Adam Koloušek.

První takový objekt vznikne v Rozvadově na Tachovsku při hranicích s Německem, kde silničáři na D5 přestavují nejfrekventovanější hraniční přechod v zemi.

Foto: ŘSD, Seznam Zprávy

Plánovaný styl vítacích objektů na hranicích s Českem.

„Právě tam chceme představit nový vstupní objekt do České republiky, který pokládám za architektonicky moc hezky zvládnutý. Bude to uvítací prvek se zázemím, ale i s možností nákupu dálničních známek. Dlouho jsme čekali, abychom při vstupu do země měli bod, který je architektonicky kultivovaný a který říká všem přijíždějícím: Ano, vstupujete do krásné rozvinuté země,“ řekl nedávno pro Seznam Zprávy ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Silničáři na dálnici D5 v květnu začali s přestavbou tamní oboustranné odpočívky. Letos pracují ve směru do Německa, příští rok se mají přesunout do opačného směru. V projektu za 648 milionů bez DPH tam vzniká největší odpočívka v Česku. Kromě 509 parkovacích míst pro kamiony a 200 stání pro osobní auta poskytne také moderní zázemí.

„V této zóně budou k dispozici moderní toalety a sprchy, automaty na dálniční známky a úhradu mýta, nápojové a snack automaty, Wi-Fi a možnost dobíjení telefonů. Součástí bude také dětské hřiště a v areálu vysadíme nové stromy,“ upřesnil Koloušek. Budou tam rovněž vyhrazená místo pro policisty a kontroly. Stavbu navíc doplní vysoký pylon, který z dálky upozorní řidiče na přítomnost odpočívky.

Foto: ŘSD, Seznam Zprávy

Plán přestavby odpočívky u Rozvadova na hranicích s Německem.

Při letošních stavebních pracích u Rozvadova padla k zemi většina někdejších celnic. Práce podle Kolouška pokračují podle schválených termínů. Pravou polovinu odpočívky ve směru na Norimberk chtějí silničáři otevřít 2. prosince. Přestavba a modernizace levé strany odpočívky, včetně „vítacího objektu“, bude pokračovat příští rok.

V Rozvadově oproti stávajícímu stavu vznikne 232 nových stání. Volná místa řidičům ukáže LED osvětlení, včetně telematického systému, určeného k rozřazování nákladních vozidel do jednotlivých řad a mezi jednotlivé odpočívky.

Další místa vzniknou třeba na D2 u Lanžhota při hranicích se Slovenskem, na D3 u jihočeského Suchdola poblíž Rakouska i na D11 u severočeského Královce při přechodu s Polskem.

Plánované „vstupní brány“ do Česka

  • D5 Rozvadov
  • D2 Lanžhot
  • D1 Antošovice
  • D6 Pomezí
  • D8 Varvažov
  • D3 Suchdol
  • I/7 Hora sv. Šebestiána
  • D11 Královec

Na řešení vstupních bran do země apelují také některé obce. Třeba okrajem jihomoravského Mikulova prochází hlavní tah do Rakouska. Netrpělivě tam vyhlížejí dokončení dálnice D52 na Vídeň, jejíž součástí také bude obchvat města.

Starostka Mikulova Jitka Sobotková (za ANO) nabádá Ministerstvo dopravy i silničáře, aby při napojení D52 na rakouskou část dálničního tahu mysleli i na zchátralé okolní budovy. „Včetně nedůstojného bývalého hraničního přechodu,“ uvedla.

„Přechod je současně vizitkou města. Současná podoba neodpovídá tomu, jakou nyní Mikulov hraje roli v cestovním ruchu. Řešíme tam dopravní zátěž. Objekty jsou nevzhledné, dožité, málo užívané. Je tam nepořádek v okolí, jenže plochy nejsou v majetku města,“ doplnil mikulovský místostarosta Ivo Hrdlička (Piráti).

To je podle něj další problém. „Hodně řidičů se domnívá, že jde o městský prostor, a píší nám, abychom tam nějak zasáhli. Území je v gesci státu a máme omezené možnosti ovlivnit, jak současný přechod vypadá.“

Foto: ŘSD, Seznam Zprávy

ŘSD zatím vytipovalo 8 míst na hraničních přechodech.

Také na této bývalé celnici nepostačují parkovací místa pro velká nákladní auta, chybí moderní zázemí s obchody i toaletami. Šéf ŘSD Radek Mátl přiznal, že úprava přechodu zatím součástí projektu dálnice není. „Zmíněný mikulovský přechod se v budoucnu ocitne na silnici druhé třídy, ale chceme se tím zabývat. Musíme si to vyhodnotit a říct si, jak území zkulturníme. I zde bychom vstup na území České republiky chtěli udělat důstojným způsobem,“ zdůraznil.

Stávající přechod podle Hrdličky při dokončení dálnice na Vídeň půjde k zemi. „Neznáme, jakou má ŘSD představu o tom novém. Víme jen, že tam má být mimoúrovňová křižovatka s nějakými objekty pro policii. Vítáme jednotnou vizuální identitu, ale současně bychom byli rádi, aby ztvárnění respektovalo místní kontext. Aby nevzniklo generické řešení, které nesouvisí s lokalitou, do níž návštěvníci vstupují,“ dodal.

Podle něj je pro místní důležitější více řešit protihlukové stěny budoucí D52. „Raději bych ochránil obyvatele, než dělal nějaké slavobrány,“ dodal.

Doporučované